SAS-underskuddet økte i andre kvartal: Men selskapet beholder resultatprognosen tross høyere oljepris

Ugunstig valuta og en stigende oljepris får ikke SAS til å endre prognosen sitt på at selskapet skal gå med milliardoverskudd i år.

Arkivbilde av et SAS-fly av typen Boeing 737–800 på Svalbard lufthavn Longyear.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:,

SAS økte omsetningen fra 9,84 til 9,92 milliarder svenske kroner, mens resultat før skatt og engangsposter falt fra minus 259 til minus 320 millioner.

Det viser flyselskapets regnskapsrapport for andre kvartal, som i deres avvikende regnskapsår løper fra februar til april.

Før skatt gikk flyselskapet med et underskudd på 499 millioner svenske kroner, mer enn en dobling fra underskuddet på 208 millioner på samme tid for ett år siden. Resultat etter skatt gikk fra minus 320 til minus 358 millioner.

Konsensusestimatet til analytikerne var at SAS ville ende med en omsetning på 9,96 milliarder kroner og et resultat før skatt på minus 556 millioner, ifølge TDN/SME Direkt.

Dermed er omsetningen omtrent som ventet, mens resultatet er drøyt 10 prosent bedre enn estimatene.

Hvis man ser på utviklingen siden regnskapsåret 2017/2018 startet (i november i fjor), har SAS økt omsetningen med 94 millioner til 18,89 milliarder, mens resultat før skatt og engangsposter har bedret seg med 273 millioner til minus 693 millioner. Resultat etter skatt bedret seg med 279 millioner til minus 597 millioner.

– For de første seks månedene er resultatforbedringen på 0,3 milliarder svenske kroner før skatt og engangsposter. I løpet av kvartalet la vi inn en ordre for 50 nye Airbus A320neo-fly, som vil spille en avgjørende rolle i å styrke vår konkurransekraft fremover, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en uttalelse.

Les mer om flykjøpet her: Slik mekket SAS og Airbus sammen en «ekspresslevering»

SAS-sjef Rickard Gustafson på Gardermoen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Beholder resultatprognose

Etter at første halvår nå gjort unna med et underskudd, står SAS midt oppe i høysesongen for flybransjen der overskuddene skal hentes inn.

SAS har så langt hatt anslått et resultat før skatt og engangseffekter for året på 1,5 til 2,0 milliarder svenske kroner. Dette målet står de fortsatt på.

Nordea Markets slapp i forrige uke en oppdatering der de kuttet i estimatene for SAS for perioden 2018–2020 fordi oljeprisen har steget, noe som igjen betyr høyere drivstoffpriser for flyselskapene.

Gitt at selskapet så langt har gått minus 693 millioner kroner i minus, må SAS altså ha minst 2,2 milliarder i resultat før skatt og engangsposter i sitt andre halvår for å nå sitt eget mål.

Til sammenligning leverte SAS dette med god margin i andre halvår i fjor, da resultat før skatt og engangsposter endte på 2,91 milliarder. Siden den gang er interne kostnader kuttet ytterligere, noe som gir selskapet drahjelp i år.

Har sikret nesten alt drivstoffkjøpet

Det som ikke hjelper SAS er høyere drivstoffpriser (på grunn av en økt oljepris) og det de selv beskriver som «betydelige negative valutaeffekter» i kvartalet. Valutaeffektene trakk ned resultatene med 145 millioner.

– Justerer man for denne valutaeffekten, hadde vi en underliggende forbedring i resultat før skatt og engangsposter på 84 millioner. Det viser at vårt SAS' systematiske forbedringsarbeid over tid fungerer, sier SAS' nye finansdirektør Torbjørn Wist til E24.

Etter rundt tre måneder i jobben legger han til at han er imponert over hvordan alle de ansatte i SAS bidrar til at selskapet går gjennomført de mange større og mindre grepene som tas for å kutte kostnader.

– Gitt utviklingen i oljepris og valuta, hva gjør dere trygge på at resultatprognosen fortsatt står?

– Man har utfordringer i bransjen med en svak svensk krone og drivstoffpriser som går oppover, men vi er godt sikret for tredje og fjerde kvartal (mai-juli og august-oktober, journ.anm.), noe som gjør at vi ikke er så eksponert for den oppgangen i drivstoffpriser som vi har sett, sier finansdirektøren.

Ifølge Wist er 83 prosent av drivstoffet i tredje kvartal (mai-juli) og 91 prosent av drivstoffet i fjerde kvartal (august-oktober) sikret.

På spørsmål om det er noen store usikkerhetsmomenter som kan påvirke resultatprognosen nå fremover, sier SAS-sjef Rickard Gustafson at det alltid er en rekke usikkerhetsfaktorer i flybransjen, og at det derfor alltid er vanskelig å komme med veldig presise prognoser:

– Dette er vårt beste estimat, men vi trenger jo også at sommerproduksjonen går som planlagt. Når været er så bra som nå og solen skinner, så kan jo også det forstyrre etterspørselen etter reiser til varmere strøk, sier SAS-sjefen fra et Stockholm i solskinn.

Snart klart i Malaga

SAS regner med at de vil bruke rundt 1,0 milliard svenske kroner mellom 2017 og 2019 på å restrukturere og effektivisere virksomheten. I år har de brukt 226 millioner på dette programmet, noe som har løftet effektiviseringsregningen til 521 millioner kroner så langt.

Totalt regner SAS med at effektiviseringsprogrammet skal redusere kostnadsnivået med tre milliarder kroner, og i andre kvartal var effekten 170 millioner i effektivitetsforbedring.

– Vi legger til grunn at vi vil oppnå effektiviseringsgevinster på 700 millioner kroner for regnskapsåret og det regner vi med at vi skal komme i mål med, sier Torbjørn Wist.

Et av tiltakene SAS har det siste året jobbet intenst med å sette opp sitt nye irske datterselskap for å ta opp konkurransen med de mange flyselskapene rundt i Europa som tilbyr billige flybilletter fra Skandinavia til Sør-Europa.

Selskapet har allerede startet opp den første basen i London, der det siste av de seks Airbus A320neo-flyene nå er satt i trafikk. Nå opplyser SAS at de siste forberedelsene gjøres før basen i Malaga skal åpne om kort tid.

– Det er ingen endring i planene å melde om. Vi skal ha ni fly som flyr fra Europa og inn til Skandinavia, hvorav seks fra basen i London og tre fra den nye basen i Malaga, sier SAS-sjef Gustafson.