Schibsted-resultatene faller, nå skal kostnadene kuttes

Annonsesvikt og coronakrise gir større resultatfall enn ventet for Schibsted i første kvartal. Men forbedringsprogrammet fortsetter, og i 2021 skal mediehusenes kostnader være kuttet med 500 millioner kroner.

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund presenterer resultat for første kvartal onsdag. Bildet er fra en tidligere anledning.

Terje Bendiksby
  • Camilla Knudsen
Publisert:,

Schibsted leverer et brutto driftsresultat (ebitda) på 700 millioner kroner i første kvartal, ned fra 856 millioner kroner på samme tid i fjor.

På forhånd ventet analytikerne en ebitda på 785 millioner kroner, ifølge tall fra Infront.

– Med tanke på den enorme innvirkningen Covid-19-pandemien har på hverdagen, global økonomisk aktivitet og våre virksomheter, er første kvartal i 2020 tilfredsstillende for gruppen, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i rapporten.

Ekskludert de internasjonale rubrikktjenestene i Adevinta falt ebitda 32 prosent til 285 millioner kroner fra første kvartal i fjor. Adevinta presenterte sine resultater tirsdag.

Totalt faller resultatet etter skatt til et underskudd på 385 millioner kroner fra et overskudd på 320 millioner i samme kvartal 2019. Her var det ventet 228 millioner kroner i pluss.

Schibsted får i hovedsak inntekter fra digitale markedsplasser som Finn.no i Norge og Blocket i Sverige, låneformidleren Lendo og mediehus som VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.

I tillegg kommer vekst-satsingen, der leveringstjenestene Helthjem Netthandel, Morgenlevering og Svosj samt prissammenligningstjenesten Prisjakt inngår.

Kostnadskutt i mediehusene

For mediehusene har Schibsted et mål om å kutte kostnadene med 500 millioner kroner i 2021 sammenlignet med 2019. Mer enn 100 millioner av dette skal tas i andre halvdel av 2020.

Skogen Lund understreker at det ikke er et ønske om å ty til oppsigelser.

– Vi vil forsøke å unngå oppsigelser, men personalkostnader utgjør en betydelig andel, så vi vil trolig ikke klare å kutte kostnader uten å påvirke de ansatte, sier hun på kvartalspresentasjonen.

Forbedringsprogrammet inkluderer også nye initiativ for å generere inntekter på lang sikt, blant annet økte investeringer i E24.

Til tross for rekordhøy trafikk til mediehusene etter virusutbruddet, er første kvartal preget av et svakt og svingende annonsemarked, spesielt i Sverige.

Totalt falt annonseinntektene 18 prosent til 529 millioner kroner for mediehusene i kvartalet. Driftsresultatet (ebitda) for mediehusene endte dermed 68 prosent lavere enn i fjor på 39 millioner kroner.

VGs inntekter falt fem prosent, drevet av et fall i løssalget på 20 prosent i mars etter virusnedstengningen. Antallet abonnenter (VG+) steg imidlertid med 13 prosent.

Også i svenske Aftonbladet økte de digitale abonnementene kraftig, men det var ikke nok til å kompensere for fallet på 25 prosent i digitale annonseinntekter. Her har også strengere regulering av spillmarkedet en negativ effekt. Totalt faller inntektene for Aftonbladet ti prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

Den svake utviklingen i Aftonbladet gjør det naturlig å se nærmere på kostnadskutt her, opplyser Skogen Lund.

Se E24s oversikt over effekter av coronakrisen her

Coronakrisen gir stor usikkerhet i 2020

Målet om en inntektsvekst for de nordiske markedsplassene (bl.a. Finn og Blocket) på 8–12 prosent på mellomlang til lang sikt opprettholdes, men på kortere sikt ventes det av coronakrisen vil ha en markant påvirkning på resultatene.

I første kvartal var inntektsveksten i dette segmentet på tre prosent til 574 millioner kroner. Det er spesielt kategoriene jobb og reise som trekker veksten ned.

«Vi er ikke på dette tidspunktet i stand til å gi en klar guiding om virkningen av Covid-19 for hele 2020, da det er stor usikkerhet om varigheten av restriksjoner knyttet til pandemien og de økonomiske konsekvensene for våre kunder og brukere», heter det.

I tillegg til coronapandemien vil oljeprisfallet også påvirke markedet i Norge. For 2020 er målet for de nordiske markedsplassene en ebitda-margin på 40–45 prosent. I første kvartal falt marginen til 40 prosent fra 43 prosent i fjor.

Schibsted-sjefen sier hun har sett lyspunkter blant annet for Finn i april. Hun vil likevel være forsiktig med å spå hva som skjer fremover i lys av det, fordi det fortsatt er store svingninger fra uke til uke.

Schibsted planlagte vekstinvesteringer reduseres også til 85–95 millioner i år fra tidligere 150 millioner.

Det er særlig i Lendo og Svosj investeringene blir lavere. Lendo stenges ned i Polen og i Østerrike reduseres driften betydelig.

For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av Schibsted. Enkelte journalister i E24 har aksjer i Schibsted gjennom bedriftens aksjespareprogram.

Rapporten finner du her

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
  2. Regnskap og resultater
  3. Finn.no
  4. Blocket
  5. Aftenposten
  6. Bergens Tidende
  7. Stavanger Aftenblad
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Schibsted knuste forventningene

  2. Schibsted knuser forventningene

  3. Betalt innhold

    – Mange bedrifter vil fortsatt leve med usikkerhet

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted-sjefen: – Vi vil fortsette som hovedaksjonær i selskapet

  6. Adevinta sluker Ebays rubrikkvirksomhet i avtale verdt 84,7 mrd.