Ryanair-sjefen tror ikke billettprisene skal opp: – Hvis Norwegian lykkes vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet

Ryanair-sjefen advarer mot å tro på konkurrentene hans, som har spådd at billettprisene kan stige til sommeren. Hvis ikke en av konkurrentene forsvinner eller slår seg sammen, blir det fortsatt overkapasitet, spår Michael O'Leary.

Ryanair-sjef Michael O'Leary avbildet under en pressekonferanse 29. januar i Wien. Ryanair tok nylig over siste del av det østerrikske flyselskapet Laudamotion fra tidligere racingkjører Niki Lauda.

Foto: Helmut Fohringer AFP
Publisert:,

– De store trendene nå er økt oljepris og overkapasitet. Bransjen plages av overkapasitet, særlig på kortdistanse i Europa, sa Ryanair-sjef Michael O'Leary på en telefonkonferanse med analytikere mandag, i forbindelse med at selskapet la frem ferske kvartalstall.

– Jeg er ikke bekymret for billettprisene, men vi er langt mer forsiktige en våre konkurrenter, som i forrige uke var ute med optimistiske spådommer, fortsatte han.

I regnskapet kom det frem at selskapet tapte 19,6 millioner euro (190 millioner kroner) i sitt regnskapsmessige tredje kvartal, mot et overskudd på 105,6 millioner euro ett år tidligere.

Det er selskapets første kvartal med tap siden 2014, ifølge Reuters.

Ledelsen pekte på at billettprisene var ned seks prosent. Selskapet kom med et resultatvarsel den 18. januar og hadde dermed forberedt aksjonærene på en svakere utvikling.

Ryanairs finansdirektør fortalte at selskapets inntekter per passasjer økte med én prosent i kvartalet mot samme periode i fjor, men at det skyldtes en økning i ancillary-inntekter (ombordsalg, gebyrer og lignende, og ikke selve billetten).

I tillegg planlegger selskapet en omorganisering mot en struktur som ligner på IAG-eier British Airways. Michael O'Leary vil gå fra å være Ryanair-sjef til å bli sjef for Ryanair Holdings. Holdingselskapet skal igjen eie fire flyselskaper, Ryanair DAC, Laudamotion, Ryanair Sun og Ryanair UK.

Ryanair-aksjen falt da handelen åpnet på London-børsen mandag.

Den økte oljeprisen har lagt et betydelig press på økonomien til flyselskapene, som allerede kjemper med nebb og klør om kundene i Europa.

Flere flyselskaper i Europa har slitt økonomisk det siste året. Ryanair-sjefen trakk selv frem at Primera Air har gått konkurs, at Germania søker etter en kjøper.

– Den store er jo Norwegian. De har annonsert en rekke basestengninger, og alle basene ligger på steder der de konkurrerer med Ryanair. Norwegian jobber nå med å refinansiere seg selv, og vi venter å fortsette å se konsolidering og flere kutt fra selskaper som taper penger mot vinteren neste år – og det gjelder ikke bare Norwegian, sa O'Leary.

Les også: 2018 endte med et milliardsluk for Norwegian: Nå tror Kjos det snur

Les også

Her er rutene Norwegian kutter

Tror ikke på dyrere billetter

Ryanair-sjefen heller kaldt vann i blodet på dem som tror på økte billettpriser i den viktige sommersesongen:

– Hvis Norwegian lykkes med refinansieringen vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet ute i markedet. Det er overkapasitet i sommersesongen, og såfremt det ikke kommer en betydningsfull konsolidering eller reduksjon av kapasitet vil trafikkveksten være sterk, men på bekostning av billettpriser, som vil ligge flatt eller synke noe.

– Det EasyJet og Wizz Air har sagt om at de forventer økning i billettprisene, ser vi ikke tegn til, fortsatte O'Leary.

Ryanair opplyste at de så langt har solgt 18 prosent av setene de har tilgjengelig i sommersesongen 2019, og at prisene så langt ligger én prosent under fjorårets sesong.

– Realiteten er at ingen av flyselskapene har nok synlighet på sommeren. Det er altfor tidlig å komme med optimistiske prognoser, og særlig hvis Norwegian ikke går under så vil det være overkapasitet i markedet, sa O'Leary.

– Jeg tror Norwegian vil tape et par hundre millioner (dollar, journ.anm.) til sommeren, og jeg har lenge ment at Norwegian ikke vil overleve. De kan trenge ny finansiering neste år, og til neste år vil vi også få den fulle effekten i markedet av at de nå stenger flere baser, fortsatte Ryanair-sjefen.

Norwegian slapp i forbindelse med annonseringen av sin nye milliardemisjon tall for 2018. De viste at selskapet endte med milliardunderskudd, både i fjerde kvartal og 2018 som helhet.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir peker på at rutenettene til Ryanair og Norwegian ikke er helt overlappende, selv om det to møtes i flere markeder. En viktig fordel Norwegian har er deres omfattende virksomhet i Skandinavia, og til og fra Skandinavia, pluss noe trafikk til Finland.

– Må Norwegian også regne med samme eller lavere prisnivå på billetter, slik Ryanair-sjefen spår om markedet?

Les også

Bjørn Kise: Fem aktører ville inn i Norwegian etter IAG-budet

– Gjennomsnittprisene for billetter er betydelig høyere i disse markedene enn for Ryanair, som har det meste av sin produksjon i Sentral- og Øst-Europa, Storbritannia og Irland. Det betyr at Norwegian kan ta ut høyere priser enn Ryanair og konkurransen vil ikke tilta i hjemmemarkedene til Norwegian i sommer, sier Elnæs.

Han tror imidlertid at konkurransen kan komme på hjemmebane for SAS og Norwegian på sikt.

– Men på Norwegians ruter fra baser i Europa, og særlig i Spania, vil prisene komme under mer press som for Ryanair, sier han videre.

Flyanalytikeren mener Ryanair-sjefens stadige utfall mot Norwegian er dårlig begrunnet:

– Jeg synes O'Leary slenger med leppen om Norwegian, hvilket han ikke har dekning for. Michael O'Leary har ikke mer informasjon om Norwegian enn markedet og faktum er at enhetsinntektene Norwegian får fra operasjonen i Norge ligger på nivåer Ryanair bare kan drømme om i sine kjernemarkeder, sier Elnæs.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

Kun interessert i småskala-oppkjøp

Ryanair-sjefen er kjent for å ikke spare på kruttet når han omtaler konkurrenter, og han flere ganger dømt Norwegian nord og ned, uten å alltid begrunne uttalelsene hans.

Så langt har Norwegian klart seg, men får altså nå en milliardinnsprøytning fra aksjonærene.

Styreleder Bjørn Kise i Norwegian uttalte i forrige uke til E24 at styret i selskapet godtok et bud fra en kjøper i november, men at oppkjøpet falt gjennom.

Ryanair-sjefen indikerte mandag at de ikke er interessert i å kjøpe noe så stort som Norwegian:

– Vi vil fortsette å se på muligheter for småskala M&A (oppkjøp og fusjoner, journ.anm.). Og jeg understreker småskala. Se for eksempel på måten vi har utviklet Laudamotion de siste månedene.

Ryanair-sjefen understreket at de kun er interessert i oppkjøp der de kan kopiere deres egen modell for å få kostnadsnivået lavt nok. Ryanair er viden kjent for å ha det desidert laveste kostnadsnivået blant lavprisselskapene.

På flyfronten planlegger Ryanair en betydelig innfasing av fly, både i Ryanair og i Laudamotion, som selskapet har kjøpt seg kraftig opp i.

– I årets sommersesong øker Lauda fra 19 til 24 fly og deretter øker vi til 30 fly i 2020. Deretter skal vi øke til 40 fly i 2021 og 50 fly i 2022, sa O'Leary.

Ettersom Ryanair har en enhetsflåte med Boeing 737 og Laudamotion får det meste flyr Airbus A320-serien, bygger konsernet seg nå opp med to flåter fra de to flyprodusentene.

– Jeg tror de fleste mulighetene (for kjøpe flere fly, journ.anm.) vil komme gjennom andres nedsalg. Hvis IAG hadde kjøpt Norwegian ville de ha måttet selge unna en del fly i Spania på grunn av konkurransehensyn, sa Ryanair-sjefen.

– Vi ser også at både Wizz Air, EasyJet og Norwegian nylig har utsatt leveranser av nye fly, la han til.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Har John Fredriksen blitt den nye gjedden i Norwegian-sivet?

Vurderer brukte fly

Mens Ryanair eier 93 prosent av sin flåte og leaser 7 prosent, er Laudamotion primært basert på leasing. Ryanair-sjefen ble under telefonkonferansen spurt om selskapet kan komme til å akselerere planene sine om flåtevekst.

– Jeg ser ikke det for meg på Max-siden (de nyeste Boeing 737 Max-flyene Ryanair har i bestilling, journ.anm.). Vi får inn 5 nye i år og neste vinter får vi 50. Halvparten av de skal gå til Ryanair Sun i Polen og resten til Ryanair i Irland, og jeg ser ikke at vi kan akselerere noe særlig utover det, sa O'Leary.

For Airbus-fly til Laudamotion er bildet annerledes, men Ryanair-sjefen er mer interessert i eldre eller nyere A320neo (dagens modell), og ikke den nye A320neo, på grunn av eierskapskostnadene ved de nye flyene.

– Vi har blitt overrasket over tilgjengeligheten av gode, relativt nye A320ceo-fly som ofte er under 10 år gamle. Det virker som leasingselskapene prakker på flyselskapene nye A320neo og sender relativt gode A320ceo-fly tilbake i bruktmarkedet, sa O'Leary.

Han pekte på at leasingkostnaden på en A320 pleier å ligge på rundt 200.000 dollar per måned.

– Nå ligger de gjerne 10 prosent under, og vi har sett leasingpriser på mellom 170.000 og 190.000 dollar per måned. Slike priser vil oppmuntre oss til å akselerere flåteveksten i Laudamotion.

Les også

Stortinget sa nei til å stanse Gardermoen-utvidelse

Les også

Ryanair prøver å lokke Norwegian-pilotene tilbake

Her kan du lese mer om