SCHIBSTEDS FUSJONSBARN: Avisene går i pluss

Media Norge får penger fra sør og vest.

TJENER PENGER: Alle de fire regionsavisene i Media Norge går i pluss før selskapet fusjoneres inn i Schibsted.
Publisert: Publisert:

Samtlige fire aviser i Media Norge-konsernet går i pluss i fjerdekvartal, med Aftenposten som den største bidragsyteren.

Driftsinntektene utgjorde 1,4 milliarder kroner, mens driftsresultatet endte på 180 millioner kroner, opp fra 108 millioner kroner i 2009.

Bergen mest lønnsom

Blant de fire avisene i konsernet var Bergens Tidende den mest lønnsomme, med driftsinntekter på 278 millioner kroner og driftsresultat på 36 millioner kroner.

På den andre siden var Fædrelandsvennen, med driftsinntekter på 122 millioner kroner og driftsresultat på 5 millioner kroner.

Aftenposten hadde driftsinntekter på 548 millioner kroner og driftsresultat på 54 millioner kroner.

For Stavanger Aftenblad endte fjerde kvartal med 179 millioner kroner i driftsinntekter og 19 millioner kroner i driftsresultat.

Solid økning for Finn

I fjerde kvartal hadde Finn.no en inntektsøkning på 27 prosent, sammenlignet med 2009.

Driftsinntektene ble 244 millioner kroner, og resulterte i et driftsresultat på 81 millioner kroner.

- Fortsatt fremgang

Også nettavisene nådde lønnsomhet i fjerde kvartal, og en forbedring ventes å fortsette innover i 2011.

- Det forventes fortsatt fremgang for Finn.no og rubrikkmarkedet, skriver Media Norge.

Fusjoneres inn i Schibsted

Schibsted, som var med på å samle de fire avisene, er i ferd med å sluke hele Media Norge.

Fusjonsplanen mellom Schibsted og Media Norge ser ut til å følge det løpet ledelsen i de to selskapene har planlagt.

Neste steg før fusjonen er på plass, er godkjenning på en ekstraordinær generalforsamling hos Media Norge. Ifølge en pressemelding fra Media Norge, er intensjonen å avholde generalforsamlingen 10. mars.

Blir fusjonen banket gjennom på generalforsamlingen, kan den gjennomføres allerede 13. etter utløpet av en kreditorfrist på to måneder.

Så langt tyder alt på at planen får det nødvendige flertallet av stemmene på generalforsamlingen, det vil si 75 prosent av stemmene.

Schibsted eier allerede 85,9 prosent av aksjene i Media Norge, men kan ifølge vedtektene til Media Norge kun stemme for 50,1 prosent. De resterende stemmene fordeles mellom de andre aksjonærene.

Les også: Vil sluke Media Norge

Flere nyheter hos E24

Publisert:

Her kan du lese mer om