Analytiker om Farstad Shipping-aksjen:
– Stegene fra fornektelse til aksept må gås et skritt om gangen

Enten spurter investorene skoene av seg i Farstad Shipping-aksjen, eller så har John Fredriksen og Kjell Inge Røkke skapt en supply-gigant verdt 22 milliarder kroner.

I OPPLAG: Mange av Farstad Shippings båter ligger i opplag. Her fra havneområdet på Humla i Ålesund.

Foto: Odin Jæger VG
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

For dem som er glade i store kursbevegelser har Farstad Shipping-aksjen vært en fest i tiden etter det ble meldt om refinansiering og påfølgende trekantfusjon med John Fredriksens Deep Sea Supply og det Kjell Inge Røkke-kontrollerte Solstad Offshore.

Aksjen har i perioden blitt handlet til så mye som 6,49 kroner og så lavt som 1,70 kroner.

Tirsdag endte den på 2,09 kroner.

Men det kan vise seg å være altfor høyt, eller så indikerer det at aksjonærene i Solstad Offshore og Deep Sea Supply står foran en formidabel kursoppgang.

Les også

Farstad Shipping har fått redningsplan

Først litt matematisk logikk

Antall aksjer i Farstad Shipping vil som en følge av refinansieringen øke fra dagens 49 millioner til, hold deg fast, 4,86 milliarder.

Det skjer fordi kreditorer skal omgjøre gjeld til aksjer og at det skytes inn ny egenkapital fra nye og gamle eiere i form av aksjer til 35 øre.

Aksjene i Farstad Shipping har siden mandag ikke inkludert noen rettigheter til å tegne nye aksjer til 35 øre.

Ifølge ordinær aksjemarkedsteori skal dagens aksjekurs ta høyde for den formidable økningen i antall aksjer i Farstad Shipping.

Hvis teorien om at dagens aksjekurs i Farstad skal ta høyde for den voldsomme økningen i antall aksjer stemmer, er Farstad Shippings egenkapital, når refinansieringen er gjennomført, verdt 10,16 milliarder kroner.

Les også

Magne Moen Strømskag ble første ukevinner i Aksje-NM: Sikret seieren med Farstad Shipping og Polarcus

Men Farstad skal ikke bare refinansieres. Farstad Shipping skal innfusjoneres i Solstad Offshore.

Bytteforholdet er fastsatt basert på en kurs på Solstad-aksjen på 12,50 kroner og 35 øre for Farstad Shipping-aksjen.

Det innebærer altså at 35,71 Farstad Shipping-aksjer gir en Solstad Offshore-aksje.

Basert på tirsdagens sluttkurs kostet 35,71 Farstad Shipping-aksjer 74,63 kroner.

Også i Solstad Offshore skal antall aksjer øke når innfusjoneringen av Farstad Shipping og Fredriksen-selskapet Deep Sea Supply er gjennomført.

Ifølge børsmeldingene om saken vil antall aksjer i Solstad Offshore etter fusjonene komme opp i 292,52 millioner aksjer.

Hvis gårsdagens sluttkurs i Farstad Shipping holder seg gjennom fusjonene, vil altså det nye Solstad Farstad få en børsverdi på hele 21,83 milliarder kroner.

Les også

Analysesjef om storfusjonen: – Bra for hele resten av bransjen

Så til det logiske problemet

Men det er bare et lite problem.

Det samme aksjemarkedet som indirekte gjennom Farstad Shipping-aksjen verdsetter hver Solstad Offshore-aksje til 74,63 kroner, gjør noe helt annet gjennom handelen i Solstad Offshore-aksjer.

Solstad Offshores a-aksje ble handlet til 14,15 kroner. Den inkluderer ingen tegningsrettigheter fordi det ikke skal gjennomføres noen emisjoner i Solstad Offshore i løpet av prosessen.

Hvis det er en «riktig» pris som bli stående etter at hele refinansierings- og fusjonspressen er gjennomført, verdsetter det Solstad Farstad til 4,14 milliarder kroner.

Altså i overkant av 80 prosent lavere enn det tirsdagens aksjekurs i Farstad Shipping tilsier.

– Ikke rasjonelt

– Det er ikke rasjonelt det som skjer, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities til E24.

– Men det vil det heller aldri være i slike situasjoner, legger han til.

Han viser til at mange av Farstad Shipping-aksjonærene allerede har tapt mye og kanskje ikke bryr seg. I tillegg er det mye kortsiktig spekulasjon i aksjen. Kanskje har heller ikke alle tatt inn over seg detaljene i redningsplanen for Farstad Shipping.

– De ulike stegene fra fornektelse til aksept må gås et skritt av gangen. Det kan ta lang tid, sier Molnes.

– Aksjen ligger et stykke over der den skulle vært, men sånn er det ofte i slike situasjoner, sier han.

Men samtidig advarer han mot å kun bruke kalkulatoren når man vurderer aksjekursene i den kriserammede supplyskipsektoren.

Han viser til at alle selskapene har stor gjeld og at relativt små forbedringer i markedssituasjonen kan få meget store utslag i aksjekursene.

Høy gjeld kan gi kursløft

Også Solstad Offshore vil være en forgjeldet gigant med over 30 milliarder kroner i gjeld når fusjonene er gjennomført. Og det er fortsatt slik at mange av det nye rederiets over 150 skip vil ligge i opplag og kun generere utgifter i lang tid, om det ikke kommer et raskt omslag i markedet.

– Det kan jo hende at det er Solstad-aksjen er for lav, sier Molnes likevel, og viser til at oljeprisen har tatt seg ganske kraftig opp, noe som kan indikere bedre markedet for Solstad Farstads skip.

Logikken er at hvis i et tenkt supplyrederi med eksempelvis 4,5 milliarder kroner i gjeld er verdsatt til samlet 500 millioner kroner, så verdsetter det hele selskapet, eller båtene, på gjeldfri basis til fem milliarder kroner.

Hvis noe skjer å verdien av båtene viser seg å være å stige til for eksempel seks milliarder kroner, så kan det argumenteres at aksjene skal være verdt 1,5 milliarder kroner.

Med andre ord kan en verdiøkning på 20 prosent på flåten føre til en kursoppgang i dette tenkte eksempelet på 200 prosent.

Les også

Nordea-skip gikk fra en gjeldstynget kunde til en annen

Les også

Aker og Hemen mener de har laget verdens beste offshorerederi

Les også

Farstad-planen setter arbeidsplasser i spill: Ordfører frir til Røkke og Fredriksen

Her kan du lese mer om

  1. Farstad Shipping
  2. Deep Sea Supply
  3. Solstad Offshore
  4. Kjell Inge Røkke
  5. John Fredriksen
  6. Ålesund

Flere artikler

  1. Dypt kursfall for «verdens beste» innen supply

  2. Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

  3. Farstad har fullført restruktureringen

  4. Annonsørinnhold

  5. Analysesjef om storfusjonen: – Bra for hele resten av bransjen

  6. Solstad Farstads vanntette finansielle skrog er ikke helt tett