DNB: Nettbanken tilbake i drift

Etter en lang nedetid er nå DNBs nettbank omsider oppe igjen, ifølge banken. Direktør beklager hendelsen «på det sterkeste».

NEDETID: DNBs nettbank lå nede i over seks timer torsdag. Nå skal løsningen fungere igjen.

Kalnins Reuters
Publisert:,

Banken har gjentatte ganger hatt problemer med nedetid. I dag var DNBs nettbank nede i over seks timer.

I en kort oppdatering som E24 mottok rett etter klokken 17, opplyser DNB at nettbanken er oppe igjen. Betalingstjenesten Vipps var også ute av drift en periode tidligere i dag. Denne kom tilbake i drift før nettbanken.

– Nettbanken fungerer nå som normalt for våre brukere. Utover ettermiddagen vil vi ha på plass store ressurser som jobber for å stabilisere driften og gjennomfører rettinger som følge av nedetiden. Vi beklager på det sterkeste til alle som har blitt rammet av nettbankproblemene, skriver informasjonsrådgiver Vidar K. Dalsbø i oppdateringen.

DNB beklager på det sterkeste

Konserndirektør for IT og operasjoner Liv Fiksdahl skriver følgende om situasjonen i en pressemelding:

—Når vi har så store problemer med tjenestene våre er det svært mange mennesker som blir berørt. Kundene våre har hatt problemer med å betale, overføre og motta penger. Det rammer både privatkunder, bedriftskunder og de som bruker Vipps, skriver hun.

—For oss er stabilisering av driftssituasjonen høyeste prioritet nå. Jeg beklager igjen på det sterkeste alle problemene dette har medført, skriver Fiksdahl.

Fikk kritikk fra IKT-Norge og Finanstilsynet

Både IKT-Norge og Finanstilsynet har kritisert DNBs nedetid i dag. IKT-Norge mener nettbanker må ha gode reserveløsninger som kan sikre drift dersom deler av systemet svikter. Mens Finanstilsynet ber om en skriftlig redegjørelsen fra den norske storbanken.

– Nettbanker er å regne som samfunnskritisk infrastruktur. Det som nå skjer er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, sa IKT-Norges administrerende direktør Heidi Austlid til E24 tidligere i dag.

DNB uttalte at de forstår kritikken fra Austlid.

– Vi er helt enige i kritikken som går på at vi har hatt så mye nedetid, det er vi de første til å innrømme, sa informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.

Her kan du lese mer om