Rekordmange nye kontrakter for Evry
Evry signerte kontrakter for 5,2 milliarder kroner i 2.kvartal.
Det siste året har vært preget av mange problemer for Norges største IT-selskap.
Evry leverer datatjenester til flere norske storbanker, og i løpet av juni var storkunden DNBs nettbank nede hele fem ganger, og i forrige uke ble flere av selskapets kunder utsatt for et massivt DDos-angrep.
Problemene til DNB er bare de siste eksmeplene på en rekke problemer kunder av Evry har hatt det siste halvannet til to årene.
Til tross for dette har Evry hatt en rekordhøy ordreinngang i årets andre kvartal.
Ifølge kvartalsrapporten lagt frem i morgentimene onsdag, har selskapet signert kontrakter til en verdi av 5,2 milliarder kroner i perioden mellom april og juni.
Selskapets inntekter endte på 3.296 millioner kroner, en økning på to prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
- Vi har signert flere viktige avtaler dette kvartalet, spesielt innen bank- og finanssegmentet, som er strategisk viktig for vår langsiktige vekststrategi. I tillegg til vekst fortsetter vi arbeidet med effektivisering av organisasjonen, noe som skal bidra til å styrke vår lønnsomhet i tiden fremover, sier konsernsjef Terje Mjøs i EVRY i en pressemelding onsdag.
Samtidig økte selskapets brutto driftsresultat (EBITDA) til 180 millioner, mot 179 millioner i andre kvartal i fjor.
Selskapets ordrereserve var på 18,4 milliarder kroner, og er det høyeste nivået selskapet har rapportert noen gang.
Opplever vekst
Videre skriver selskapet i pressemeldingen at de ser for seg god vekst både i Sverige og Norge det neste året.
Selskapet skal også jobbe videre med kostnadsprogrammet de satte i gang tidligere i år. Første del av programmet skal nå være gjennomført. Evry melder at de nå blant annet vil redusere noe av selskapets kapasitet i enheter med svak etterspørsel.
Selskapets EBITDA for den norske virksomheten falt imidlertid fra 85 millioner i fjor til 71 millioner kroner i andre kvartal i år. Selskapet mener dette skyldes færre arbeidsdager i andre kvartal i år, sammenlignet med fjoråret.
- I tillegg har vi mistet noen inntekter i forbindelse med at Posten valgte å avslutte sin kontrakt med Evry i 2012 og siden da jobbet med å gå over til andre systemer, sier Mjøs under dagens pressekonferanse.
Tøffe tider
I juni begynte problemene for IT-selskapet som forvalter systemene til flere av Norges største selskaper, blant annet Telenor, DNB, Gjensidige og NAV.
- De feilene som har vært siste uken er uakseptable. Evry vil gjennomføre en grundig granskning av strømbruddet og de alvorlige følgene dette har fått for våre kunder, skrev Mjøs i en pressemelding etter at DNBs nettbank hadde vært nede tre ganger i løpet av en uke.
Både DNB og Gjensidige signerte tidligere i år nye kontrakter med Evry, mens Telenor flyttet deler av selskapets IT-drift til et utenlandsk selskap.
Les også: