Ellevill oppgang for Baltic Dry: – Tar ikke ferie fra dette markedet

Tørrlastmarkedet har gått fra «sørgemusikk» i februar til jubelstemning i juli. Tirsdag steg Baltic Dry til høyeste nivå på over fem år.

GLEDER SEG OVER OPPGANG: Golden Ocean Group er et av verdens største børsnoterte tørrlastrederier. Som følge av den siste tidens ratehopp, har de marginer på over 100 prosent på enkelte skip. Bildet er av panamax-skipet Golden Opal.

Foto: Golden Ocean
Publisert:,

Baltic Dry har gått som en rakett den siste måneden. Fra en kurs på 1.061 poeng den 13. juni er tørrlastindeksen nesten doblet.

Tirsdag stiger indeksen ifølge TDN Direkt med nye 4,3 prosent og bryter grensen på 2.000 poeng på vei opp for første gang siden desember 2013.

– I mars var det sørgemusikk, men det er helt utrolig hvordan indeksen styrket seg de siste ukene i juni, sier Star Bulk-sjef Herman Billung til E24.

En Baltic Dry-indeks på høyere nivåer betyr at tørrlasterederiene tjener mer på virksomheten sin (se faktaboks nederst i saken).

Baltic Dry har i mange år blitt ansett som en ledende økonomisk indikator. Men den siste tiden har den også møtt kritikk. Her kan du lese om hvorfor fjorårets justeringer er kontroversielle.

Vale-retur

Kontrasten er stor fra årsbunnen i februar på under 600 poeng. Da hadde uforutsette hendelser sørget for at det var langt lavere volumer å fordele ut over verdens tørrbulkflåte.

Spesielt bidro gruveulykken til Vale i Brasil i negativ retning.

REDERSJEF: Birgitte Ringstad Vartdal, administrerende direktør i Golden Ocean.

Foto: Golden Ocean

Noe av den siste tidens oppgang henger tett sammen med en normalisering av disse forholdene.

– Vale er tilbake i markedet, malmprisen er på godt over 100 dollar per tonn og lave malmlagre i Kina kombinert med sterk vekst i stålproduksjonen trekker oppover, forklarer Birgitte Vartdal, administrerende direktør i Golden Ocean Group.

Markedsutviklingen gjør det naturligvis hyggeligere å være redersjef enn for et halvt år siden, da markedet ikke kunne vært stort dårligere.

– Jeg er på ferie, men tar ikke ferie fra dette markedet, sier hun.

Marginer på over 100 prosent

At markedet skulle bedre seg i sommer hadde Golden Ocean forventet, men oppgangen har kanskje vært sterkere enn forutsett, forteller Vartdal.

Hun var i første kvartal åpen om at markedssituasjonen tæret på finansene. Nå ser det langt bedre ut.

– Dette er positivt for inntjeningen vår fremover. Med cash break-even på capesize på 13.900 dollar, så er det veldig gode rater vi ser.

Tirsdag lå snittraten for et capesize-skip på 30.157 dollar, altså godt over det dobbelte.

Som følge av at tørrlastselskapene får bedre betalt for jobben de gjør, har også aksjekursene steget kraftig.

De to største Oslo Børs-noterte rederiene, Golden Ocean Group og Star Bulk Carriers, er opp henholdsvis 38 og 35 prosent siden 13. juni.

Her kan du lese mer om