Icelandair dropper Max-fly fra ruteprogrammet til 16. juni

Icelandair tar nå nye grep for å håndtere Max-krisen og for å posisjonere seg etter kollapsen i Wow Air.

Illustrasjonsbilde.

Foto: Carolyn Kaster AP
Publisert:

Icelandair er et av de mange flyselskapene verden over som har satt Boeings nye 737Max-fly på bakken i påvente av granskingene som nå pågår av flytypen.

Selskapet melder onsdag at de nå har oppdatert ruteprogrammet slik at de ikke regner med å kunne bruke Max-flyene sine frem til 16. juni.

American Airlines er blant 737Max-operatørene som har gjort det samme.

– Den finansielle konsekvensen av suspensjonen av Boeing 737Max-flyene er usikkert på dette tidspunktet, skriver Icelandair og peker på at kompensasjonen fra Boeing som følge av problemene fortsatt er under vurdering.

På samme måte som Norwegian og andre 737Max-operatører har Icelandair måttet ta grep for å sjonglere rundt på fly og passasjerer for å redusere konsekvensene av at Max-flyene ikke kan brukes.

Den 1. mars meldte selskapet at de har leid inn to Boeing 767-fly på wetlease-kontrakter for å forsøke å veie opp for bortfallet av 737Max-flyene som er ute av trafikk.

Nå har Icelandair også inngått en avtale om å leie inn en Boeing 757–200 fra 15. mai til slutten av september.

767-flyene er større og har flere seter enn Max-flyene de erstatter. 757-flyet er av samme typen Icelandair allerede har flere av i flåten. Selskapet skriver at de vil ha om lag like mange seter tilgjengelig fremover, men at antallet avganger vil falle med rundt 3,6 prosent (rundt 100 flyavganger) fra 1. april til 15. juni.

Les også

Wow Air har stanset alle flighter: Venter på emisjon

Gjør endringer etter Wow-kollapsen

Etter at det i slutten av mars ble klart at det islandske flyselskapet Wow Air ikke kunne reddes og driften ble innstilt, varsler Icelandair nå flere endringer i tilbudet sitt.

Selskapet sier at markedssituasjonen og 737Max-problemene gjør at de legger ned rutene fra Island til Cleveland, Ohio og Halifax, Canada i år. Selskapet sier de vil prioritere ruter for å møte etterspørselen av folk som vil reise til Island, fremfor de som bruker Island som stopp på veien fra Nord-Amerika til Europa.

Som følge av endringer i konkurransen (Wow Air-kollapsen, journ.anm.) skriver Icelandair at de vil åpne tre ukentlige flighter til Alicante i samarbeid med reiseselskapet deres Vita.

Icelandair legger til at de har startet arbeidet med å anskaffe fly som kun skal innredes med økonomiklasse. Hvilken flytype det er snakk om skriver selskapet ikke, men det første flyet skal etter planen i trafikk i starten av 2020.

Selskapet sier at en ren økonomiklasse gir flere seter og lavere enhetskostnader og økt konkurransekraft i dette markedet.

– Disse flyene er bedre tilpasset visse destinasjoner som ikke er en del av Icelandairs kjernenettverk, som for eksempel Alicante og Tenerife, og representerer derfor muligheter for vekst, skriver flyselskapet.

Les også

Flere passasjerer og økte marginer i mars

Les også

Vekst med halv Max

Les også

SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly

Her kan du lese mer om