Bedring fra Orkla

Orkla kan vise til vekst både på topp- og bunnlinjen i fjerde kvartal, hjulpet av blant annet rekordhøyt Grandiosa-salg gjennom fjoråret.

GRANDIOSA-REKORD: Orkla og konsernsjef Peter A. Ruzicka (CEO) leverer vekst i fjerde kvartal. I 2017 var salget av Grandiosa rekordhøyt.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Inntektene steg til 10,85 milliarder kroner i fjerde kvartal fra 10,29 milliarder kroner i tilsvarende kvartal året før.

I samme perioden steg justert driftsresultat til 1,44 fra 1,31 milliarder, mens resultatet før skatt fra videreført virksomhet økte til 1,31 fra 1,15 milliarder.

Salgsveksten og driften var sterkere enn hva analytikerne hadde ventet.

Ifølge estimater fra SME Direkt/TDN var det ventet inntekter på 10,62 milliarder kroner, mens justert driftsresultat var ventet på 1,31 milliarder.

Samtidig var det også ventet et resultat før skatt på 1,31 milliarder.

For 2017 vil styret i Orkla foreslå et utbytte på 2,60 kroner per aksje, noe som tilsvarer rundt 2,65 milliarder kroner.

Grandiosa-rekord

– Med et sterkt 4. kvartal leverte vi i henhold til våre strategiske og finansielle mål for 2017. Samtlige forretningsområder innen merkevareområdet hadde organisk vekst og fremgang i driftsresultat i 4. kvartal, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser, sier han.

Les også

Hagen: Har 20 milliarder å investere

Innenfor merkevarevirksomheten var salgsveksten på 9 prosent.

I presentasjonsmaterialet viser Orkla blant annet til at salget av Grandiosa var rekordhøyt i fjor, med en vekst på 9 prosent, mens Smash-salget økte med 59 prosent og Møllers Tran kunne vise til en vekt på 12 prosent.

I løpet av kvartalet ble det også gjort flere oppkjøp.

Health and Sport Nutrition Group, som driver netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore, ble overtatt, Også Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, ble kjøpt. Det samme ble den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen.

Oppkjøpsaktiviteten har fortsatt på nyåret.

I joint venture-selskapet Anza Verimex NV i Nederland økte Orkla eierandelen til 50 prosent i januar, mens halvparten av maleverktøyvirksomheten til belgiske PGZ International ble overtatt.

I februar ble det danske selskapet Struer Brød kjøpt.

Møter tøff konkurranse

Fremover venter Orkla moderat vekst, men skriver også i kvartalsrapporten at det er sterk konkurranse fra importerte internasjonale merkevarer og handelens egne merkevarer.

Samtidig peker selskapet på at det er usikkerhet om utviklingen i råvareprisene. I 2017 var nivået på de internasjonale råvareprisene høyere enn året før.

Selv har Orkla et mål om at organisk vekst skal være minst på nivå med markedsveksten, mens veksten i justert driftsresultat skal være på 6–9 prosent innen merkevarer i perioden 2016–2018.

Les også

Kværners inntekter faller tredje året på rad: Men i fjor økte marginene

Les også

Yara-resultat skuffer

Les også

Lovende tall fra Tesla

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Orkla

Flere artikler

  1. Orkla leverer sterkere resultater enn ventet

  2. Analytiker spår flere oppkjøp og ekstraordinært utbytte fra Orkla

  3. – Alle segmentene leverte svakere enn ventet

  4. Annonsørinnhold

  5. – Enorm økning i avgiftene

  6. Orkla styrket resultatet - men svekkes av sukkeravgift