SCHIBSTED-SALGET: Setter fart på storsalg
Konsernsjef Kjell Aamots varslede avgang setter fart i Schibsteds salg av filmselskapet Metronome og aksjeposten i norske Polaris. Det kan gi 750 millioner kroner i kassen.
Den avtroppende konsernsjefen Aamot varslet i Aftenposten tidligere denne måneden at Schibsted vurderer salg av virksomheter. Norges største mediehus må konsolidere for å greie seg gjennom finanskrisen.
Beregninger fra analytikere øker presset på Schibsted-ledelsen for å få gjennomført salg. Schibsteds store investering i det daværende annonsekonsernet Trader Classified i Sør-Europa har falt dramatisk i verdi.
Investorer
I tillegg til rene salg jakter Schibsted jakter også på investorer som kan bli fristet til å kjøpe seg inn i annonseselskapet Schibsted Classified Media.
Medieselskapet driver dessuten gratisaviser i Frankrike og Spania og er minoritetsaksjonær i Metro Internationals svenske virksomhet. Robuste gratisaviser kan være av interesse for andre investorer når finanskrisen en dag har sluppet taket.
Soliditeten
Snarlige salg kan tvinge seg frem for å berge soliditeten i mediekonsernet. Anslag fra meglerhus går nemlig ut på at verdien av Schibsteds nettaktiviteter utenfor Skandinavia er enda lavere enn tidligere antatt.
Verdien av det oppkjøpte selskapet Trader er bare 2,1 milliarder kroner, ifølge anslag fra meglerhuset Argo Securities allerede før Aamot varslet sin avgang i går. Schibsted kjøpte Trader for 4,5 milliarder kroner i 2006.
Konsernet kom allerede i januar med et resultatvarsel etter massive nedskrivninger av såkalt goodwill på 1,6 milliarder knyttet til verdien av blant annet tidligere Trader-aktiviteter i Sør-Europa. 1,3 milliarder ble tatt i Spania.
De ferske anslagene fra Argo innebærer at Schibsted strengt tatt burde foreta ytterligere nedskrivninger i balansen på mellom 800 millioner og en milliard kroner. Men det kan riktignok være store forskjeller mellom markedets slike vurderinger i markedet og selskapets egne anslag. Men usikkerheten rundt Schibsted øker når verdianslagene spriker kraftig.
Lav aksjekurs
Salgene i Skandinavia kan gi sårt tiltrengt kapital for mediekonsernet. Schibsted-kursen har til tider ligget godt under 40 kroner, og tilliten til mediesektoren befinner seg dessuten på et bunnivå.
Problemet er å finne kjøpere til Schibsteds aksjeposter, ikke minst i Polaris.
–Polaris-posten på 32 prosent må de jo selge etter krav fra Medietilsynet og hensynet til medieeierskapsloven. Her kan det ligge over en halv milliard. Jeg tror det sitter lenger inne for Schibsted-ledelsen å selge seg helt ut av andre virksomheter i tillegg. Metronome er et unntak, og her kan Schibsted få over 300 millioner, mener medieanalytiker Henrik Schulz i Argo Securities.
Skal opp
Schulz i Argo Securities har et langsiktig kursmål for Schibsted på godt over 100 kroner pr. aksje, men bare 60-70 kroner på kort sikt.
Analysesjef Atle Vereide i SEB Enskilda regnes som en av de fremste medieanalytikerne og Schibsted-ekspertene. Han har et kursmål på bare 64 kroner.
–Vi mener likevel at våre anslag for verdien av Finn.no og Trader er veldig lave. Vi mener de etter hvert vil gå opp, og at spørsmålet om goodwill i balansen ikke blir aktuelt. Uansett er det veldig mye oppside i aksjekursen til Schibsted – basert på en forsiktig vurdering av underliggende verdier i konsernet, sier Schultz.
E24 eies av Schibsted og enkelte ansatte har aksjer i selskapet.
Les også: