Vianode investerer to milliarder i batterifabrikk på Herøya

Partnerne Elkem, Hydro og Altor går sammen om milliardinvesteringen i fabrikken i Porsgrunn i Telemark. – En stor dag for Grenland, sier fylkesordføreren.

Illustrasjonsfoto av hvordan anlegget Vianode investerer i etter planen skal se ut.
Publisert:

Vianode, som er eid av Elkem, Hydro og Altor, beskriver investeringen som «et viktig skritt» for etableringen av en batteriverdikjede i Norge for markedet i Europa.

To milliarder skal investeres i fabrikken på Herøya Industripark i Telemark. Her skal det produseres anodegrafitt som brukes i batterier.

Målet er å dekke inn behovet til rundt 20.000 elektriske kjøretøy i året innen 2024, ifølge selskapet.

Denne investeringen er første del av en større investeringsplan, ifølge partnerne. Neste mål blir å levere batterimaterialer til to millioner elbiler per år innen 2030. Vianode har tidligere antydet at et fullskalaanlegg kan utgjøre investeringer på 10–11 milliarder kroner.

– Det er en stor dag for Grenland, sier fylkesordfører Terje Riis-Johansen (Sp) til E24.

– I en tid med så mye uro og alt som er mer kostbart og usikkert, er det godt å se at Vianode holder planen og er med på å skape grønne arbeidsplasser i regionen, sier han.

Ordfører Hedda Foss Five (Ap) i Skien sier investeringen er svært verdifull for kommunen.

– Dette betyr enormt mye, sier Foss Five til E24.

Tyvstartet i fjor

Selskapet tyvstartet på industriparken i fjor høst, da det leide nabobygget til det planlagte produksjonsanlegget. Den gang var målet å komme i gang med produksjonen i slutten av 2022 med en kapasitet på 5.000 tonn anodegrafitt.

Vianode har fra før 60 ansatte, men planlegger med den nye investeringen å rekruttere 100 nye innen utgangen av 2023. Dersom det kommer enda en investering for neste fase, kan antall ansatte nå 300 innen 2026, skriver selskapet.

– Investeringsbeslutningen markerer et historisk skritt for Vianode og er en anerkjennelse av arbeidet som er lagt ned av både våre ansatte og partnere, sier Asbjørn Søvik, fungerende administrerende direktør og arbeidende styreleder i Vianode i en uttalelse.

– Etterspørselen vokser raskt

Selskapet skal altså lage anodegrafitt som brukes i batterier – blant annet til elektriske biler.

– Den globale etterspørselen av batterier vokser raskt, drevet av det grønne skiftet. Samtidig er det ikke tilstrekkelig opptrapping når det gjelder produksjon av batterimaterialer. Europa står overfor en betydelig mangel på grafittmaterialer frem mot 2030, en utfordring Vianode har som mål å løse, sier Stian Madshus, daglig leder for Europa i Vianode.

– Myndigheter og bilprodusenter er også i økende grad fokusert på bærekraftige verdikjeder og her har Vianode et unikt utgangspunkt for å utgjøre en forskjell med vårt lave CO₂-avtrykk.

Vianode har fra før et pilotanlegg i Kristiansand, som har vært i drift siden våren i fjor. Anlegget har en kapasitet på over 200 tonn i året.

Selskapet startet som en datter av Elkem, men i april sikret Hydro og Altor seg en andel på 30 prosent hver. Elkem har tidligere fått 10 millioner kroner i Enova-støtte, men har varslet at de kommer til å søke om mer penger for å finansiere fabrikken i Porsgrunn.

I en tidligere versjon av denne saken sto det at selskapet venter at 60.000 tonn batterimateriale er nok til å forsyne 20.000 elbiler. Det riktige er én million elbiler. Saken ble oppdatert klokken 08.55.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om