SAS-dramaet over: Danskene sa ja 15 timer på overtid

KASTRUP (E24) Den danske kabinforeningen (CAU) har holdt alle på pinebenken i timesvis. Nå har de blitt enige med SAS-sjefene.

KAN PUSTE LETTET UT: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS har fått de nødvendige fagforeningslederne med på den omfattende sparepakken. Den danske kabinforeningen ga seg ikke før det hadde gått nesten 15 timer siden den opprinnelige fristen. Her er Gustafson avbildet på Arlanda i august.
Publisert:

Like før klokken 15 ble den danske kabinforeningen CAU og ledelsen i SAS enige om en ny lønns- og pensjonsavtale. Det melder det danske nyehtsbyrået Ritzau

Dermed har SAS sikret seg de åtte signaturene fra fagforeningsledere i alle de tre Skandinaviske landene for å gjennomføre spareplanen 4 Excellence Next Generation (4XNG).

Les også: Kraftig SAS-løft på Børsen

Les også: SAS nedgraderes

- Da er åtte av åtte fagforeninger i havn og det er fantastisk gledelig. Det er en stor dag for SAS, sa konsernsjef Rickard Gustafson i SAS da han møtte pressen mandag ettermiddag.

- Vi har gitt og tatt og det er gjort store oppofrelser. Alle har vist ansvar, synes jeg, sier Gustafson.

Styreleder Fritz H. Schur sa på et pressemøte mandag ettermiddag at styret i SAS har arbeidet med spareplanen siden april.

- Det har vært en skjebnetid for SAS. Vi har utstilt vår elendighet, sier Schur.

- En plan for fremtiden

Gustafson mener det lagt et langsiktig grunnlag for flyeselskapets videre drift.

- Vi har tatt et første skritt på vei mot en langsiktig plan for et offensivt SAS. Dette er en offensiv plan og en plan for fremtiden, sa konsernsjef Rickard Gustafson i SAS da han møtte pressen i København mandag ettermiddag.

Han sier at styret i SAS nå skal møtes igjen for å ta endelig stilling til situasjonen.

- De vil gjøre opp status for situasjonen nå og meisle ut veien videre, sa Gustafson.

I en børsmelding i 15.30-tiden skriver SAS at styret har vedtatt at forutsetningene for spareplanen og dermed fornyelsen av selskapets låneordning er til stede.

Dermed er den umiddelbare faren for konkurs over.

Imidlertid må den nye kollektivavtalen for den danske pilotforeningen ut til uravstemning og godkjennes av minst en tredel av medlemmene i foreningen. Dette vil først kunne skje en av de nærmeste dagene, ifølge børsmeldingen.

- Uortodoks prosess

Han innrømmer at de siste ukene har vært spesielle for SAS.

- Det har vært en uortodoks prosess, men jeg håper de ansatte ikke har følt seg presset, sier konsernsjefen.

- Husk at vi har gjort dette på kort tid og under stort press, la han til.

På spørsmål om SAS nå unngår å måtte gå på nye tiggerferder til sine bankforbindelser, svarte Gustafson.

- Man skal aldri si aldri, men nå er det lagt et solid fundament for SAS.

Han opplyste at SAS i år vokser med fem prosent, noe som er målsetningen i årene som kommer.

I løpet av forhandlingene som har vart de siste døgnene har fagforeningene klart å oppnå noe mindre forverring av sine vilkår enn det ledelsen opprinnelig forlangte, skriver svenske DI.se.

- Vi har sagt hele tide at det har vært et veldig lite forhandlingsrom, men noe forhandlingsrom har det vært selv det har vært veldig lite. Men jeg mener vi har inngått avtaler som er tilstrekkelige for de vilkår som ligger i våre avtalet med långiverne. Slik er det, sier direktør for investorkontakt Sture Stølen til Di.se.

Timesvis over fristen

Opprinnelig hadde SAS-ledelsen satt en frist på å bli enige med alle partene innen midnatt, natt til mandag.

Forhandlingene endte derimot med å vare hele natten gjennom. Bankene som skal gi SAS den nye kredittfasiliteten satte dermed en frist til 7.30 mandag morgen.

Da børsene åpnet klokken ni mandag morgen var det bare de danske kabinansatte som ikke hadde godtatt tilbudet fra SAS.

- Kom bedre ut

Like etter klokken åtte i morges kunne lederen i Norsk Kabinforening, Elisabeth Goffeng, bekrefte at hun hadde kommet til enighet med SAS-sjef Rickard Gustafson som nest sistemann.

Til tross for at hun hadde holdt ut lengre enn de fleste, var det med blandede følelser Goffeng forlot forhandlingsrommet ifølge henne selv.

- På den ene siden er jeg lettet fordi dokumentet vi nå har undertegnet ikke gir oss så tøffe kutt som de opprinnelige kravene. Men på den andre siden er fortsatt svært tøffe kutt i lønn og pensjon og økt arbeidstid som våre medlemmer nå godtar, sier Goffeng til E24.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

NEST SIST: Elisabeth Goffeng, leder i Norsk Kabinforening, ble enige med SAS-ledelsen like etter klokken åtte mandag morgen. Her er hun på vei ut av SAS-huset på Kastrup etter forhandlingene.

Les også: Utslitte forhandlere: - Nå skal vi sove litt

Ifølge nestlederen i kabinforeningen, Knut Næss, skal de ha forhandlet seg ned til et lønnskutt på mellom 7,5 og 12,5 prosent, mot SAS sitt opprinnelig forslag på 15 prosent.

- Når ledelsen forelegger så sterke kuttforslag så er det klart at forhandlingene blir svært vanskelige og tidkrevende, sier Goffeng om at forhandlingene tok så lang tid.

- Like konkurransedyktige som Norwegian

Pilotene i SAS var enda kjappere med å bli enige. Ved 05.30-tiden kom forhandlingsleder Jens Lippestad ut til et samlet pressekorps.

- Nå er pilotene helt konkurransedyktige med Norwegians piloter, sier Lippestad til E24.

I tillegg til å lede forhandlingene for pilotene, leder Lippestad Norske SAS flygeres forening, som er den største pilotforeningen i SAS Norge.

E24 vet at mange av fagforeningslederne har reagert kraftig på SAS-ledelsens fremgangsmåte i prosessen.

- Ledelsen har brukt intense metoder, for eksempel med ultimatum, som jeg ikke trodde var en del av vårt arbeidsliv. Forhandlingene har vært en ubehagelig opplevelse, sier Jens Lippestad til TV 2 Nyhetskanalen.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

- INTENSE METODER: Jens Lippestad, forhandlingsleder for SAS-pilotene, møter pressen på Kastrup etter å ha blitt enige med SAS-ledelsen på morgenkvisten mandag. Han er kritisk til det han karakteriserer som «intense metoder» av ledelsen i prosessen.

Ifølge Lippestad blir pilotene 30 prosent billigere for SAS etter de avtalte kuttene (se faktaboks).

Førstemann

Den aller første til å bli enig med SAS var SAS Norge Kabinforening, ledet av Anneli Nyberg. Hun ble med et tungt hjerte enig med SAS en drøy time etter midnatt.

- Vi har som første fagforening signert en ny avtale. Dette har vi gjort fordi vi ønsker å ta ansvar, sier Nyberg til E24.

Jon Levi Skogvang leder ScanNor pilotforening. Den består hovedsaklig av pilotene som kom fra flyselskapet Braathens, som ble innfusjonert i SAS på tidlig 2000-tallet.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

BLE ENIGE: Leder i ScanNor Pilotforening, Jon Levi Skogvang, og lederen i SAS Norge Kabinforening, Anneli Nyberg, ble enige med SAS-ledelsen i løpet av natten. Begge håper arbeidsplassene i SAS nå er reddet.

– Avtalen inneholder innsparinger på både lønn og pensjon. Vi må bare tro på ledelsen når de sier dette kan redde selskapet, sier Skogvang til NTB.

Skogvang bekrefter overfor E24 at hans medlemmer har fått de samme vilkårene som de andre pilotforeningene.

Les også

Ap frykter Widerøe-katastrofe i blåblå regjeringBraathen vil kjøpe WiderøeDenne mannen holder hele SAS på pinebenkenHer klemmer de i ren lettelseBjørn Kjos ble nettopp milliardær - igjen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om