Kahoot med milliardkjøp av amerikansk selskap

Kahoot kjøper amerikansk e-læringsselskap for inntil 4,2 milliarder kroner. Det er selskapets største oppkjøp noensinne.

Toppsjef Eilert Hanoa i Quiz-selskapet Kahoot.
  • Eivind Bøe
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Det norske quizselskapet Kahoot kjøper det amerikanske e-læringsselskapet Clever for 435–500 millioner dollar, ifølge en melding. Beløpet tilsvarer 3,6-4,2 milliarder kroner.

Kahoot har gjort flere oppkjøp den siste tiden, og dette er selskapets tredje oppkjøp i år. Oppkjøpene av Motimate og Whiteboard tidligere i år var betydelig mindre.

– Dette er det første store selskapet Kahoot har kjøpt, sier toppsjef Eilert Hanoa på telefon til E24.

Hanoa forteller at dette er Kahoots største oppkjøp noensinne.

– Det er det absolutt, både i størrelse og muligheter det gir oss.

– USA er Kahoots viktigste marked, både i brukere og omsetning. Sammen mener vi at Clever og Kahoot kan levere gode opplevelser for elever og lærere, sier Hanoa.

Brukt av 89.000 skoler

Clever er et California-basert selskap startet i 2012 som ifølge meldingen er en av de mest brukte digitale læringsplattformene blant amerikanske barnehager og det som i Norge tilsvarer grunnskoler og videregående skoler. Mer enn 89.000 skoler bruker tjenesten.

Det amerikanske selskapet venter å nå fakturerte inntekter på 44 millioner dollar (366 millioner kroner) i 2021. Det er 175 ansatte i selskapet.

Clever har inngått et samarbeid med 600 apputviklere, deriblant Khan Academy, McGraw Hill, Zoom, og meldte også nylig om et nytt partnerskap med Google Classroom. Det er app-partnerne som står for inntektene til Clever, mens det for skolene er gratis å bruke tjenesten. Clevers tjeneste skal gjøre det enklere for appleverandører å gjøre appen tilgjengelig for massene.

Beløpet på inntil 500 millioner dollar er på en kontant- og gjeldfri basis, og det inkluderer et prestasjonsbasert element for 2021–2022 som er på 65 millioner dollar.

Oppgjøret vil bestå av 82 prosent kontanter og 18 prosent Kahoot-aksjer. Selskapet vil være heleid av Kahoot når transaksjonen er sluttført, som ventes å skje i årets andre kvartal – gitt grønt lys fra myndigheter og andre betingelser.

Les også

Kahoot tapte mer i første kvartal

Tapte mer

Den japanske investeringsgiganten Softbank har seilet opp til å bli ny storeier etter å ha kjøpt seg opp i flere omganger.

Kahoot har lagt frem tall for årets første kvartal på morgenkvisten, som viste et økt underskudd.

Resultatet før skatt ble minus 3,5 millioner dollar, eller 29 millioner kroner, mot minus 1,1 millioner dollar i samme periode i fjor. Driftsresultatet endte på minus 2,8 millioner dollar, eller 23 millioner kroner, ned fra minus 1,4 millioner dollar i første kvartal 2020

Samtidig fortsetter den kraftige veksten. Den fakturerte omsetningen havnet på 19,1 millioner dollar i kvartalet, som basert på nåværende valutakurs tilsvarer 160 millioner kroner. Det er opp 195 prosent fra samme periode året før og ni prosent fra fjerde kvartal.

Kahoot meldte samtidig at det forventer at de fakturerte inntektene vil lande på over 40 millioner dollar i første halvår 2021. Det gjentas en ambisjon om at de fakturerte inntektene ender på mellom 90 og 100 millioner dollar i 2021.

Selskapet økte antallet abonnenter til 760.000 stykker i årets tre første måneder.

Aksjen snur

Kahoot-aksjen steg på Oslo Børs torsdag formiddag og var på det meste opp 5,2 prosent. Deretter snur utviklingen nedover og kursen faller 2,18 prosent ved lunsjtider.

Etter en to års sammenhengende og ellevill kursoppgang, har aksjonærene i Kahoot kommet ned på jorden de siste månedene.

Fra toppen på 137 kroner den 21. januar var kursen ned i overkant av 40 prosent før Børsen åpnet torsdag, og dermed var godt over 20 milliarder kroner i markedsverdi forduftet.

Analytikere har blant annet pekt på utviklingen i den såkalte konverteringsraten fra gratis til betalende brukere for første kvartal.

Den såkalte konverteringsraten fra gratis til betalende brukere økte kraftig fra 1,3 prosent i første kvartal 2020 til 1,9 prosent ved utgangen av året, men falt til 1,8 prosent i første kvartal 2021, ifølge en oppdatering tidligere i april.

Kahoot er mest kjent for sin populære quiz-app, men satser også tungt på andre lærings- og samhandlingsverktøy til skoler og bedrifter. Som for de fleste andre teknologiselskaper, handler det om å dele ut produktene gratis, for så å bygge opp en base med betalende abonnenter over tid.

Les på E24+

Dette er selskapene på børsen som vil bekjempe corona

Les på E24+

Gjør deg klar for «hybridkontoret»

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kahoot
  2. Oppkjøp

Flere artikler

  1. Kahoot tjente 50 millioner kroner i andre kvartal

  2. Kahoot tapte mer i første kvartal

  3. Kahoot bikket 1 million betalende brukere: – Milepæl

  4. Kahoot hentet 1,7 milliarder i emisjon

  5. Kahoot-sjefen etter onsdagens krakk: – Åpenbart for alle at forventningene er høye til Kahoot