«Feil» Clubhouse-aksje skjøt opp 1.000 prosent

Clubhouse-aksjen som har mangedoblet seg i verdi siden nyttår har ingenting med det nye sosiale mediet Clubhouse å gjøre.

Clubhouse er et nytt sosialt medium som hovedsakelig bruker lyd. Clubhouse-appen har ingenting med selskapet Clubhouse Media Group å gjøre.

Mark Schiefelbein / AP
  • Svein Olav Sæter
Publisert: Publisert:

Aksjeprisen til Clubhouse Media Group steg 1027 prosent fra nyttår til en topp på 27,4 dollar aksjen i går.

Samtidig har appen Clubhouse blitt «den nye snakkisen». Det sosiale mediet har derimot ingenting med aksjen som har gått mer enn tigangeren å gjøre.

Selskapet som fyker opp på børs het før Tongji Healthcare Group, og drev Tongji-sykehuset i Guangxi, Kina.

Etter et omvendt oppkjøp i august byttet derimot selskapet navn til Clubhouse Media Group. Selskapet gikk da over til å eie hus hvor det bor og jobber «påvirkere» i sosiale media med til sammen 70 millioner følgere, ifølge en pressemelding.

Clubhouse-selskapet har ingen direkte kobling til appen Clubhouse.

Clubhouse er en lydbasert app som lar brukeren starte, delta i eller lytte til samtaler om mange ulike temaer. Appen er fri for innlegg, bilder og video – alt man deler er et profilbilde og stemmen sin.

Appen har blitt beskrevet som «Twitter, men med lyd».

Foreløpig trenger man invitasjon for å bli medlem, og mens appen har fått flere kjendiser som brukere i USA, har den blitt kritisert for å være lite brukt av andre enn «mediefolk i 40-årene» i Norge.

Clubhouse-selskapet bak appen handles ikke på børs, men eies hovedsakelig privat av risikokapitalfond (såkalte venture capital-fond). I mai 2020 ble selskapet verdsatt til 100 millioner dollar.

Clubhouse-aksjen steg fra 2,43 dollar aksjen nyttårsaften til 27,4 dollar 16. februar. Siden da har aksjen sunket, og nedgangen på torsdag var på rundt 30 prosent.

Clubhouse Media Group er verdt rundt 15 milliarder kroner ved børsens stengning torsdag.

Derfor snakker «alle» om Clubhouse

«Elon-effekten»

Det første store hoppet i aken til Clubhouse Media Group kom etter en tweet fra Elon Musk.

Tweeten annonserte at Musk ville være inne på appen Clubhouse den kvelden.

«Feil» aksje hoppet opp 100 prosent morgenen etter.

Musk sto også bak en lignende hendelse kun to uker før.

Elon Musk, Tesla-sjef og aktiv twitrer.

JOE SKIPPER / X03635

Da tweetet Tesla-sjefen «bruk Signal», en meldingsapp som sender krypterte meldinger. Signal-appen er eid av en ideell organisasjon og ikke børsnotert.

Investorer sendte likevel aksjeprisen til Signal Advance, et selskap som produserer teknologi innen helsesektoren til værs. På det meste var aksjen opp over 11.708 prosent.

Tweets fra Musk har tidligere blitt etterfulgt av prisstigninger i kryptovalutaene bitcoin og dogecoin.

Gamestop-aksjen føk også oppover over 150 prosent etter Musk tweetet «Gamestonk!!» i januar.

Det har fått flere til å omtale det som «Elon-effekten».

Les på E24+

– Han vil redde verden uten å bli konge selv

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Clubhouse
  2. Elon Musk
  3. Teknologi

Flere artikler

  1. Spotify kjøper Clubhouse-konkurrent

  2. Strateg om nytt internettfenomen: – Åpenbart problematisk

  3. Betalt innhold

    – Han vil redde verden uten å bli konge selv

  4. «Feil» aksje opp over 11.000 prosent etter Musk-melding

  5. Elon Musk er verdens rikeste