Pizza og sushi på døren prises til 425 milliarder

Budtjenesten Doordash debuterte på børsen denne uken med en markedsverdi på linje med Equinor. – Den mest latterlige noteringen i 2020, sier analytiker.

SØKKRIK: Gründer Tony Xu er god for 25 milliarder kroner etter at Doordash ble børsnotert med et brak denne uken.

Erik Pendzich/REX / REX
  • Lage Bøhren
Publisert:

I 2012 snekret fire Stanford-studenter sammen en app for bestilling og hjemlevering av restaurantmat.

Ideen var kanskje ikke ny, men har likevel gitt god avkastning. Selskapet de stiftet, Doordash, debuterte på New York-børsen denne uken med en markedsverdi på 467 milliarder kroner.

Til sammenligning har Equinor en markedsverdi på 484 milliarder kroner.

En av de fire gründerne i Doordash, toppsjef Tony Xu (36), er dermed god for over 25 milliarder kroner. Medgründerne Andy Fang (28) og Stanley Tang (27) sitter på aksjer for 17 milliarder hver.

Emisjonen på 25 milliarder kroner i forbindelse med noteringen var så populær at prisingen ble skrudd opp i flere runder. Likevel skjøt kursen opp nesten 90 prosent første handelsdag.

Alle er imidlertid ikke like imponert. David Trainer, sjef for analyseselskapet New Constructs, vakte oppsikt da han kalte Wework for «den mest latterlige børsnoteringen i 2019» før coworking-selskapets mye omtalte kollaps.

Nå har han kastet sine øyne på Doordash.

– Doordash er den mest latterlige børsnoteringen i 2020, sier Trainer i et intervju med Yahoo Finance.

RETT HJEM: Doordash har kapret en markedsandel på hele 51 prosent for hjemlevering av mat i USA.

CARLO ALLEGRI / X90181

– Massiv konkurranse

Trainer ser ingen vei til lønnsomhet for selskapet, som gikk med 5,7 milliarder kroner i underskudd i 2019.

Underskuddet i løpet av de første ni månedene av 2020 endte på 1,3 milliarder kroner, til tross for en heftig, pandemidrevet omsetningsvekst på 226 prosent til 16,3 milliarder kroner i samme periode.

– Konkurransen er massiv, og markedsandelen deres er på vei ned. Til syvende og sist er denne bransjen på vei mot null margin, for det er ingen måte å differensiere seg på, sier Trainer til Yahoo Finance.

Han er skeptisk til at Doordash sendte inn sin børsnoteringssøknad umiddelbart etter at nyhetene om vellykkede covid-19 vaksiner ble annonsert.

– Vi tror de eksisterende eierne i Doordash og deres finansielle rådgivere ser at vinduet for å notere denne elendige virksomheten lukker seg raskt når trusselen om covid-19-drevne nedstengninger ikke lenger driver veksten i hjemlevering av mat, sier Trainer til Yahoo Finance.

På første handelsdag onsdag stengte Doordash på 189 dollar. Trainers kjappe regnestykke er at en aksjekurs på 200 dollar impliserer en marginforbedring fra dagens minus 12 prosent til åtte prosent i positiv resultatmargin.

– Samtidig må de vokse inntektene med 40 prosent i året de neste ti årene. Det er både supervekst og en enorm marginforbedring, to ting som nesten aldri skjer samtidig, konkluderer Trainer til finansnettstedet.

Doordash er ned nær syv prosent i tidlig handel fredag, til 173 dollar per aksje. Det er en nedgang på åtte prosent fra sluttkurs onsdag, men fortsatt en oppgang på nær 70 prosent fra siste emisjonskurs.

LOCKDOWN: Doordash har reklamert med at de hjelper sårbare restauranter og kafeer med å komme seg gjennom pandemien.

CARLO ALLEGRI / X90181

Har over halvparten av markedet

– Alle har rett til sin egen mening.

Det sa Doordash-sjef Tony Xu da nettstedet The Information konfronterte ham med Trainers uttalelser på onsdag.

Gründeren er sønn av kinesiske immigranter, som flyttet til USA i 1989 da han var fem år gammel. Faren tok en ingeniørutdannelse, mens moren, som var utdannet lege, ikke fikk praktisere i USA.

Dermed ble hun tvunget inn i ulike lavlønnsyrker, inkludert å ta oppvasken på restauranter. Tony Xu har tidligere uttalt at han ønsket å starte Doordash for å hjelpe mennesker som moren sin, «som kom hit med en drøm om å klare seg selv».

Til tross for denne filosofien fikk selskapet likevel hard medfart i 2019, da The New York Times avslørte at selskapet i flere tilfeller puttet tips til egne sjåfører og sykkelbud i egen lomme.

Xu og resten av ledelsen har imidlertid fått skryt for strategiske valg som har satt dem i stand til å passere større og mer erfarne konkurrenter som GrubHub og UberEats, og tatt posisjonen som størst på hjemlevering av mat i USA med en markedsandel på 51 prosent.

Financial Times har tidligere beskrevet hvordan rivalene satset på uavhengige restauranter i de store kystbyene, mens Doordash søkte seg ut mot forstedene og allierte seg med de store restaurantkjedene.

Xu kapret også markedsandeler ved å inkludere restauranter på hjemmesiden som ikke hadde noe samarbeid med Doordash.

Dermed tok han regningen for levering selv i starten, og klarte til slutt å lokke flere av restaurantene til å bli partnere da de så verdien av tjenesten.

Doordash tar et honorar fra restaurantene på hele 30 prosent per bestilling, og kobler sammen 18 millioner kunder med 390.000 restauranter i USA.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagen på Wall Street
  2. Børsnotering
  3. Coronaviruset
  4. Hjemlevering
  5. Aksjer

Flere artikler

  1. Jubeldag for Disney - klatret til ny toppnotering

  2. Teknologiaksjene på Oslo Børs klatret nær 60 prosent

  3. Scana med sterkt kvartal

  4. Annonsørinnhold

  5. Solid papirgevinst for Hydrogenpro-eier: – Det er jo over all forventning

  6. Analytiker om Reitans børsplaner: – Det er absolutt tiden for slike aksjer