IAG vil ikke by på Norwegian og skal selge aksjeposten

British Airways-eier IAG trekker seg fra kampen om Norwegian og vil nå selge aksjeposten sin. Aksjen til det norske flyselskapet stuper på Oslo Børs.

TREKKER SEG: Willie Walsh, konsernsjefen i flykonsernet IAG, vil ikke lenger forsøke å kjøpe Norwegian. IAG eier flyselskaper som British Airways, Iberia, Aer Lingus og Level. Arkivbilde.

Foto: Ben Stansall AFP
Publisert:,

– International Airlines Group (IAG) bekrefter at det ikke har til hensikt å komme med et tilbud på Norwegian Air Shuttle og at det med tiden vil selge aksjebeholdningen på 3,93 prosent i Norwegian.

Det skriver British Airways-eier IAG i en børsmelding torsdag ettermiddag.

Norwegian-aksjen har kollapset etter at nyheten ble kjent. Aksjen falt på få minutter fra 177 til 137 kroner og er ned drøye 22 prosent samlet sett for dagen.

Det betyr at 1,8 milliarder kroner i børsverdi er barbert bort siden nyheten slapp.

Aksjens nivå er nå på laveste nivå siden utgangen av 2012.

Frierferd

Det var 12. april i fjor at IAG annonserte at de hadde kjøpt 4,61 prosent av aksjene i Norwegian og at de ønsket å overta Norwegian.

Siden den gang har aksjeposten blitt utvannet til 3,93 prosent som følge av emisjonen i Norwegian som ble gjennomført i fjor, skriver IAG.

IAG skal ha kommet med flere tilbud til Norwegian-styret, men styret med styreleder Bjørn Kise i spissen har så langt avvist tilbudene.

I en Twitter-melding fra Norwegian torsdag sier styreleder Bjørn Kise følgende om nyheten fra IAG:

– Norwegians planer og strategi forblir uendret. Selskapets mål er å fortsette å bygge en bærekraftig virksomhet til fordel for våre kunder, ansatte og aksjonærer, sier Kise.

Tore Kjos, Bjørn Kjos storebror, sa til Dagens Næringsliv onsdag at han ønsker et snarlig Norwegian-salg. En av årsakene er ønsket om å berge seismikkselskapet Read, hvor han er styreleder og majoritetsaksjonær, fra konkurs. Read AS opplyser til E24 at Tore Kjos er i Mexico, og ikke har anledning til å kommentere saken.

Må styrke finansene

Nyheten fra London kommer samtidig som Norwegian jobber hardt med å styrke selskapets finanser og lønnsomhet.

Selskapet har et vilkår i obligasjonslånene sine som krever at selskapet til enhver tid har minst 1,5 milliarder kroner i egenkapital. Det tror flere analytikere selskapet vil slite med å klare i første kvartal. I så fall må selskapet be kreditorene om en endring i lånevilkårene, eller øke egenkapitalen.

Det kan skje gjennom en emisjon eller den mye omtalte planen om å skaffe en partner som kan bli med i et felles selskap (joint venture) med Norwegian om å eie fly.

Norwegian har også satt i gang et omfattende kostnadsprogram for å kutte tre milliarder kroner i kostnader i år. For å få til det har selskapet blant annet varslet kutt i ruter og baser.

Les også

IAG-sjefen: – Vil ikke gå i budkrig om Norwegian

Ville ikke i budkrig

Under et arrangement hos The Aviation Club UK i Dublin tidligere denne uken gjentok IAG-sjef Willie Walsh at han ikke ville gå i en budkrig med en konkurrerende budgiver om Norwegian.

Walsh sa blant annet at «vi vet hva vi mener Norwegian er verdt for oss», og at han ikke ville strekke seg lenger enn det.

Dagen etter uttalte Qatar Airways-sjef Akbar Al Baker at «Norwegian er veldig interessant for IAG». Qatar Airways er største aksjonær i IAG og eier 20 prosent av flykonsernet.

Uttalelsene kom under Al Bakers besøk til Göteborg for å promotere selskapets nye rute til den svenske byen.

Les også

SAS bestiller nye fly: Skal ha inn tre av Airbus nye mellomdistansemodell

Tror ikke Lufthansa og Ryanair er interessert

– Dette var veldig overraskende nyheter. Jeg har hele tiden hatt ståltro på at IAG vil ønske å kjøpe Norwegian i stedet for å vokse organisk, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir, som mener det er uheldig for Norwegian at IAG nå firer flagget.

– Dette vil sette press på aksjen fremover, markedet vil tolke det negativt. Samtidig har jeg alltid vært klar på at hvis IAG ikke skulle ende opp med å kjøpe Norwegian, vil de likevel klare seg på egen hånd, fortsetter han.

Han tror IAGs interesse har vært en diskusjon som har vært viktigere i mediene og for aksjemarkedet enn hva det har vært internt i Norwegian.

– Jeg tror ikke dette endrer noe for Norwegians strategi og de vil fortsette å fly som før. De har ikke endret på noen av sine vekstplaner eller strategi etter at IAG viste sin interesse i fjor. Men nå må Norwegian stå på egne ben, sier Elnæs.

På spørsmål om hvem andre som kan være interessert i Norwegian, sier Elnæs at Lufthansa neppe er på listen. Han peker på at selskapet har mer enn nok med å få Eurowings-lavprissatsingen sin til å vokse videre og sikre lønnsomheten i konsernet.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

En mulig aktør som kan være interessert er Indigo Partners eller andre finansielle aktører, ifølge Elnæs.

Det amerikanske PE-fondet Indigo sitter blant annet med store aksjeposter i JetSmart i Chile og den ungarske lavprisraketten Wizz Air. Indigo har også inngått en intensjonsavtale om en potensiell investering i det kriserammede islandske flyselskapet Wow Air.

Som en aktør utenfor EU

– Hva med Ryanair, konsernsjef Michael O'Leary har jo sagt at hvis ingen andre kjøper Norwegian så burde kanskje Ryanair gjøre det?

– Det tror jeg mer er å regne som et av de mange utspillene fra O'Leary som han ofte kommer med, enn at Ryanair faktisk er oppriktig interessert. Ryanair har et annet produkt enn Norwegian og har heller ikke vist interesse for langdistanse, så et bud fra Ryanair anser jeg som lite sannsynlig, sier Elnæs.

Her kan du lese mer om