Norwegian tærer på sparepengene: Svidde av 524 millioner i måneden

Mandag ble det klart at Norwegian ikke får fire til fem milliarder i statlig hjelp som de søkte om. I selskapets ferske regnskaper kommer det frem at selskapet nå svir av sparepengene for hver dag som går.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram møtte pressen mandag formiddag, rett etter at regjeringen hadde sagt nei til selskapets søknad om mer støtte.
Norwegians rapporter
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter at Norwegian fylte opp kassen med tre milliarder i statlig garanterte kriselån krympet den igjen kraftig utover sommeren og høsten.

Det kommer frem i Norwegians ferske regnskap for tredje kvartal.

Etter å ha avsluttet andre kvartal med 4,98 milliarder kroner i kontantbeholdning, forsvant 1,57 milliarder gjennom juli, august og september og selskapet endte kvartalet med 3,40 milliarder.

Det er denne sparekontoen Norwegian har til disposisjon når de nå går inn i en krevende vinter. Selskapets ledelse jobber nå natt og dag med å jakte en ny finansieringsløsning.

Pengesummen som rant ut i tredje kvartal tilsvarer i gjennomsnitt 524 millioner i måneden eller 17,5 millioner per dag.

Det betyr at selskapet har svidd av noe mer enn de 300 til 500 millioner kronene per måned som ble estimert av ledelsen tidligere i år.

«Selskapet estimerer for øyeblikket at man vil trenge ytterligere arbeidskapital i løpet av første kvartal» 2021, varsler Norwegian.

Selskapet skriver videre at «det er en betydelig risiko for at selskapet blir insolvent og må søke konkurs» hvis ikke en ny redningspakke kommer på plass.

Norwegian endte tredje kvartal med 48,5 milliarder kroner i netto gjeld.

Regnskapet reflekterer ellers den krisen Norwegian og luftfarten befinner seg i.

Kvartalsrapporten fra Norwegian
Les på E24+

Børskommentar (E24+): Alt håp ute for Norwegian-aksjen

Litt bedre enn andre kvartal

Selskapet fraktet rundt en million passasjerer i tredje kvartal, en nedgang på 91 prosent fra samme periode i fjor. Kvartalet før var trafikken enda lavere, med et fall på 99 prosent mot tilsvarende periode i fjor.

Rundt 25 fly var i drift i kvartalet og de fløy i snitt 8,3 blokktimer per dag, mot 13,2 timer på samme tid i fjor. Flåten besto totalt av 140 fly.

  • Regnskapet viser også at inntektene falt fra 14,4 til 1,29 milliarder kroner mot samme periode i fjor. Inntektene endte likevel langt over andre kvartal da de var nede i 632,5 millioner
  • Driftsresultat før leasingkostnader (EBITDAR) gikk fra 4,66 til −1,26 milliarder mot samme periode i fjor. I andre kvartal endte det på −1,20 milliarder
  • Resultat før skatt gikk fra 2,20 milliarder til −980,5 millioner kroner mot samme periode i fjor. I andre kvartal endte det på −1,51 milliarder

Ser man på hvor inntektene kommer fra, så kom 814 millioner av de 1,29 milliardene fra Norge, som også var Norwegians største marked i kvartalet. 473,9 millioner kom fra utlandet.

På andre plass ligger Spania med 104,4 millioner, et land som tidligere har vært Norwegians største marked. Et annet historisk viktig marked for Norwegian er USA, men her var det null inntekter i kvartalet.

I Sverige og Danmark var inntektene henholdsvis 72 og 87,6 millioner.

– Våre resultater for tredje kvartal viser tydelig at effektene av den globale covid-19-pandemien fortsetter å ramme vår drift og finansielle stilling hardt, sier konsernsjef Jacob Schram i en børsmelding.

– Endringer i reiseråd og ytterligere restriksjoner (...) har bidratt til redusert forbrukertillit og at visse ruter ikke lenger bærer seg. Det har ført til at vi raskt har tilpasset nettverket vårt, fortsetter han.

Les også

Kilder til E24: Norwegian søkte om fire til fem milliarder i statlig støtte

– En utfordrende situasjon

Selskapets konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen skulle egentlig ha en kvartalspresentasjon tirsdag, men den ble avlyst mandag.

Det skjedde etter at selskapet fikk en dyster beskjed fra regjeringen: Søknaden om mer krisehjelp i milliardklassen avvises.

Norwegian mottok i våres tre milliarder kroner i statsgaranterte lån etter at selskapet innfridde statens krav og fikk landet en omfattende redningspakke.

Norwegian-ledelsen har i sommer gjentatte ganger gjort det klart at selskapet ville trenge en ny finansieringspakke for å overleve.

Mandag kveld varslet Norwegian at de permitterer nye 1.600 ansatte og at 15 av de 21 flyene som er i luften settes på bakken.

Selskapet gikk inn i krisen med over 11.000 ansatte og 156 fly. Fremover vil det være rundt 600 ansatte og 6 fly i drift.

Frem til nå har ingen villet si hvor mye hjelp Norwegian faktisk ba om, men mandag kveld kunne E24 fortelle at selskapet skal ha bedt om mellom fire og fem milliarder kroner.

Norwegian-sjefen beskrev avslaget som å få «en knyttneve i magen» og nå jobber ledelsen febrilsk med å finne andre utveier for å redde Norwegian.

Konsernsjef Jacob Schram påpeker at selskapet jobber «utrettelig» for å sikre at man kommer ut at krisen som et sterkere selskap, og han takker kreditorer og aksjonærer for deres bidrag.

– Jeg er utrolig stolt over hvordan kollegaer i hele selskapet har løst de enorme utfordringene det er å kutte våre umiddelbare og langsiktige kostnader, rebalansere gjelden og kontinuerlig justere nettverket for å tilpasse oss endringene i etterspørsel, sier Schram.

Norwegian er ordknappe om regjeringens avslag mandag, men skriver blant annet at:

«Annonseringen, kombinert med nylig innførte strenge covid-19-tiltak, setter selskapet i en utfordrende situasjon. Selskapet vurderer for øyeblikket effektene av situasjonen med et mål om å sikre alle interesser».

PS! Norwegian har i tillegg til coronahåndteringen også en skattesak gående mot norske myndigheter for regnskapene fra 2013 og 2014. Saken skal opp i april og hvis selskapet taper den kan det i verste fall føre til en skatteregning med renter på 902 millioner, som vil gi tilsvarende kutt i egenkapitalen, ifølge selskapet.

Gjør stadig opp regninger med aksjer

En av de mest kritiske tingene Norwegian nå gjør er å stramme inn den løpende pengebruken mest mulig, slik at selskapet gir seg selv mest mulig tid til å finne en måte å overleve coronapandemien.

Permittering av ansatte, kutt i trafikk og parkering av fly er blant grepene som tas for å kutte pengebruken.

I tillegg har Norwegian solgt unna 10 Boeing 737–800-fly. I oktober ble det klart at selskapet for første gang kvitter seg med to Dreamliner-fly.

Som en del av redningspakken selskapet fikk vedtatt i mai, har Norwegian gått gjennom en del unike ordninger som letter det finansielle presset på selskapet.

De har både fått gjøre opp leverandørgjeld og regninger til leasingselskaper med aksjer fremfor kontanter.

Norwegian har inngått «power-by-the-hour»-avtaler med leasingselskaper, som gjør at selskapet kun betaler for flyene når de brukes. Dette reduserer kontantbrenningen betydelig.

Leasingoppgjøret vil først finne sted i april neste år, men leverandørgjeld gjørs opp jevnlig. Så langt er aksjer trykket opp og leverandørgjeld for 1,15 milliarder har blitt borte.

Etter kvartalet har Norwegian gjort opp ytterligere 231,1 millioner svenske kroner i leverandørgjeld med aksjer, i tillegg til at 1,7 millioner euro i obligasjonsgjeld også er gjort opp med aksjer.

Dette skjedde mandag:

Les også

Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magen

Les også

Norwegian permitterer 1.600 til og parkerer 15 av 21 fly etter regjeringens avslag

Parkerte Norwegian-fly avbildet på Stavanger Lufthavn Sola
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegians rapporter
  2. Norwegian
  3. Aksjelive
  4. Resultatrushet
  5. Luftfart
  6. Flyselskaper
  7. Jacob Schram

Flere artikler

  1. Norwegian leverer overskudd etter restruktureringen: Tør ikke spå hvordan 2021 blir

  2. Norwegians kuttplaner gir enorme tap: Skriver ned flyverdier for 12,8 milliarder

  3. Norwegian-sjefen tror han kan hindre kasse-lekkasje fremover: – 2022 er hovedprosjektet nå

  4. Nytt kraftig passasjerfall for Norwegian

  5. Jobber for å gjøre Norwegian «investerbart»: – Gjelden skal ned