Nytt kvartal med IT-trøbbel for DNB-sjefen:  – Vi jobber febrilsk

Det var en fornøyd DNB-sjef Rune Bjerke som presenterte knalltall onsdag, men etter IT-problemene i starten av året slapp ikke storbanken unna en ny runde nettbanktrøbbel i andre kvartal.

RESULTATSLIPP: Administrerende direktør Rune Bjerke i DNB presenterer resultatet for andre kvartal 2017.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Fredrick Tønsvoll Mortvedt
Publisert: Publisert:

For flere av bankens tekniske løsninger ble juni en turbulent måned:

● På morgenkvisten 4. juni fikk DNB flere henvendelser fra kunder som kunne melde om at korttjenestene ikke fungerte som normalt.

● Morgenen 15. juni klokken 05.30 var flere av DNBs tjenester nede. Åtte timer senere var problemene fortsatt ikke løst.

● Etter problemer dagen før måtte et uvisst antall DNB-kunder vente lenger på trygdeutbetalinger fra Nav 16. juni på grunn av tekniske problemer.

19. juni meldte DNB Bank i en pressemelding at det var en menneskelig feil som utløste de betydelige driftsproblemene for banken uken før. Også 16. mars var DNBs digitale systemer nede i mange timer av samme komponentfeil som skjedde 15. juni. Den gang var også betalingstjenesten Vipps nede.

I kvartalsrapporten onsdag konkluderer DNB med at «den operasjonelle risikosituasjonen i andre kvartal var ikke vurdert å være tilfredsstillende».

Banken la frem en resultatrapport for andre kvartal som slo analytikernes forventninger og sendte aksjen rett opp på Oslo Børs.

– Vi jobber febrilsk

Bjerke sier til E24 at det er spesielt to hendelser i år, 16. mars og den i midten av juni, banken ser «veldig alvorlig på».

– Vi satt i gang mange tiltak for å unngå at de skjer igjen, sier Bjerke, som påpeker at feil som ble funnet er blitt utbedret etter juni-hendelsen.

Den dagen var DNBs nettside nede fra tidlig morgen til sen formiddag. Problemene rammet både nettbank, mobilbank og SMS-tjenester, samt aksje- og valutahandel på mobil og i nettbank.

Les også

Finanstilsynet om nytt DNB-trøbbel: – Dagens hendelse vil følges opp

Feilen som satt DNB-tjenester ut av spill ved de to mest alvorlige hendelsene er nå fikset, lover Bjerke.

– De tiltakene som ble iverksatt etter 16. mars-hendelsen ble ikke løst før to identifiserte funn knyttet til et styringssystem av lagringskomponentene faktisk ble rettet opp. Nå er de rettet opp. Dette var feil som en våre globale underleverandører til en hovedleverandør av oss identifiserte og rettet opp.

– Men det er vårt ansvar og vi tar det på dypeste alvor, og vi jobber febrilsk for å vise at stabilitet i både mobilbank, nettbank og betalingssystemene er det som prioriteres høyest av alt, sier DNB-sjefen.

I etterkant varslet Finanstilsynet oppfølging av IT-trøbbelet. Tilsynet viste til oppgang i antall alvorlige og kritiske hendelser i den finansielle infrastrukturen i 2017 etter nedgangen de to foregående årene.

– Skal gjøre alt vi kan

DNB -sjefen sier han skulle ønske banken ikke hadde slike hendelser.

– Men jeg tror at å forsikre seg 100 prosent mot at slikt skjer, i vår moderne tid, det tror jeg dessverre ikke er mulig. Vi gjør det vi kan og vi skal gjøre mer, og vi skal vise at driften vår er stabil nok til at vi blir vurdert som en av de mest stabile.

– Må kundene regne med at IT-systemene feiler fra tid til annen?

– Nei, kundene skal ikke regne med at IT-systemene vil feile. Vi vet at kundene forventer at DNB skal være oppe 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det er vår intensjon at vi skal klare. Men vi kan ikke garantere at vi alltid vil lykkes. Beklageligvis har vi hatt de to alvorlige hendelsene i år, og vi skal gjøre alt vi kan for ikke å se det i andre halvår eller i tiden fremover.

Les også

DNB: Menneskelig feil skapte banktrøbbel

– Blir det et samfunnsproblem når en systemkritisk bank som DNB har slike problemer?

– Jeg tror vi må venne oss til at et komplekst samfunn som Norge har mye kritisk infrastruktur, både i offentlig sektor og i privat næringsliv. DNB er definitivt en av de institusjonene som er viktige for nasjonal infrastruktur. Derfor er det viktig at vi lykkes i å ha stabil drift.

– Rusk og rask

DNB satser hardt på digitale tjenester. I tillegg til at Vipps-appen har blitt utvidet til butikkbetaling og bankens lansering av en spare-app, satses det blant annet på automatisering av banktjenester.

Senest i forrige uke ble imidlertid Vipps rammet av teknisk krøll og nedetid. Bjerke sier det vil kunne oppstå «rusk og rask» når oppgraderinger og nye tjenester legges inn i for eksempel Vipps, men mener at det ikke er like alvorlig som problemene i midten av mars og juni.

– Noe rusk og rask med enkeltkomponenter i betalingsinfrastrukturen, det vil du alltid oppleve. Så lenge nettbanken og betalingssystemene er oppe og fungerer, så er det det aller viktigste.

Les også

Nettbanktrøbbel for flere banker

Les også

– Vi er svært irritert

Les også

Mer trøbbel for DNBs nettbank

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. DNB

Flere artikler

  1. Finanstilsynet om nytt DNB-trøbbel: – Dagens hendelse vil følges opp

  2. DNBs tekniske problemer løst

  3. DNBs banktjenester delvis oppe

  4. Nettbanktrøbbel for DNB

  5. Omfattende nett-trøbbel for DNB