Norwegian vil åpne base i Los Angeles:
– Vi flyr til krampen tar oss

Bjørn Kjos avviser at en manglende flylisens til USA vil stanse Norwegian. Nå vil han åpne sin tredje base i USA, denne gang i Los Angeles.

STREIKERAMMET: I kroner og øre kostet pilotstreiken Norwegian rundt 350 millioner kroner. Konsernsjef Bjørn Kjos mener de vil ta igjen de tapte markedsandelene.

Marit Hommedal
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Korreksjon: I en tidligere versjon av denne saken ble Kenneth Sivertsen omtalt som analytiker i ABG Sundal Collier. Sivertsen er analytiker i SEB. E24 beklager feilen.

Onsdag hadde Norwegian invitert analytikere, investorer og presse til Aker Brygge for å fortelle om resultatene for første kvartal. Selv om Norwegian hadde en pilotstreik som kostet selskapet rundt 350 millioner, var omsetningen høyere og underskuddet lavere enn samme periode i fjor.

Flyselskapet har nå lagt bak seg et vinterhalvår som tradisjonelt er flyselskapenes vanskeligste periode i løpet av året. Det er i sommersesongen man får inn overskuddene som får butikken til å gå rundt.

– Vi har fått en smell i markedsandel på grunn av streiken, men til gjengjeld har vi vokst kraftig i Spania og England, sa Kjos under presentasjonen.

Norwegian-aksjen har steget nesten ti prosent etter at tallene kom.

Følg utviklingen i E24s aksjelive!

Ny base i vest

Norwegian-sjefen annonserte onsdag at flyselskapet nå skal starte en ny base i Los Angeles. Dette blir den tredje basen til flyselskapet i USA, etter basen på JFK utenfor New York og i Fort Lauderdale, nord for Miami.

– Vi flyr nå så mye at du kommer til å se en base på vestkysten i USA og kanskje en i Sentral-Europa (...) Vi kommer til å bli tunge på Los Angeles, sa Kjos.

Han fortalte at flyene fra Vestkysten av USA til Skandinavia kan ha så mye som 40 til 50 prosent amerikanere om bord. Disse benytter ofte Norwegian for å komme seg videre nedover på kontinentet eller til Asia.

– Hva er det en ny base på vestkysten av USA vil åpne av muligheter som man ikke kan få til i dag?

– Det kommer av at vi flyr så mye inn til Los Angeles. Logistikkmessig er det mye enklere å ha en base der man har mange ruter fra, sier Kjos og legger til:

– Det kommer til å komme flere ruter.

Norwegian har allerede ekspandert offensivt til det vestlige USA de siste årene, og kommer i tillegg til rutene til Fort Lauderdale, Orlando og New York.

Les også

– Norwegian vil fortsatt bli presset på kostnader

Norwegian annonserte for få dager siden at de skal starte ruter fra London, København og Stockholm til Las Vegas. I tillegg utvider de rutetilbudet mellom Oslo og Los Angeles til to avganger i uken.

Disse nye rutene kommer i tillegg til det eksisterende rutetilbudet til Los Angeles (fra London og Skandinavia) og San Francisco (Oakland), som betjenes fra Norden.

– Vi bør ha tillatelsen på plass i 2016

Selv om Norwegian fortsetter sin aggressive ekspansjon, spesielt utenlands, har selskapet ennå ikke fått svar på sin søknad hos amerikanske myndigheter om å få en amerikansk flytillatelse for sitt irske datterselskap Norwegian Air International (NAI) og deres flylisens (AOC).

Per i dag har selskapet en slik amerikansk tillatelse for sin norske lisens.

Det er NAI som drifter Norwegians langdistanseruter. Nok en gang var det flere analytikere som spurte Norwegian om hvordan de ser på saken og hva de vil gjøre hvis de får nei fra amerikanerne.

– Vi kan fly til krampa tar oss med de tillatelsene vi har, sa Kjos.

Han mente at selskapet fint kan klare seg uten lisensen i 2015, men at den bør på plass i 2016 for å få til de nye rutene Norwegian legger opp til. Han poengterte likevel at etterspørselen på dagens destinasjoner er stor nok til at Norwegian kunne hatt dobbelt så mange Dreamlinere og fortsatt solgt nok billetter (selskapet mottok akkurat sitt 8. langdistansefly av denne typen nå i april).

– Vi har mange alternativer og vi kan fly så å si ubegrenset til USA, men andre destinasjoner kan bli vanskelige, sa Kjos videre.

Lener seg på norsk lisens

Norwegian har i dag en dispensasjon fra Norske myndigheter som utløper i juni. Den tillater at selskapet bruker irsk-registrerte langdistansefly på sin norske driftslisens (AOC). Nylig flyttet Norwegian seks av de åtte langdistanseflyene fra det irske til det norske luftfartsregisteret.

– Så når dispensasjonen går ut i Norge, får det ingen konsekvenser, spurte en analytiker.

– Nei, det får ingen praktiske konsekvenser, sa Kjos.

Grunnen til at Norwegian mener de kan opprettholde dagens rutetilbud hvis amerikanerne sier nei, er at selskapet mener man fint kan bruke sin norske driftslisens med norskregistrerte fly til å fortsette å fly til USA, selv om man har et amerikansk eller britisk mannskap.

Norske regler kan imidlertid hindre at disse flyene kan fly fra Norge, såfremt det ikke er mannskap med norsk arbeidstillatelse om bord. Mens amerikanske United flyr med amerikanere til Norge, får Norwegian foreløpig ikke lov av politikerne å bruke amerikansk mannskap på et norskregistrert fly som skal til Norge.

Norwegian mener imidlertid de har anledning til å fly med utlendinger til Norge på et norsk fly, og Bjørn Kjos viste til uttalelser fra juridiske eksperter som støtter han.

– De som håper at vi kan sette langdistansebaser i Norge tar feil. Det kommer vi aldri til å gjøre. Norge er flott det, men det er et for lite marked, sa Kjos til forsamlingen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. SAS til angrep på Norwegians USA-tillatelse

  2. Kjos dropper sololøpet med Boeing

  3. Kjos gir ikke opp planene: Har søkt ny USA-lisens med nytt selskap i Storbritannia

  4. – Midt i blinken for Trump

  5. Kjos purret på Norwegians USA-søknad: SAS går til motangrep