Turbulensen i Norwegian

Norwegian-aksjen svinger kraftig: Handles uten emisjonsbillett

Norwegian er i sluttspurten i selskapets andre restrukturering under corona. Onsdag handles aksjen uten rettighet til å få delta i selskapets kommende kronerulling og kursen falt kraftig fra start.

Illustrasjonsbilde

Bjørge, Stein
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mange ventet spent på hva som ville skje onsdag morgen.

Tirsdag var nemlig siste dag der det å eie Norwegian-aksjen sikret deg en rettighet til å delta i den kommende emisjonen. Det skjer ved at man mottar tre tegningsretter for hver to aksjer man eier.

Disse tegningsrettene skal etter planen kunne handles på børs fra fredag.

De som kjøper aksjer fra og med onsdag vil ikke motta slike rettigheter og må ut i markedet for å kjøpe aksjer hvis man ønsker det.

Ettersom de nye Norwegian-aksjene som skal trykkes opp skal selges for 6,26 kroner, var det ventet at aksjekursen ville kunne falle onsdag – og det gjorde den.

Falt og så steg den

Da Oslo Børs åpnet klokken 09:00 ble Børsens automatiske sikringer utløst på Norwegian-aksjen og handelen ble stanset før den kom i gang. Kursutslaget ble rett og slett for stort.

Klokken 09:10 gikk den første handelen for dagen gjennom. 17 aksjer ble solgt for 31 kroner – en nedgang på 44,6 prosent fra sluttkursen på 55,96 kroner tirsdag ettermiddag.

12 minutter senere handles aksjen til 30,90 kroner og Norwegian-aksjen er omsatt for 10 millioner kroner. Det plasserer aksjen på listen over Børsens mest omsatte aksjer fra start.

Utover formiddagen ble sikringen igjen utløst på Oslo Børs og like før klokken 10:30 hadde aksjen steget til 45 kroner.

Ser man på den teoretiske verdien av aksjen er denne langt lavere. Justert for emisjonseffekten er Norwegian-aksjen faktisk opp over 70 prosent, viser data fra Oslo Børs.

Les på E24+

Dette er det eneste garantert gode rådet til deg som får tegningsretter i Norwegian

Hvis man kjøpte to aksjer per tirsdag ettermiddag til 55,96 kroner, var disse totalt verdt 111,92 kroner. For disse to aksjene får man tildelt tre tegningsretter som man kan kjøpe tre aksjer for til 6,26 kroner per stykk, totalt 18,78 kroner.

Totalt har man da brukt 130,70 kroner på fem aksjer, eller 26,14 kroner per aksje.

Likevel handles altså Norwegian-aksjen til over 40 kroner onsdag, uten at man får tegningsretter for å delta i emisjonen.

De nye investorene som får bli med i emisjonen uten å eie aksjer fra før samtidig kjøpe aksjer til 6,26 kroner per stykket.

De mange nye aksjene som skal trykkes opp til denne lave prisen er grunnen til at flere eksperter har påpekt at Norwegian-aksjen selges til en altfor høy pris i markedet.

Tegningsrettene vil kunne selges og kjøpes på børs fra børsåpning 7. mai og frem til børsslutt 19. mai.

Tegningsperioden i emisjonen for nye investorer og mindre kreditorer skal etter planen løpe fra 7. til børsslutt 21. mai.

Norwegian og domstolen i Irland legger opp til at Norwegian formelt kan gjennomføre restruktureringen og forlate konkursbeskyttelsen i slutten av mai – rundt den 26.

PS! De aksjonærene som hadde aksjer per tirsdag, kan onsdag velge å selge aksjene sine og fortsatt motta tegningsrettene som sikrer dem muligheten til å delta i emisjonen.

Les på E24+

Dette er regnestykket alle med Norwegian-aksjer bør lese

Aksjonærene får stille med 395 millioner av 6,0 milliarder

Etter at coronapandemien traff i fjor har Norwegian og luftfarten blitt sendt ut i næringens største krise i moderne historie.

Norwegian sikret seg frisk likviditet gjennom en restrukturering i fjor vår. Denne medførte at de eksisterende aksjonærene fikk sine eierandeler redusert gjennom utvanning og konvertering av gjeld.

I fjor høst søkte Norwegian konkursbeskyttelse i Irland og Norge for å gjennomføre en ny restrukturering.

Planen som nå er i ferd med å bli gjennomført går kort sagt ut på:

  • At flåten kuttes til 51 fly og at langdistansesatsingen legges ned
  • Gjelden reduseres kraftig
  • De eksisterende aksjonærene blir tilbudt å tegne seg for nye aksjer som skal gi selskapet inntil 395 millioner i frisk kapital
  • Det utstedes hybridkapital rettet mot den norske stat og kreditorer på totalt 1,875 milliarder
  • Nye investorer inviteres inn til å bidra med minst 3,73 milliarder
  • Totalt skal det ikke hentes inn mer enn seks milliarder kroner i frisk kapital

Blant de nye investorene finner vi kjente aktører som John Fredriksens investeringsselskap Geveran Trading, Sundt-familien, Folketrygdfondet, DNB Asset Management, Ludvig Lorentzen og partnere, og Nordea Investment Management.

Ifølge Norwegians nyest estimater blir disse og andre nye investorer sittende med en eierandel på 75,7 prosent av Norwegian.

De eksisterende aksjonærene blir sittende igjen med 3,7 prosent, mens kreditorene blir sittende igjen med 20,6 prosent.

Les også

Fredriksen, folketrygden og Sundt er med når Norwegian vil hente 6 milliarder

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart

Flere artikler

  1. Stor pågang for å investere i Norwegian: – Kapitalinnhentingen er overtegnet

  2. Fredriksen, folketrygden og Sundt er med når Norwegian vil hente 6 milliarder

  3. Betalt innhold

    Dette er det eneste garantert gode rådet til deg som får tegningsretter i Norwegian

  4. Oslo Børs stengte i rødt - Kahoot falt nesten 8 prosent

  5. Store prisforskjeller på Norwegian på børs: – Begge prisene er helt syke