Kjos venter på over 200 nye fly: Frykter fagforeningens innflytelse kan spolere finansieringen

Norwegian-sjefen nekter å gi etter for pilotenes krav om å få tariff med morselskapet. Han frykter at finansieringen av mer enn 200 nye fly står i fare hvis fagforeningene får en finger med i det globale flyspillet.

- DE VIL HA KONTROLLEN OVER SELSKAPET: Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte pressen onsdag at han ikke kan gå med på kravene fra pilotenes fagforening.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Er du berørt av streiken? Tips oss her

FORNEBU (E24): Onsdag kveld var det fortsatt ingen løsning i sikte i konflikten mellom Norwegian og de norske pilotene, organisert i Parat. Torsdag er for andre dag på rad all innenrikstrafikk i Skandinavia, og en del utenlandsflyginger, kansellert.

Da Norwegian-sjef Bjørn Kjos møtte pressen onsdag, ville han ikke ut med hvor lenge Norwegian kan overleve streiken, men sa følgende:

– Vi går ikke konkurs i dag eller i morgen, men nå vi må ta ansvar for de nesten 5.000 ansatte i selskapet.

Han karakteriserte situasjonen for passasjerene og selskapet som «forferdelig tragisk».

Kjos avviste også blankt at Norwegian-ledelsen har noe ønske om å styre selskapet der de streikende pilotene er ansatt, Norwegian Air Norway, konkurs. Dette er påstander som fagforeningen Parat har kommet med.

– Er du redd for livsverket ditt?

– Nei, ikke ennå. Jeg er bekymret for 35.000 passasjerene som ikke får fly og de ansatte vi har, sier Kjos til E24.

Han avviser at Norwegian i nærmeste tid kan komme til å bryte med lånevilkårene overfor kreditorer som følge av streiken. Disse vilkårene slår blant annet fast at selskapet må ha minst 1,5 milliarder i egenkapital og 500 millioner kroner i banken.

– Vi ligger langt fra de grensene. De som plager oss er de 35.000 passasjerene som ikke kan fly, sier Kjos.

Les også: Dette er Norwegian og pilotene uenige om

Frykter kredittkrøll

Det er imidlertid ikke bare passasjerene og de ansatte som Bjørn Kjos er bekymret for.

Onsdag gjorde han det klart at han frykter finansieringen av de gigantiske flyordrene som Norwegian har inne hos Boeing og Airbus er i fare, hvis fagforeningene får det som de vil.

Flyene leveres fra og med neste år, og har en listepris før rabatter på 127 milliarder kroner.

Med henvisning til fagforeningene sier Kjos:

– Det de forlanger er kontroll over alle flighter ut og inn av Skandinavia. Det innebærer at de skal ha kontroll og bestemme hva og hvem som skal fly i verden. Det er selvfølgelig en umulighet (...) Banker som finansierer må ha et rent morselskap å forholde seg til, særlig for å finansiere 240 nye fly, sa Kjos til pressen.

Det han kaller et «rent» morselskap, er et selskap på toppen uten drift eller flyproduksjon, og der selve flyvirksomheten utføres av datterselskaper.

Kjos pekte på at selskaper som IAG (British Airways og Iberia), SAS og mange andre har nettopp en slik selskapsstruktur som Norwegian har lagt opp til.

Hvis pilotenes fagforening får gjennomslag for kravene sine, mener derimot Kjos at han ikke lenger har et «rent» morselskap på toppen fordi pilotenes tariff får en direkte kobling med morselskapet.

Dermed vil utenlandske finansinstitusjoner se en økt risiko med å låne penger til Norwegian fordi fagforeningene har innflytelse på hvordan Norwegian driver den internasjonale virksomheten.

Det mener han betyr at finansieringen av fly blir enten dyrere, eller umulig å skaffe.

– Det er ingen banker eller finansinstitusjoner som kan beregne risikoen i et sånt selskap fordi det er for uoversiktlig. Skulle man få lån vil renten bli for høy på grunn av risikopåslåg. Så det er en umulig vei å gå for oss, sier Kjos.

Les også

Ingen innenriksfly i Norge med Norwegian torsdag

Vil ha styringen selv

Det er ennå ikke kjent hva Kjos vil gjøre med alle flyene han har bestilt. Det er imidlertid én ting som er sikkert, og det er at det ikke er et marked for så mange fly i Norge. Et scenario er at Kjos oppretter et eget datterselskap som eier flyene, og som leier dem ut til Norwegian og andre.

Har fagforeningene innflytelse på morselskapet, vil de også kunne ha en finger med i spillet når det gjelder et slikt datterselskap, og det er dette fremtidsscenarioet som Kjos frykter.

Kilder E24 har vært i kontakt med er tvilsomme til påstanden om at man ikke kan beregne risikoen i konsernet hvis man godtar pilotenes krav.

Det påpekes likevel at Kjos' påstander kan være en reell utfordring fordi en tariffavtale mellom morselskapet og piloter i Norge vil kunne bli sett på som økt risiko.

På spørsmål fra E24 sier Norwegian-sjefen at det ikke ligger noen vilkår om et «rent» morselskap i dagens lån, men at han snakker om fremtidig finansiering.

– Det er ikke i vilkårene i dag.

– Så hvis dere gir etter for kravene bryter dere ikke noen vilkår i dagens lån?

– Nei, det er ikke det som det er snakk om. Det er snakk om evnen til å finansiere flyene vi har bestilt, sier Kjos.

Les også: Dette har du krav på hvis du rammes av streiken

– Ikke et rent holdingselskap

I fagforeningen Parat, som pilotforeningen Norwegian Pilot Union (NPU) er en del av, avviser man påstandene fra Kjos.

– Norwegian Air Shuttle (morselskapet, journ.anm.) er jo ikke et holdingselskap. Der er det for eksempel nærmere 90 lærlinger, som også er ute og flyr, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat, til E24.

De tillitsvalgte mener Norwegian nå prøver å «organisere seg bort fra en lovlig inngått arbeidsavtale», noe de mener er uakseptabelt.

– Pilotene i Norwegian har gått til streik fordi de blir nektet å inngå tariffavtale med sin reelle arbeidsgiver, og ikke med et bemanningsselskap, sier Sigmundstad videre.

I Parat mener de det er en stor prinsipiell forskjell mellom måten Norwegian organiserer strukturen sin på og den måten andre flykonsern gjør det:

– I Norwegian foregår produksjonen i morselskapet samtidig som personalet er ansatt i forskjellige interne bemanningsselskaper, sier Sigmundstad og fortsetter:

– Vi har lenge vært bekymret for Norwegians fortolkninger av spillereglene i arbeidslivet. Når de nå velger streikebryteri som motstrategi i en lovlig konflikt, blir det tydelig at de ikke innehar den nødvendige respekten og ryddigheten som skal til for å opptre som en profesjonell arbeidsgiver. Dette er svært alvorlig.

Norwegian har avvist at de bedriver streikebryteri. Selskapet har fått utført en egen juridisk vurdering på å bruke andre Norwegian-ansatte til å fly mens streiken pågår. Onsdag poengterte Bjørn Kjos også at flyene i det streikerammede datterselskapet Norwegian Air Norway står på bakken mens streiken pågår.

– Vi er på trygg juridisk grunn, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til E24 mandag.

Les også

– Jeg håper pilotene skjønner hva de holder på med

Les også

Parat: - Det har ikke vært reelle forhandlinger om tariffavtalen

Les også

Norwegian leier inn fly – fagforeningen reagerer

Her kan du lese mer om