Forbereder seg på at børsen skal snu: – Utfordringen er å finne hvilke aksjer som vil gå mest

Oslo Børs er inne i det største fallet siden finanskrisen. Forvalterne i Sissener-fondet Canopus tror markedet kan nå bunnen i løpet av fire til seks uker. I verste fall kan markedet falle 30 prosent til, mener sjefstrateg Peter Hermanrud.

LETER ETTER GODE AKSJER: Forvalter Jan Petter Sissener.

Trond Sørås VG
Publisert:

– Vi bruker all vår energi på å finne hvilke aksjer som kommer til å gå fortest opp igjen når dette snur, sier forvalter Jan Petter Sissener til E24.

Fondet han forvalter forbereder seg nå på en eventuell opptur, etter at Oslo Børs har falt over 30 prosent på corona-krisen. Deres hovedtese er at markedet vil finne en bunn i løpet av fire til seks uker, ifølge en oppdatering fra forvalterne.

Mens aksjemarkedet har vært i fritt fall har fondet benyttet seg av finansielle sikringsinstrumenter som beskyttelse mot nedgangen.

– Det er ingen tvil om at når man får kontroll over situasjonen på virussiden vil dette markedet «rebounde» vanvittig. Utfordringen er å finne hvilke aksjer som vil gå mest. Man må også klare å «hedge» i tide, det er også en utfordring, sier Sissener.

Les på E24+ (for abonnenter)

Småaksjonærenes favoritt-aksjer: Så utsatte er de i coronakrisen

Største fall siden finanskrisen

For øyeblikket er aksjemarkedet inne i det største fallet siden finanskrisen i 2008, på grunn av corona-pandemien. Land etter land blir stengt ned, noe som rammer økonomisk aktivitet hardt.

Oslo Børs har falt over 30 prosent fra toppen tidligere i år. Den amerikanske aksjeindeksen S&P 500 er ned 25 prosent, mens markedet i Europa er ned rundt 35 prosent.

– Akkurat nå er det en vanvittig likviditetsskvis i markedet. Den kommer til å vedvare litt, sier Sissener.

Ser 30 prosent til, i verste fall

Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets bruker gjerne forholdstallet pris/bok, som viser markedsprisen på selskapenes egenkapital kontra bokført verdi, som et verktøy i sine vurderinger av om børsen er billig eller dyr, eller hvor dårlige tider markedet priser inn.

Nå er forholdstallet på 1,4 på Oslo Børs, mens det i de dypeste krisene har vært helt nede imellom 1 og 1,2 på det aller laveste, ifølge sjefstrategen.

Les også

Oljeprisen fortsetter raset – ramler under 28 dollar

– Med superlav prising er det 15 til 30 prosent ned til det laveste noensinne, i de verste krisene. Det kan være vi kommer der, men det er også mange muligheter for at det faktisk går over før det.

– Det avhenger helt av hvor nødvendig det blir å ha karantener veldig lenge. Holder det på for lenge, klarer vi ikke å komme helt tilbake til normalen etterpå heller, sier Hermanrud.

Les også

Fryktindikator på rekordnivå: – Helt sinnssyke tall

Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets.

Jan Lilleby

Shortet Disney og McDonald’s

Fondet Canopus har blant annet benyttet shortposisjoner på aksjemarkedene i Norge, Europa og USA som en beskyttelse mot børsfallet.

Fondet har også shortet enkeltaksjer som Disney, McDonald’s og Hilton, og redusert eksponeringen mot aksjer som svinger i takt med utviklingen i verdensøkonomien.

– Skal vi ned ti prosent til? Ja det er mulig, vi må tåle det, fordi vi vet ikke hvordan viruset vil utvikle seg, sier Sissener.

– Vi ligger fremdeles litt netto short, og ser ingen grunn å løpe etter noe som helst i dette markedet, sier han.

Småinvestorer har kjøpt DNB, dumpet Nel

Småinvestorene som handler gjennom nettmegleren Nordnet har så langt i mars kjøpt og solgt aksjer for 15,5 milliarder kroner, ifølge investeringsøkonom Mads Johannesen.

Kjøpene har vært i overvekt, slik at nettokjøpene er på 327 millioner kroner, ifølge tallene per mandag denne uken.

– Det er egentlig overraskende at så mange kjøper, gitt de voldsomme kursreaksjonene som har vært siste måneden, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

En aksje som lukter comeback

Nordnet-kundene har kjøpt mest i store selskaper som DNB, Equinor og Aker BP, mens de har solgt mest i hydrogenselskapet Nel og elbilprodusenten Tesla.

– Vi ser på salgslisten at det stort sett er selskaper som er priset mye på fremtidig inntjening, sier Johannesen.

Han tror kundene nå søker mot de store selskapene.

– DNB har vært en bank som over tid har skapt bra avkastning på egenkapitalen, hatt gode utbytter og har klart å komme seg gjennom flere kriser. Det er en systemkritisk bank, som vil få de nødvendige hjelpemidlene fra staten hvis det virkelig skulle bli nødvendig, sier Johannesen.