Norwegian nærmere irsk løsning: Bare fire store flykreditorer gjenstår

Norwegian har nå klart å kvitte seg med totalt 11 av de 36 flyene som selskapet mener må ut for å få vedtatt en redningsplan i Irland. Fortsatt står fire kreditorer og 25 fly i veien.

Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian
Turbulensen i Norwegian
  • Marius Lorentzen
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

NB! I en tidligere versjon av denne saken ble det opplyst at Credit Agricole har stilt garantier for tre fly til Norwegian. Det korrekte tallet er ni. Saken er rettet.

Norwegian landet tirsdag nok en avtale med en sentral kreditor.

Selskapet og deres irske rekonstruktør har begjært retten om å få avslutte kontrakter knyttet til totalt 36 innleide fly. Samtidig har man jobbet opp mot hver enkelt kreditor for å få til individuelle avtaler.

Under en høring i den irske domstolen som styrer flyselskapets konkursbeskyttelse ble det bekreftet at Norwegian tirsdag også har kommet til enighet med ICBC (Industrial and Commercial Bank of China).

Dermed er Norwegian kvitt ytterligere 10 av de 36 flyene. I forrige uke ble det rapportert at de to partene var på vei mot en enighet.

Avtaler og forståelser med aktører som AerCap, Mitsui, Airbus og Avalon er allerede i boks.

Dermed gjenstår nå bare fire av de store flykreditorene til Norwegian, som flyselskapet ennå ikke har kommet til enighet med.

Disse er:

  • Bank of Utah
  • Citi
  • Credit Agricole
  • PK Air Finance

Disse fire kreditorene sitter med garantier eller leasingavtaler knyttet til 19 fly. Bank of Utah og Citi sitter på 14, Crédit Agricole 9 og PK Air Finance 2 slike garantier, kom det frem under høringen.

Dommeren opplyste at han vil fredag vil annonsere om Norwegian får medhold i sin begjæring eller om man må finne andre løsninger for de fire gjenværende kreditorene.

Les også

Norwegians kuttplaner gir enorme tap: Skriver ned flyverdier for 12,8 milliarder

Kaffebarer, garantier og illusjoner

Bank of Utah er en av de største aktørene i USA innen markedet for finansiering og forvaltning av fly.

Banken opplyser i sin årsrapport for 2019 at de er den største forvalteren av såkalte fly-trusts i det amerikanske flyregisteret til FAA. Banken forvalter eierskapet for over 2.100 fly.

Stephen Walsh, advokaten som representerer Citi og Bank of Utah, mente retten selv må vurdere om det var nødvendig å kansellere kontraktene for så mange som 36 fly.

Han opplyste at ingen av de 14 flyene til klientene han representerer er langdistansefly, som Norwegian uansett skal kvitte seg med.

Walsh argumenterte for at Norwegian vil kvitte seg med flere fly enn nødvendig, fordi de gjerne skulle ønske seg det – men at lovverket i Irland ikke åpner for dette.

Les også

Norwegian får ikke igjen forskuddet – men er kvitt 88 nye Airbus-fly

Dommeren Michael Quinn skal nå avgjøre om han vil terminere de siste leasingkontraktene der Norwegian ikke er enige med sine kreditorer.

Mener Norwegian vil ha i pose og sekk

Advokaten brukte et tenkt eksempel på en konkursbeskyttelse:

– La oss si at man har en kaffebarkjede med seks lokaler. Man ser at to kan være lønnsomme og at man må kvitte seg med fire, men så sier selskapet at de vil kvitte seg med fem, fordi man kan få lavere husleie i et lokale ved siden av det femte, sa Walsh og fortsatte:

– Vil dommeren godta at man også kvitter seg med den femte kaffebaren. Det vil jeg argumentere for at man ikke ville gjort, sa Walsh og konkluderte:

– Dette er ikke en plan som skal gi mest mulig lønnsomhet, men en plan som skal gi en reell sjanse for å overleve. Selskapet må kanskje leve med kontrakter de ikke liker, på den andre siden av prosessen.

Norwegians advokat Paul Gardiner kjøpte ikke argumentene:

– Bank of Utah og Citi er benefaktorer (motpart, journ.anm.) for en garanti gitt av et insolvent selskap. Det er en illusjon av en rettighet de forsøker å forsvare (...) Blir planen godkjent vil de få igjen noe av garantien sin, sa Gardiner.

Ifølge Gardiner vil Citi og Bank of Utah ikke sitte igjen med noe særlig hvis Norwegian blir slått konkurs og oppløst:

– Hvis garantisten blir likvidert blir også kontrakten terminert, sa han videre.

Krever enda en høring

Rettsmøtet tirsdag handler om de siste fire kreditorene som ennå yter motstand mot at leasingavtaler avsluttes, termineres.

Disse hevder at de ikke nå kan avgjøre om de kommer best ut gjennom en rettslig godkjent redningsplan eller i en konkurs i Irland.

De krever derfor nok en høring for å få klarhet i dette. Noe Norwegians advokater går sterkt imot. Enda en høring kan sørge for at tidsskjemaet sprekker fullstendig, og at man ikke når målet om å bli ferdig i slutten av april.

Om de får sin høring, eller om også kontraktene med dem termineres, avgjør altså dommeren førstkommende fredag.

Norwegian har siden november kvittet seg med Dreamlinere. Her er et som ble levert tilbake og som landet på Shannon flyplassen sent i desember.

Leasingselskapene er nøkkelen

Norwegians strategi har hele veien vært å bli enige med et flertall av kreditorene som har økonomiske interesser i leasingkontrakter. Og at dommeren så skal gi en dom på at de kan terminere de aller siste kontraktene som de ikke selv blir enige med kreditorer om.

Dersom dommeren på fredag avsier dom om at også kontraktene med de fire siste kreditorene som stritter imot kan termineres, er Norwegian langt på vei i mål i Irland.

Da vil et flertall blant leasingselskapene stemme for løsningen som skal legges frem for dommeren om ca. en uke.

Og med et flertall blant leasingselskapene vil dommeren kunne si ja til den planen. Det er nok med flertall i én kreditorgruppe, dersom dommeren mener at alle de andre kommer bedre ut enn ved en konkurs.

Da vil igjen den irske rekonstruktøren, som kalles examiner, stemme ja på vegne av irskrelaterte kreditorene i det påfølgende rettsmøtet i Norge.

Og da gjenstår det i så fall «bare» å hente inn rundt 4,5 milliarder kroner fra investorer og den norske stat før Norwegian får tillatelse til å ta av fra Dublin for godt.

Les også

Norwegian dropper Max-flyene helt: Har avskrevet forskudd til Boeing

Tok kjempetap for fly som skal vekk

Norwegian befinner seg sammen med resten av luftfarten i den største krisen i moderne tid. For Norwegian handler det om selskapet vil overleve eller ikke.

Selskapet søkte i november og desember om konkursbeskyttelse i Norge og Irland, og prosessene der vil avgjøre om selskapet kan reddes eller om det vil bli likvidert.

Selskapet er avhengig av å sikre nok støtte blant kreditorene til at domstolene kan vedta en redningsplan, i tillegg til at selskapet må klare å få inn ny kapital – som selskapet selv har indikert vil ligge mellom fire og fem milliarder.

Flyselskapet har besluttet å legge ned langdistansevirksomheten, som betyr at 34 Boeing 787 Dreamliner-fly skal ut av flåten.

I tillegg vil Norwegian omtrent halvere den resterende kortdistanseflåten ned til 53 fly – hvorav 50 skal være i drift.

Norwegian slapp fredag regnskapet for fjerde kvartal. Der gjorde selskapet en nedskrivning på 12,8 milliarder kroner – et tap for flyene som skal ut av flåten.

I tillegg bekreftet selskapets finansdirektør at Norwegian vil droppe Max-flyene inntil videre, og at man vil operere en ren Boeing 737 NG-flåte (i Norwegians tilfelle 737–800-varianten).

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Konkursbeskyttelse
  4. Fly
  5. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Norwegian fikk medhold i Irland: Dommeren overkjører fire kreditorer

  2. Overkjørte Norwegian-kreditorer med krav på 6,1 milliarder: Kan få igjen 306 millioner

  3. Norwegian advarer: Forsinkelser kan sette jakten på kapital i fare

  4. Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

  5. Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra