Kongsberg Automotive rammes av global råvareskvis, selger milliardvirksomhet
Bildelprodusenten Kongsberg Automotive mer enn halverer driftsresultatet som følge av globale flaskehalser og økte råvarepriser. Salg av flere virksomhetsområder skal nå bedre lønnsomheten.
Kongsberg Automotive (KOA) selger interiørvirksomhet for 175 millioner euro (1,7 mrd. kroner) til den amerikanske storprodusenten Lear Corporation, ifølge en melding fra selskapet sent torsdag kveld.
I forbindelse med salget flyttes 3.800 KOA-ansatte i Europa, Asia og Nord-Amerika over til Lear. Ingen av de ansatte i Norge berøres av salget.
Investorkontakt i KOA Jakob Bronebakk opplyser at salget av interiørvirksomheten utgjør om lag en tredjedel av selskapets inntekter, men at de til gjengjeld får betalt nesten like mye som børsverdien på hele selskapet.
– Den virksomheten som vi nå har solgt, er den med dårligst lønnsomhet og som er mest påvirket av halvlederproblematikken, sier han til E24.
Salget er en del av selskapets lønnsomhetsprogram, og kom i tillegg til torsdagens salg av LDC-virksomheten (Light-Duty Cables) til Suprajit Engineering Limited for 37,7 millioner euro.
– Vi har ingen umiddelbare planer om å selge ut mer. Vi har sagt at vi ønsker å være i de områdene der vi kan være blant topp tre på verdensbasis, og det føler vi at vi er nå, sier Bronebakk.
KOA har nå til hensikt å fokusere på sine andre virksomhetsområder for å styrke og opprettholde sin konkurranseevne og fremtidige posisjon for lønnsomhet, kontantstrøm og vekst, heter det i meldingen.
Bratt resultatfall og nytt inntektsmål
KOAs justerte driftsresultat faller til 5,7 millioner euro i tredje kvartal, fra 13,9 millioner euro på samme tid i fjor.
«Dette skyldtes betydelig økte kostnader for råvarer, elektronisk komponenter og frakt», opplyser selskapet.
Inntektene er derimot noe høyere på 267,4 millioner euro, mens nettoresultatet faller til 0,4 millioner euro fra 1,7 millioner i fjorårets tredje kvartal.
Tidligere i høst nedjusterte selskapet utsiktene for året på grunn av den globale mangelen på halvledere og høyere råvarepriser. Inntektsforventningen for 2021 ble kuttet til 1,10 milliarder euro (rundt 11 milliarder kroner) fra tidligere 1,13 milliarder.
På grunn av de nye salgene, justeres inntektsmålet nå til rundt 800 millioner euro i 2021.
Forventningen til justert driftsresultat opprettholdes på 50 millioner euro.
Kongsberg Automotive varsler svakere resultat
Flaskehalser etter pandemien
Det siste året har gitt en umettelig etterspørsel på verdensbasis etter databrikker, som de store produsentene i Asia ikke klarer å holde tritt med.
Fortsetter flaskehalsen i leverandørkjeden i dette tempoet, vil verdens bilprodusenter gå glipp av 7,7 millioner kjøretøy i løpet av 2021, ifølge konsulentfirmaet Alixpartners, skriver Reuters.
Årsaken er blant annet mangelen på halvledere, men stopper ikke bare der. Høy etterspørsel og lav forsyning av en del andre råvarer, som stål og plast, driver også opp prisene for bilselskapene, som derfor må bremse produksjonen.
KOA verdsettes til 2,45 milliarder kroner på Oslo Børs og har rundt 11.000 ansatte spredd rundt i store deler av verden.