STATOILHYDRO: - Vi tar kritikken

StatoilHydro hevder selskapet vil rette seg etter Forbrukerombudet i fremtiden.

  • Sindre Heyerdahl
Publisert:,

StatoilHydro

OSE

STL

har nå fått tilgang til og vurdert brevet fra Forbrukerombudet - der ombudet mener oljekjempens symbol- og bildebruk i reklamekampanjen "Alle må gjøre litt. Vi må gjøre litt mer" bryter markedsføringsloven.

- Vi deler ikke Forbrukerombudets kritikk av vår bilde- og symbolbruk i annonseserien, men vi tar den til etterretning, sier StatoilHydros pressekontakt for teknologi og energi, Gine Wang, til E24.

I brevet til oljekjempen, som E24 fikk tilgang til tidligere tirsdag, skriver Ombudet følgende:

- På det grunnlag mener vi at kampanjen er villedende, utilstrekkelig veiledende og i strid med markedsføringslovens paragraf 2 og 3.

Les også:

- Teksten får ikke kritikk

Det er Natur og Ungdom som har klaget reklamekampanjen inn for Forbrukerombudet. Natur og Ungdom var særlig opptatt av at reklamekampanjen fremstilte Snøhvit-prosjektet i Hammerfest som et miljøprosjekt. At Snøhvit er et betydelig punktutslipp i det norske klimaregnskapet ble ikke omtalt.

- Men det er verdt å merke seg at annonseserienes tekst i seg selv ikke fått kritikk. Serien tar utgangspunkt i hva vi gjør for miljøet, sier Wang.

Hun lover samtidig at StatoilHydro vil bestrebe seg på å etterleve Forbrukerombudets vurderinger ved fremtidige kampanjer.

- Vi ønsker også å åpne for dialog rundt temaene som har blitt reist i denne saken, sier Wang.

Natur og Ungdom har vunnet i Forbrukerombudet også tidligere. I 2005 ga Forbrukerombudet miljøvernerne medhold i at Statoil ikke kan markedsføre bruk av gass som miljøvennlig.

Flere E24-nyheter

Her kan du lese mer om

  1. Equinor

Flere artikler

  1. Skal bore 15.000 brønner

  2. Håper på gassamarbeid

  3. - Vurderer oppkjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. Milliardsprekk på Snøhvit

  6. Refser Libya-gransker