Børskommentar

Kongsbergs aksjemilliarder forvirrer. Mange svir seg nå, men det gir også muligheter

Det strider mot absolutt all fornuft at de to aksjeklassene i Kongsberg Automotive skal handles til vidt forskjellige kurser. Men det gir muligheter.

  • Johann D. Sundberg
    Johann D. Sundberg
    Børskommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Det hevdes ofte, gjerne av folk med akademiske titler, at aksjemarkedet til enhver tid absorberer all tilgjengelig informasjon. Således er, ifølge teorien, aksjekursen alltid et uttrykk for all tilgjengelig informasjon i et effektivt marked. I tilfelle Kongsberg Automotive, viser utviklingen onsdag at markedsprisingen av de to aksjeklassene er alt annet en rasjonell. Noen går skoene av seg så det synger.

Litt bakgrunn først. Kongsberg Automotive har nylig gjennomført en rettet emisjon av syv milliarder aksjer til kurs 10 øre. Investorer som Øystein Stray Spetalen, Arne Fredly og KLP har plukket opp aksjer til den lave kursen. Samtidig har den børsnoterte Kongsberg Automotive-aksjen blitt handlet i perioden til kurser på over 70 øre.

Les på E24+

Børskommentar: Emisjonen i Kongsberg Automotive var kanskje ikke så brutal likevel

På grunn av måten emisjonen ble gjennomført på, må 6,9 milliarder av de nye aksjene handles på Merkur-listen på Oslo Børs frem til godkjent prospekt foreligger og Kongsberg Automotive blir en og samme aksjeklasse igjen. Utover at de brorparten av de nye aksjene midlertidig må handles på Merkur-listen, er det overhodet ingen forskjell på aksjene. De gir akkurat samme rettigheter.

Så når de 6,9 milliarder nye aksjene ble tatt opp til notering på Merkur-listen onsdag morgen, skulle all teori og sunn fornuft tilsi at kursene i de to aksjene skulle harmoneres. Det har i liten grad skjedd. I skrivende stund handles den «gamle» Kongsberg Automotive-aksjen til vel 50 øre, mens de nye aksjene på Merkur-listen handles til vel 17 øre.

Forskjellen er enorm. På Merkur-listen prises egenkapitalen i selskapet til vel 1,25 milliarder kroner. På hovedlisten verdsettes den samme egenkapitalen til drøye 3,7 milliarder kroner.

Så kommer det en reparasjons-emisjon i juli eller august hvor det skal utstedes nye inntil tre milliarder kroner til 10 øre stykket. Noen tror kanskje at den «gamle» Kongsberg Automotive-aksjen som handles gir rett til å delta i reparasjons-emisjonen. Det gjør den ikke. Det er aksjebeholdningen man eide 20. mai som gir rettigheter i den emisjonen.

Situasjonen er en gyllen anledning for dem som eier «gamle» Kongsberg Automotive-aksjer, så lenge kursforskjellen er slik den er i dag. De kan altså selges sin «gamle» aksjer og få omtrent tre ganger så mange nye aksjer, så lenge kursdifferansen er som i dag. Man kan altså tredoble antall aksjer uten å legge ut en krone.

Hva er så en riktig verdi på selskapet? Det kan man selvsagt ha forskjellige meninger om. Uansett verdsetter Oslo Børs onsdag formiddag Kongsberg Automotive til både 3,7 milliarder og 1,25 milliarder kroner. En rimelig verdsettelse er kanskje et sted mellom de to ytterpunktene.

Uansett har nok de som har kjøpt «gamle» Kongsberg Automotive-aksjer onsdag formiddag gjort noe dumt. Det har kanskje også de som har solgt de «nye» aksjene.

Les flere børskommentarer:

Les på E24+

Nå koker det i aksjemarkedet

Les på E24+

Akers Ocean Yield-avtale er alt annet enn et styrketegn

Les på E24+

Kahoot-aksjens emisjons-smell er bedre enn fortjent

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. Kongsberg Automotive
  3. Arne Fredly
  4. Øystein Stray Spetalen
  5. E24+

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børskommentar: Småaksjonærene i Kongsberg Automotive kunne kanskje vært bedre informert

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Emisjonen i Kongsberg Automotive var kanskje ikke så brutal likevel

  3. Betalt innhold

    Børskommentar: Oppblåste aksjekurser gir proffene mulighet til å melke amatøren

  4. Spetalen og Fredly fortsetter nedsalget i Kongsberg Automotive

  5. Betalt innhold

    Det kan være på tide at Kongsberg Automotive-aksjen vekkes opp av dvalen