Derfor er Norwegians første eurolån viktig for selskapet

Etter å ha vært på investorturné rundt i Europa har Norwegian nå sikret seg sitt første lån i euro.

FIKK GRØNT LYS: Finansdirektør Frode Foss (t.v.) og Konsernsjef Bjørn Kjos har klart å få på plass Norwegians første obligasjonslån i euro.

Anette Karlsen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Norwegian annonserte onsdag at de nå har fått på plass det nye, usikrede obligasjonslånet på 125 millioner euro (1,15 milliarder kroner etter dagens kurs) med forfall 11. desember 2019.

Selve oppgjøret er ventet å skje 11. desember, og lånet vil bli søkt notert på Oslo Børs.

Lånet kommer på toppen av to usikrede obligasjonslån Norwegian allerede har i norske kroner:

  • Et lån på 825 millioner (NAS04) som ble utstedt 3. juli 2014 med forfall samme dato i 2017. Kupongrenten er på 4,87 prosent (3,75 prosent + NIBOR)
  • Et lån på én milliard kroner (NAS06) som ble utstedt i 20. mai 2015 med forfall 22. mai 2018. Kupongrenten er 6,9 prosent (5,75 prosent + NIBOR)

I tillegg har selskapet et kronelån med sikkerhet i en hangar på 225 millioner kroner (NAS05), som ble utstedt 21. november 2014 og som forfaller samme dato i 2017. Renten her er 5,17 prosent. Alle de tre lånene er renteregulert.

Det nye euro-lånet har en kupongrente på 7,25 prosent, opplyser direktør for investorrelasjoner i Norwegian, Tore Østby, til E24.

– Lettere for oss

Med sitt første obligasjonslån i euro på plass, fortsetter Norwegian å gjøre
seg mindre avhengig av kronekursen.

Selskapet jobber nemlig aktivt for å ha flere verdier og kostnader både i euro og dollar, slik at inntektene de får i disse valutaene i utlandet kan brukes til å betale regninger direkte, uten å måtte veksle inntektene inn i kroner først.

Norwegian skriver i børsmeldingen onsdag at euro-lånet skal brukes til generelle formål og for å støtte opp om konsernets vekst. I tillegg til lønninger i utlandet skal Norwegian betale for og motta fire nye Airbus A320neo-fly neste år, samt 17 Boeing 737–800.

Ifølge Arctic Securities har Norwegian investeringsforpliktelser på rundt 1,1 milliarder dollar neste år, slik at et euro-lån vil komme godt med til å dekke forpliktelsene man har utenlands.

– Med flere langdistansefly vil vi også være mindre valutaeksponert fordi vi får flere inntekter i dollar, som kan brukes til å betale regninger i dollar, sa finansdirektør Frode Foss under den forrige kvartalspresentasjonen i slutten av oktober, da Norwegian fortalte om deres nye kjempeordre av Boeings Dreamliner-langdistansefly.

Les saken: Bjørn Kjos la inn Europas største Dreamliner-ordre

Det nye euro-lånet er en vinn-vinn-situasjon for både selskapet og de utenlandske investorene:

– Vi har internasjonale investorer i krone-obligasjonene våre i dag, men vi har fått tilbakemeldinger på at det har vært mer etterspørsel etter lån i euro. Det forstår vi. For vår er del er det naturlig å utstede et lån i euro av flere grunner, blant annet fordi inntektene våre i euro vokser kraftig, sier Tore Østby.

I regnskapet for tredje kvartal kom det frem at 16 prosent av Norwegians inntekter kommer i euro, opp fra 14 prosent for ett år siden, og at de internasjonale inntektene hadde vokst med 18 prosent på ett år, mens det var nullvekst her hjemme.

– Et lån i euro gjør det lettere for oss, sier Østby.

– Spekulerer ikke

Norwegian inngår euro-lånet sitt på et tidspunkt der kronekursen er svært svak mot euroen. Det var kun rundt årsskiftet for ett års tid siden og under finanskrisen i 2008 og 2009 at euroen sto like sterkt mot kronen som den gjør i disse dager.

Gitt det historiske bildet er sjansen for at kronen styrker seg mot euro dermed langt større enn at den svekker seg. En styrkelse av kronen vil bety at det nye euro-lånet krymper i Norwegians konsernregnskap, som føres i kroner. Ifølge Norwegians direktør for investorrelasjoner er imidlertid ikke denne mulige gevinsten noe de har tatt hensyn til.

– Vi spekulerer ikke i valuta i utgangspunktet. Dette handler om at vi nå begynner å få et overskudd i valuta i driften vår, sier Østby.

Les også: Ny undersøkelse om drivstofforbruket over Atlanteren: Norwegian best, SAS nest verst

Norwegians eksportfinansiering kan være reddet

Norwegian-analytiker Magnus Berg i Arctic Securities peker i en oppdatering onsdag på at rentenivået på 7,25 prosent i den øvre delen av intervallet man la opp til på mellom 7,0 og 7,25 prosent. Han trekker samtidig parallellen til det eksisterende krone-lånet på en milliard kroner med en rente på 6,9 prosent (5,75 prosent + NIBOR):

– Gitt den lengre løpetiden for det nye foreslåtte obligasjonslånet, i tillegg til økt usikkerhet når det gjelder EX-IM-finansiering, mener vi betingelsene for det nye obligasjonslånet er ganske greie, skriver Berg.

EX-IM (Export-Import Bank), den amerikanske eksportfinansieringsordningen som Norwegian får dra nytte av når de kjøper fly av Boeing, som analytikeren peker på har vært under press lenge. I sommer måtte banken stanse nye eksportlån fordi Kongressen ikke hadde fornyet bankens charter, ifølge Wall Street Journal.

Marco Rubio, senatoren fra Florida som nå kjemper om å vinne nominasjonskampen blant Republikanerne før neste års presidentvalg, er blant dem som vil ta knekken på EX-IM-ordningen: – Kongressen prøver å legge Eksport-Import-banken til som et urelatert øremerket tillegg til motorveiloven. Jeg er mot å gjenopplive EX-IM som en velferdsordning for næringslivet, skrev Rubio i en kommentar på Twitter tirsdag.

Darren Mccollester

Selskaper som General Electric og Boeing er blant dem som drar nytte av den, ved at deres utenlandske kunder kan få finansiering der.

Kritikere i USA mener imidlertid at amerikanske skattebetalere utsettes for risiko og at ordningen favoriserer visse, større amerikanske eksportbedrifter over andre.

Uten en operativ eksportkredittbank i USA ville Norwegian ha måttet finne andre finansieringskilder for sine flykjøp i milliardklassen hos Boeing. Nå ser det imidlertid ut til at problemet kan være løst for Kjos og Norwegian.

Washington Examiner melder nemlig at politikere i det amerikanske Senatet og Representantenes hus tirsdag kveld annonserte en tverrpolitisk avtale om å forlenge finansieringen av det føderale motorveiprogrammet for fem år, med et tillegg om å videreføre aktiviteten til den amerikanske eksportkredittordningen, kjent som Export-Import Bank (EX-IM).

Når en tverrpolitisk avtale nå ser ut til å falle på plass i Washington for å sikre EX-IM-ordningen, vil Norwegians finansieringssituasjon knyttet til nye Boeing-fly bli langt mer forutsigbar.

Les også

Bjørn Kjos har ingen planer om å gå av:
Men har ikke tenkt å gjøre som Olav Thon

Les også

– Gjør Norwegian til et mer attraktivt oppkjøpsobjekt

Les også

IATA: – Flyskatt vil ødelegge norsk økonomi

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Disse har Norwegians fremtid i sine hender

  2. Betalt innhold

    Seks grafer som viser hvor dyp Norwegians gjeld er

  3. Forklarer kjempetap i første kvartal med vintersesong

  4. Kraftig Norwegian-fall etter direktøravgang

  5. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna