British Airways moderniserer flåten med ny type Boeing

British Airways har lagt inn en bestilling hos Boeing verdt opp til 160 milliarder kroner før rabatter.

Illustrasjonsbilde av nye Boeing 777x som etter planen skal i kommersiell trafikk med lanseringskunde Lufthansa fra 2020

Foto: Boeing
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flykonsernet IAG og Boeing melder at British Airways nå har valgt den nye generasjonen av langdistanseflyet 777 for å modernisere flåten sin. Flyet har vært i luften siden midten av 90-tallet, men den nye modellen går ofte under 777x.

Nye 777x skal etter planen ha sin første flytur neste måned og første kundeleveranse skal skje i 2020 til lanseringskunde Lufthansa.

LES OGSÅ: Verdens lengste flyrute gjør comeback

Dermed er det amerikanske Boeing som kom seirende ut av denne striden i den pågående kampen mellom dem og europeiske Airbus. British Airways har også Airbus A350-fly under bestilling, men bestilte altså ikke flere nå.

Les også

Norwegian er ikke alene – flere europeiske flyselskap sliter

I avtalen ligger det 42 mulige bestillinger av versjonen kalt 777–9, fordelt over 18 ordre og 24 opsjoner. Det store langdistanseflyet med én etasje skal erstatte 14 eldre 747–400 jumbojet’er og fire eldre 777–200 i årene 2022–2025.

Hver av de nye flyene vil ha 325 seter over fire kabinklasser og de skal utstyres med den nye General Electric GE9X-motoren. Det er også inngått en vedlikeholdsavtale med GE.

Ifølge Boeing har ordren en verdi på opp til 18,6 milliarder dollar i henhold til listepriser, altså før rabattene flyselskapene som regel får ved større ordre. Dette tilsvarer 160 milliarder norske kroner.

Erstatter jumbojet

Nye 777x skiller seg fra originalen 777 ved at skroget er noe bredere, vinduene litt større, kabinen er ny, motorene er nye og mer effektive og at rekkevidden er lengre.

Les også

Iran-flyet til Norwegian er på vei hjem: Har tatt av mot Stockholm

Boeing har tatt i bruk en del av teknologien fra 787 Dreamliner i den nye 777-modellen, blant annet gjennom vinger i kompositt.

Vingene er faktisk så store at de kan «brettes» opp ytterst, slik at flyet får plass ved flygater og i hangarer som det ellers ville vært for stort for.

– Den nye 777–9 er verdens mest drivstoffeffektive langdistansefly og vil gi mange fordeler til British Airways’ flåte. Det er den ideelle erstatteren til Boeing 747, og størrelsen og rekkevidden til flyet vil passe flyselskapets nettverk utmerket, sier Willie Walsh, konsernsjef i IAG i en uttalelse.

British Airways har i dag 135 fly i sin langdistanseflåte, bestående av 12 Airbus A380 superjumbo, 30 Boeing 787 Dreamliner, 12 Boeing 777–300ER, 46 777–200 og 35 Boeing 747 jumbojet.

747 skal etter hvert fases ut, men British Airways har valgt å ikke bestille flere av Airbus’ gigant A380, som Airbus nå skal slutte å produsere.

British Airways har samtidig 12 Boeing 787 Dreamliner, 4 777–300ER og 18 Airbus A350 under bestilling.

Les også

Økte drivstoffpriser senket SAS-resultatet

Les også

Norwegian er ikke alene – flere europeiske flyselskap sliter

Les også

Kjos og Kises eierandel faller etter Norwegian-emisjonen

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Boeing
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Fire grunner til at superjumboen må pensjoneres

  2. Airbus lanserer flyet Bjørn Kjos har ventet på

  3. SAS bestiller langdistanse- ekspressen til Airbus

  4. Annonsørinnhold

  5. Første rute er satt for SAS’ nye Airbus-modell

  6. Produksjonen av ikoniske Boeing 747 kan gå mot slutten