Nordea-sjefen etter Gjensidige Bank-oppkjøpet: – Vi er alltid sultne

Nordeas Norge-sjef blar opp milliarder for Gjensidige Bank, og varsler økt fokus på vekst fremover. Analytiker mener oppkjøpet er fornuftig.

MILLIARDKJØP: Administrerende direktør i Nordea Bank Norge, Snorre Storset, og konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad, ved Nordeas lokaler på Majorstuen.

Foto: Håkon Frisell Krattum
  • Håkon Frisell Krattum
  • Haakon Walmann
Publisert:

I dag tidlig kom nyheten om at Nordea kjøper opp Gjensidige Bank for 5,5 milliarder kroner. Videre har Gjensidige og Nordea inngått samarbeid om et strategisk distribusjonssamarbeid.

Sjefene i begge selskapene hadde mandag morgen møtt opp på Nordeas hovedkontor på Majorstuen i Oslo.

– Er dette bare et først steg i Nordeas ekspansjon i Norge, eller er dere fortsatt sultne?

– Vi er alltid sultne, svarer Nordeas Norge-sjef, Snorre Storset, til E24.

– Nå har vi signalisert at vi er mer opptatt av at vi kan vokse fremover. Dette er en fantastisk mulighet til å starte et langsiktig strategisk samarbeid, og ta over en fin, digital bank, sier Storset.

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige forteller at de har fokusert på vekst i mange år.

– Det som er viktig for oss er at vi ser at våre kunder fremover kan få et enda bedre, og enda bredere, banktilbud i samarbeid med Nordea i Norge. Vi er opptatt av tjenestetilbudet vi kan gi våre kunder, og da kan vi sammen med Nordea øke innsatsen på å gi brede, gode kombinasjonstilbud til kundene våre. Vi er veldig begeistret over det som skjer.

Les også

Nordea kjøper opp Gjensidige Bank for 5,5 milliarder

Tilby tjenester til hverandres kunder

Det strategiske distribusjonssamarbeidet oppsummerer Baastad slik:

– Gjensidige er Norges største skadeforsikringsselskap, og Nordea er Norges andre største bank.

– Det betyr at vi vil tilby Nordeas tjenester og produkter inn mot våre kunder, og det motsatte. Våre skadeforsikringstilbud vil bli tilbudt Nordeas kunder. Rett og slett en veldig god match, konkluderer han.

Hverken Storset eller Baastad ser grunner til at det skal by på vanskeligheter med godkjenning hos myndighetene fra et konkurransemessig ståsted.

Storset sier:

– Det får de ta stilling til, men det skal jo gjennom både Finanstilsynet og Konkurransetilsynet. Men det er ingen ting i dag som skulle tilsi at det skal by på noen utfordringer, men det må jo de ta stilling til.

– Ser du på størrelsen til Nordea i dag og Gjensidige Bank, så trigges det slett ikke noen grenser man har diskutert i transaksjoner i tidligere tider, sier Baastad.

Les også

Nordea-sjefen om sin bransje: – Nå endres alt vi gjør

Positivt for kundene

Storset mener at oppkjøpet vil være positivt for begges kunder da det er to selskaper som kompletterer hverandre godt.

– For oss har Gjensidige vært en helt naturlig partner å søke fordi vi vil jobbe med den som er størst i Norge på skadeforsikring.

Baastad i Gjensidige tror det vil være veldig bra for deres kunder. Han fremhever det sterke fokuset de begge har på digitale tjenester og gode kundeopplevelser, samt at det er to meget sterke organisasjoner og merkenavn. Dette er han helt overbevist om at vil komme kundene til gode.

– Fornuftig for begge parter

Analytiker i Carnegie, Johan Strøm, mener at oppkjøpet kan være til gunst for begge parter.

– Det er et interessant oppkjøp som ikke var helt uventet, sier Strøm til E24.

– Dette har vært på tapetet lenge. Lønnsomheten i Gjensidiges forsikringsvirksomhet er høyere enn lønnsomheten i Gjensidige Bank. Videre er det slik at lønnsomheten i Gjensidige Bank er høyere enn lønnsomheten i Nordea. I tillegg til dette, får Nordea tilgang til en større kundebase. Ut ifra et økonomisk perspektiv, er det et kjøp som virker fornuftig for begge parter, sier han.

Publisert:

Flere artikler

  1. Nordea kjøper opp Gjensidige Bank for 5,5 milliarder

  2. Nordea-sjefen utelukker ikke flere oppkjøp

  3. Nordea kjøper SG Finans for 5,76 milliarder kroner

  4. Annonsørinnhold

  5. Nordea flyter på norsk økonomi – tror 2019 blir gullår

  6. – Mange tusen flere nye kunder enn vanlig