STATOILHYDRO: - Vi tar kritikken

StatoilHydro hevder selskapet vil rette seg etter Forbrukerombudet i fremtiden.

  • Sindre Heyerdahl
Publisert:,

StatoilHydro

OSE

STL

har nå fått tilgang til og vurdert brevet fra Forbrukerombudet - der ombudet mener oljekjempens symbol- og bildebruk i reklamekampanjen "Alle må gjøre litt. Vi må gjøre litt mer" bryter markedsføringsloven.

- Vi deler ikke Forbrukerombudets kritikk av vår bilde- og symbolbruk i annonseserien, men vi tar den til etterretning, sier StatoilHydros pressekontakt for teknologi og energi, Gine Wang, til E24.

I brevet til oljekjempen, som E24 fikk tilgang til tidligere tirsdag, skriver Ombudet følgende:

- På det grunnlag mener vi at kampanjen er villedende, utilstrekkelig veiledende og i strid med markedsføringslovens paragraf 2 og 3.

Les også:

- Teksten får ikke kritikk

Det er Natur og Ungdom som har klaget reklamekampanjen inn for Forbrukerombudet. Natur og Ungdom var særlig opptatt av at reklamekampanjen fremstilte Snøhvit-prosjektet i Hammerfest som et miljøprosjekt. At Snøhvit er et betydelig punktutslipp i det norske klimaregnskapet ble ikke omtalt.

- Men det er verdt å merke seg at annonseserienes tekst i seg selv ikke fått kritikk. Serien tar utgangspunkt i hva vi gjør for miljøet, sier Wang.

Hun lover samtidig at StatoilHydro vil bestrebe seg på å etterleve Forbrukerombudets vurderinger ved fremtidige kampanjer.

- Vi ønsker også å åpne for dialog rundt temaene som har blitt reist i denne saken, sier Wang.

Natur og Ungdom har vunnet i Forbrukerombudet også tidligere. I 2005 ga Forbrukerombudet miljøvernerne medhold i at Statoil ikke kan markedsføre bruk av gass som miljøvennlig.

Flere E24-nyheter

Her kan du lese mer om

  1. Equinor
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Mislykket miljø-reklame fra StatoilHydro

  2. Reklamebyrået: - Vi forutsåikke reaksjonen

  3. - Fremstiller ansatte som sexobjekter

  4. Annonsørinnhold

  5. Canal Digital får refs for bindingstid – igjen

  6. «Verstingene» slår seg sammen