SAS satte historisk passasjerrekord i september

Aldri før har SAS fraktet så mange passasjerer i en septembermåned. Selskapets ferske trafikktall viser også at selskapet klarte å en større vekst i passasjerer enn kapasiteten, og dermed fylte man også flyene bedre.

Illustrasjonsbilde fra Oslo Lufthavn
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet SAS slapp fredag trafikktallene for september. De viser en økning i antallet passasjerer i rutetrafikken til 2,68 millioner, noe som er opp 4,4 prosent siden september i fjor. Ifølge de historiske dataene til flyselskapet har SAS aldri fraktet så mange passasjerer i en september-måned før, viser E24s gjennomgang.

Selskapets kapasitet økte med 2,4 prosent (antall setekilometer), mens trafikken økte med 4,8 prosent (antall passasjerkilometer). Dermed har også SAS klart å fylle flyene bedre, noe som gjenspeiler seg i at fyllingsgraden økte med 1,8 prosentpoeng til 78,0 prosent.

Billettinntektene endte på 3,27 milliarder svenske kroner, ifølge E24s beregninger, mot 2,96 milliarder på samme tid i fjor. Inntekter fra chartertrafikk, ombordsalg, cargo og andre tilleggsinntekter kommer på toppen.

Marginene til SAS fikk seg et løft i september. Inntjening per passasjerkilometer (yield) økte med 4,9 prosent til 0,99 svenske kroner, mens inntjening per setekilometer (pask) økte 7,3 prosent til 0,77 kroner. Justert for valutaendringer var det imidlertid et fall i både yield (ned 2,6 prosent) og pask (ned 0,4 prosent).

– Vi mener dette var en noe positiv rapport for SAS ettersom en marginalt svak yield ble oppveid av høyere fyllingsgrad og pask, skriver DNB Markets i en kommentar etter tallene.

Meglerhuset estimerer at SAS endte med et brutto driftsresultat på 975 millioner svenske kroner i september basert på disse tallene, mens de i forkant hadde ventet 955 millioner. DNB Markets har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 30 svenske kroner. Aksjen handles fredag til 20,8 svenske kroner, opp 1,3 prosent.

– Gode tall, men SAS sliter med punktligheten

– SAS leverer gode tall, med vekst i antall passasjerer og fyllingsgrad. Det er bra i en måned hvor etterspørsel fra ferie- og fritidssegmentet er begrenset, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Både han og SAS selv peker på at flyselskapet etter sommeren har flyttet mye av kapasiteten tilbake til typiske forretningsruter, etter sommerens fokus på disse ferie- og fritidsrutene. Det mener han forklarer oppgangen i marginene (yield og pask).

Selv om SAS har langt bedre marginer enn Norwegian, har ikke regulariteten og punktligheten vært så mye å skryte av den siste tiden.

I sommer hadde SAS betydelige problemer med trafikken sin, både internt og fra underleverandøren CityJet, i tillegg til flygelederstreikene som rammet hele bransjen.

– SAS sliter fremdeles med punktligheten som var på 80,8 prosent, mot 85,3 prosent i september i fjor. Det samme gjelder regulariteten som kom inn på 97,9 prosent mot 98,3 prosent i fjor. Regulariteten bør ligge opp mot 99 prosent, så her har SAS fremdeles en jobb å gjøre, sier Elnæs videre.

Norwegian hadde til sammenligning en punktlighet på 80,2 prosent og en regularitet på 99,4 prosent i september.

Nedgang i charter

Det var jevn trafikk vekst i alle segmenter, men særlig Europa-rutene hadde en sterk vekst på 6,7 prosent, mens både innenriks og langdistanse lå på tretallet.

Samtidig som det var solid trafikkvekst i rutevirksomheten og SAS sin samlede virksomhet, trakk chartervirksomheten ned. Der var kapasiteten nedjustert med 2,5 prosent og trafikken falt 10 prosent. Fyllingsgraden var ned 7,4 prosentpoeng til 88,9 prosent, og antallet passasjerer falt 11,5 prosent til 173.000.

SAS melder at de i september mottok ytterligere ett nytt kortdistansefly av typen Airbus A320neo, som løfter antallet slike fly i flåten til 21. 35 fly fikk montert høyhastighetsinternettløsningen til SAS og flyselskapet annonserte også at de planlegger å selge seg ut av Air Greenland.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Fraktet færre passasjerer i desember

  2. SAS fraktet 1,9 millioner passasjerer i januar

  3. Kraftig passasjerfall i mai

  4. Passasjerfall, men lønnsomheten bedres for Norwegian

  5. Flate passasjertall, men SAS tjente mer per sete