Kraftig økning for Schibsted
Mediekonsernet Schibsted slapp fredag tall som viser stor bedring i både margin og resultat.
Omsetningen økte fra 3,56 til 3,67 milliarder kroner. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) endte på 556 millioner kroner, opp fra 504.
EBITDA-marginien steg med ett poeng til 15 prosent.
Før skatt satt Schibsted igjen med 965 millioner kroner, mot 199 millioner på samme tid i fjor.
Driftsinntekter totalt endte på 3.673 millioner kroner, mot 3.557 millioner kroner i samme kvartal i 2014.
Nekter å selge Nordens største avis: Derfor er Aftonbladet så viktig for Schibsted
Bedre enn ventet
Ifølge Reuters var det ventet et resultat på 128 millioner kroner. Resultat per aksje ble 3,68 kroner, mot 0,21 kroner ved samme korsvei i fjor. Forventningen var 0,57 kroner.
Denne kraftige økningen kommer av en papirgevinst i regnskapet på 858 millioner, som har kommet til som følge av en ny vurdering av verdien på virksomheter man eide tidligere, hovedsaklig Shpock (Finderly).
Schibsted-sjef Rolk Erik Ryssdal sier at han er fornøyd med at både omsetningen og lønnsomheten øker for selskapets nettsider innen rubrikkannonser (Som Finn.no, MinSide og lignende).
Bergens Tidende kutter hver femte i redaksjonen
Brukerendinger
–Spania og Frankrike leverte spesielt bra i kvartalet, sier Ryssdal i børsmeldingen, og fortsetter:
– For mediehusene våre påvirker endringer i forbrukernes oppførsel og annonsemarkedene driften vår i betydelig grad. Våre virksomheter fortsetter å levere gitt det utfordrende landskapet, sier Ryssdal i meldingen.
E24 er eid av VG, som igjen er en del av Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom aksjeprogram for ansatte.