Nordiske flyaksjer tok av i 2015: Steg med over 13 milliarder

2015 ble året da de nordiske flyaksjene sa Richard Branson midt i mot.

GODE TIDER: Norwegian og SAS opplevde i 2015 en kraftig vekst i aksjekursene sammen med de andre nordiske flyselskapene. Bildet er fra Sola utenfor Stavanger.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Sir Richard Branson, den kjente milliardæren som står bak Virgin-imperiet, har spøkt med at den letteste måten å bli millionær på er for en milliardær å gå inn i flybransjen.

Det finnes imidlertid flere unntak til Bransons regel, og man trenger ikke å dra lenger enn til Fornebu for å finne én som har motbevist Bransons regel: Bjørn Kjos.

2015 ble også året da de nordiske flyselskapene selv motbeviste Bransons regel, i hvert fall hvis man ser isolert på året vi nå har lagt bak oss.

Flyaksjene Norwegian, SAS, Finnair og Icelandair har nemlig steget med 10,4 milliarder danske kroner i verdi (tilsvarende 13,4 milliarder norske) til 29,9 milliarder danske kroner (38,5 milliarder norske), tilsvarende en økning på 53 prosent.

Det er flynettstedet Check-In som har laget oversikten, og nettstedet påpeker at det nå er Icelandair som er det nordiske flyselskapet som er mest verdt på børs.

Her er oversikten over hvor mye de fire aksjene steg i prosent i året som gikk, og hva selskapene var verdt ved nyttår i lokal og norsk valuta:

  • SAS steg 60,5 prosent på Stockholm-børsen og 81,8 prosent på Oslo Børs i 2015. Aksjen steg mer på Oslo Børs takket være kronesvekkelsen (Markedsverdien ved utgangen av 2015 var 8 milliarder svenske kroner, tilsvarende 8,5 milliarder norske kroner)
  • Norwegian steg med 17,2 prosent i 2015. Ved nyttår var markedsverdien 11,7 milliarder kroner
  • Finnair steg hele 118,5 prosent på Helsinki-børsen, og 131,4 prosent hvis man regner i norske kroner. Markedsverdien endte ved nyttår på 693,8 millioner euro, tilsvarende 6,7 milliarder kroner
  • Icelandair steg 65,4 prosent på børsen i Reykjavik og hele 92,3 prosent hvis man regner med kronesvekkelsen i Norge. Markedsverdien ved nyttår var 177 milliarder islandske kroner, noe som tilsvarer 12,2 milliarder norske kroner.

Rundt i Europa og USA er bildet litt blandet når man ser på flyselskapenes aksjekurser i året som gikk. Air France KLM falt 10 prosent i året som gikk, mens Lufthansa steg 4,3 prosent. I USA var Jet Blue opp 43,5 prosent, United ned 13,5 prosent, Delta opp 3,0 prosent og American Airlines ned 21,4 prosent.

Lav oljepris gir medvind

Én av de hovedfaktorene som har bidratt til flyselskapenes gode tall er fallet i oljeprisen. Norwegian fikk ganske tidlig på året en effekt av dette, men for SAS kom effekten først etter sommeren fordi selskapet satt bundet opp i mange fastpriskontrakter.

Begge selskapene har imidlertid levert svært solide tall i året vi nå har lagt bak oss.

Norwegian gikk for eksempel med én milliard i overskudd før skatt i tredje kvartal, om er de siste regnskapstallene vi har for selskapet. Det var en dobling fra samme kvartal året før.

Da SAS i desember slapp sine årsresultater (SAS har et regnskapsår som er slutt i oktober) viste tallene en helomvending i milliardklassen. Med en mindre vekst i omsetningen klarte selskapet å kutte kostnader, driver mer effektivt og øke marginene slik at både driften og bunnlinjen endte med rundt en milliard i pluss.

Finnair hadde også et positivt tredje kvartal i fjor, etter at selskapet har slitt med underskudd stort sett i alle kvartal de siste par årene. Icelandair leverte et realt overskudd på driften (EBITDA) på 151 millioner euro i tredje kvartal 2015.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian

Flere artikler

  1. Flere flyselskaper varsler nye kutt

  2. Richard Branson selger Virgin Galactic-aksjer for 300 millioner dollar

  3. Veddemålene mot SAS- og Norwegian-aksjen tårner seg opp

  4. Nå er Kjos størst til Spania

  5. Betalt innhold

    Disse kan være aktuelle som Norwegian-sjef