Norske banker stålsetter seg for gigantenes inntog: – Det er slutt på at bank konkurrerer mot bank

106 banker går sammen om Vipps for å stå sterkere rustet mot nye konkurrenter som Facebook og Google. – Apple utgjør en kjempestor trussel, og spesielt i Norden, sier betalingsapp-gründer.

RUSTER SEG: Rune Bjerke (t.h), konsernsjef i DNB og påtroppende styreleder i Vipps, Finn Haugan, konsernsjef i SpareBank 1 SMN på vegne av SpareBank 1-alliansen, Geir Bergskaug, administrerende direktør i Sparebanken og konsernsjef Hege Toft Karlsen i Eika Gruppen da det mandag var pressekonferanse i forbindelse med at flere banker satser sammen på Vipps. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

– Det er et forsøk på å lage en sterk nok løsning til å stå imot Facebook, Google og Apple. Tiden får vise om den er sterk nok, sier DNB-sjef Rune Bjerke til E24.

Når 106 banker går sammen om Vipps styrkes den DNB-utviklede betalingsløsningen i konkurransen med Danske Banks MobilePay, samtidig som bankene stålsetter seg for utenlandske gigantaktørers mulige inntog i betalingsformidling.

Ruster seg for gigantenes inntog

EUs nye direktiv PSD2, eller revidert betalingstjenestedirektiv, åpner nemlig bankenes infrastruktur for tredjeparter. Resultatet kan bli at bankene ikke lenger har monopol på tilgangen til infrastrukturen som er nødvendig for betalingsformidling.

Det kan for eksempel bety at andre aktører kan tilby betalingsformidling til DNB-kundene på lik linje med DNBs egen Vipps, gjennom at kundene selv gir sitt samtykke til at en tredjepart får tilgangen til kontoinformasjon som er nødvendig for å gjennomføre en betalingstransaksjon.

Om kundene er villige til å prøve konkurrerende løsninger kan da en rekke nye spillere komme på banen i det norske markedet for betalingsformidling, inkludert giganter som Facebook og Google som allerede har mange brukere på andre arenaer.

Les også

Analytiker om Vipps-avtale: – De ruster seg for krig

– Det passer som hånd i hanske, sier Bjerke om hvordan den nye betalingsalliansen blant norske banker passer inn i det nye EU-direktivet.

Bankene forbereder seg dermed på en konkurransesituasjon på betaling med langt flere aktører enn i dag.

– Bankene konkurrerer om de tradisjonelle produktene og så er det nye aktører som konkurrerer om betalingsstrømmer. Det blir en annen type konkurranse og jeg tror bankene trengte et redskap for å møte den konkurransen som kommer, sier DNB-sjefen.

– Jeg tror alle banker forbereder seg på at det kommer til å bli mye tøffere å operere på vegne av kundene i fremtiden enn det er i dag. Kundene kan gi fra seg en fullmakt til en tredjepartsaktør som opererer på vegne av seg, sier han.

En tilspisset kamp om kundenes betalingsstrømmer mener også Vipps-sjef Rune Garborg det vil bli innen kort tid.

– 70–80 prosent av trafikken til bankene er kontoopplysning og regningsbetaling. Vi ser det som ganske sannsynlig at i forbindelse med PSD2 er det atskillig flere aktører som ønsker å ta en del av det markedet. Vi ruster oss for den konkurransen og det er viktig at vi tar posisjoner innenfor flere betalingsområder raskt, sier han.

– Det er slutt på at bank konkurrerer mot bank. Det var behagelig den gang det var sånn, men det er blitt veldig annerledes, fortsetter Garborg.

Priser Vipps til halv mrd.

Frem til nå har Vipps vært en del av DNB-konsernet, men etter avtalen vil det bli opprettet et frittstående selskap der DNB er største eier med en eierandel på om lag 52 prosent.

Sparebank 1- alliansen skal eie 25 prosent, de selvstendige sparebankene 12 prosent, Eika 10 prosent og Sparebanken Møre 1 prosent.

Transaksjonene som nå er gjort priser Vipps til en halv milliard kroner, ifølge Bjerke.

I oktober 2015 ble det kjent at Sparebank 1 kjøpte opp den norske delen av gründervirksomheten mCash, som ble lansert i Norge i 2014.

I pressemeldingen kommer det frem at Sparebank 1 overfører satsingen på mCash til Vipps, og at alle kunder blir invitert med over.

– Vi har bygget opp mCash og synes vi har hatt veldig suksess. Så har vi en todelt erkjennelse. Den ene delen er at det å operere med så mange betalingsapper i Norge ikke er forbrukervennlig. Den andre er hvem som er våre egentlige konkurrenter i fremtiden. Det er sannsynligvis ikke andre norske løsninger. Det er sannsynligvis internasjonale giganter, sier Finn Haugan, konsernsjef i SpareBank 1 SMN.

– Apple en kjempestor trussel

Daniel Döderlein, mCash-gründer, solgte den norske delen av mCash i 2015 til Sparebank 1 for «et ukjent millionbeløp», beholdt utenlandske rettigheter og jobber nå med å hjelpe utenlandske banker gjennom selskapet Auka

Les også

MobilePay-sjefen: – Vi har fått en betydelig sterkere konkurrent

– Vi har forutsett at det det ville bli fragmentering, så konsolidering, så det som nå skjer er ingen overraskelse, sier han.

Han ser på bankalliansen som en strategi for å beskytte seg mot de internasjonale teknologiselskapene.

– Istedenfor å konkurrere seg imellom legger man nå stenen død – istedenfor å konkurrere hver for seg ser de at de står sterkere sammen. De ser at fra og med 2018 vil internasjonale aktører kunne treffe dem direkte.

– Apple utgjør en kjempestor trussel, og spesielt i Norden der andelen av Apples smarttelefoner er uforholdsmessig høy og brukerne har sterkt tillit til merkevaren, sier Döderlein.

– Litt vemodig

Nå ser det ut til at mCash er historie, og kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1, Kristin Vetleseter innrømmer at det er med litt blandede følelser.

− Det har blitt lagt ned en enorm innsats fra alle medarbeidere i Sparebank 1 Mobilbetaling og i salgsapparatet i Sparebank 1, så litt vemodig er det. Samtidig vil alle se fremover mot det som nå blir en veldig sterk norsk aktør på mobilbetaling, sier Vetleseter.

Det er ikke kjent akkurat hvor mye Sparebank 1 betalte for mCash i 2015.

Sparebank 1s eierandel i det nye selskapet er på 25 prosent, under halvparten av DNBs andel på 52 prosent. Til tross for at Sparebank 1 bidrar med en allerede ferdig utviklet mobil betalingsløsning som de har investert millioner i, sier Vetleseter at de ikke er misfornøyde av den grunn.

− Ser vi på antall brukere der Vipps har 2,15 millioner og mCash 530.000 så er vi godt fornøyde med den store eierandelen vi har fått, sier hun.

– Sparebank 1 blir en av de største distributørene av den dominerende mobile lommeboken i Norge. Hadde det ikke vært for den satsingen, og posisjonen som vi har bygget opp på så kort tid, ville det ikke vært en realitet.

Det er i dag 18 ansatte i Sparebank 1 Mobilbetaling AS, og nye Vipps vil bygge videre på dette selskapet, det er dog ikke klart om alle de ansatte vil få være med videre i utviklingen av betalingsappen.

Les også

Over 100 banker går sammen om Vipps

− Nye Vipps vil bygge videre på den kompetansen som allerede er i SpareBank 1 Mobilbetaling og i Vipps. De medarbeiderne som ikke får mulighet i det nye selskapet vil få tilbud om annen ansettelse i Sparebank 1, sier Vetleseter.

– Tøff konkurranse

I høst hardnet mobilbetalingskrigen for alvor til da det ble klart at Nordea allierte seg med Danske Bank om MobilePay.

Da gjorde begge bankene det samtidig klart at de ønsket å få med seg flere nordiske banker på laget for å styrke betalingstjenesten.

I slutten av januar ble det klart at Gjensidige Bank også hadde sluttet seg til betalingstjenesten, og at de var i tett dialog med flere andre banker om å knytte seg til tjenesten i tiden fremover.

MobilePay er desidert størst på mobilbetaling i Danmark, hvor tjenesten også ble lansert før DNB lanserte Vipps i Norge.

– Den er tøff og kommer til å bli tøff, sier Bjerke om konkurransen med Danske Banks betalingsapplikasjon.

Det tror også Vipps-sjef Garborg.

– Den kommer til å tilta i styrke. MobilePay har jo en posisjon i Danmark som er veldig lik den Vipps har i Norge. Dette kommer til å være en konkurranse om å utvikle de enkleste og beste kundeløsningene, sier han.

Her kan du lese mer om