Passasjerfall, men lønnsomheten bedres for Norwegian

Norwegian fraktet 19 prosent færre passasjerer i desember, men lønnsomheten viser tegn til bedring.

LEFTERIS KARAGIANNOPOULOS / X05258
Publisert:,

Norwegian fraktet totalt 2,3 millioner passasjerer i desember. Det er en nedgang på 19 prosent fra samme måned i 2018.

Det viser Norwegians trafikktall for desember, som ble lagt frem tirsdag morgen.

Den totale trafikken (RPK) falt med 21 prosent, mens kapasiteten (ASK) falt med 25 prosent.

Fyllingsgraden på flyene økte samtidig med 4,9 prosentpoeng i perioden, til 83,5 prosent.

Norwegian viser samtidig tegn til bedret lønnsomhet i julemåneden.

Inntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) var på 0,43 kroner, opp 14 prosent fra året før.

Et annet inntektsmål, inntekten per tilgjengelig setekilometer (rask) økte samtidig med 21 prosent til 0,36 kroner.

Norwegian-aksjen klatrer etter tallslippet, og er opp 4,49 prosent til 40,30 kroner i tidlig handel på Oslo Børs.

Solgte billetter for 2,3 milliarder

Om man ser på i trafikktallene og yield (inntjening per passasjerkilometer), så viser det at billettinntektene var på 2,31 milliarder kroner i i desember, ifølge E24s beregninger. Til sammenligning var billettinntektene på 2,57 milliarder kroner i desember året før.

Norwegian melder også at flyenes punktlighet var på 78,4 i desember, opp 0,4 prosentpoeng fra 75,7 prosent i fjor. Regulariteten økte samtidig med 2,7 prosentpoeng til 99,5 prosent.

– Positive tall

I en pressemelding skriver Norwegian at fjorårets trafikktall vitner om at strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet er i ferd med å sette seg.

– Etter kun noen dager som konsernsjef i Norwegian, er det gledelig å kunne legge fram positive trafikktall. De ansatte har gjennom 2019 gjort en formidabel innsats i arbeidet med å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.

– Gjennom hele året har selskapet redusert kapasiteten i tråd med etterspørselen og jobbet løpende med å sette en rutestruktur som også er tilpasset de store sesongsvingningene i bransjen, fortsetter han.

For 2019 sett under ett melder Norwegian at de økte enhetsinntektene med 7 prosent, punktligheten var nær 80 prosent og fyllingsgraden på 86,6 prosent.

– Høy oljepris kan utfordre

Det er ingen dramatikk i nedgangen i passasjervolumet, kommenterer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair overfor E24.

– Produksjon og passasjervolumet er negativt, som følge av at 18 MAX og 10 B787 er på bakken, og vinterprogrammet er dermed redusert med 20 prosent mot siste år, sier Elnæs.

Samtidig betyr den økte fyllingsgraden at Norwegian klarer å ta ut høyere gjennomsnittlige billettpriser, i tillegg til å fylle opp setene, sier analytikeren.

– Det er en meget god miks for et lavprisflyselskap. Derimot kan det bli en utfordring med høy oljepris i første kvartal, når Norwegian ikke har hedget noe på drivstoff i denne perioden, sier Elnæs.

– Dog bør det tas i betraktning at selskapet vil ha 20 prosent lavere produksjon i første kvartal enn siste år og dermed lavere forbruk av drivstoff til selskapets fly, legger han til.