Kriseemisjon i Kongsberg Automotive: «Snakker vi norgesrekord i utvanning?»

Bildelsprodusenten henter penger, men emisjonskursen er satt 93 prosent under aksjens sluttkurs onsdag – dermed går det mot et kraftig kursfall når Oslo Børs åpner igjen på fredag.

Bendiksby, Terje / SCANPIX
  • Eivind Bøe
Publisert:,

Kongsberg Automotive skriver i en børsmelding onsdag kveld at investorer har forpliktet seg til å tilføre 700 millioner kroner gjennom en rettet emisjon.

Selskapet utsteder 7 milliarder nye aksjer, mens det fra før av er utstedt 448 millioner aksjer. Samtidig varsles det en påfølgende reparasjonsemisjon på opptil 2,3 milliarder nye aksjer.

Les også

Ketil Skorstad shorter Kongsberg Automotive

Emisjonskursen er satt til 10 øre per aksje, mens selskapets aksjekurs sto i 1,47 kroner på Oslo Børs onsdag, noe som betyr at emisjonen ble gjort med en rabatt på hele 93 prosent.

– SpareBank 1 Markets har gjort en bookbuilding der de har sjekket markedet for hvilket nivå det har vært mulig å hente kapital, og da endte man opp på dette nivået, sier Jon Munthe i Kongsberg Automotive til Finansavisen.

Meglersjef Hans Haukeli i ABG Sundal Collier kommenterer emisjonen på Twitter:

«Snakker vi norgesrekord i utvanning?», skriver Haukeli.

At aksjonærene utvannes vil si at hver enkelt aksje blir mindre verdt, da antallet aksjer i selskapet øker. Dersom også reparasjonsemisjonen fulltegnes vil antallet aksjer i selskapet øke med rundt 2.000 prosent.

Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet peker på at det lenge har vært kjent at Kongsberg Automotive har hatt behov for penger.

– At emisjonen skulle gjøres med over 93 prosent rabatt fra markedskurs sier meg at interessen for emisjonen har vært temmelig laber, skriver Johannesen i en SMS til E24.

Spår aksjen ned mot 0,5 kroner

Johannesen viser til at det har vært flere emisjoner med stor rabatt i det siste.

– XXL og Norwegian er viden kjent, og nå Kongsberg Automotive. Jeg håper eksisterende aksjonærer blir prioritert slik at man unngår at dette blir en katastrofe-utvanning, skriver Johannesen.

Mads Johanessen er investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnet

– Så sent som i mars skrev Kongsberg Automotive at de da spådde et mindre behov for kapital enn tidligere ventet. Har selskapet gjort nok for å informere markedet om hvor galt det faktisk sto til?

– Jeg vil anta at de har kjempet mot klokken i forholdt til å oppfylle de nødvendige kapitalbetingelser, som igjen gjør at prosessene må gå fort.

– Hvor lavt går aksjen fredag?

– I og med at dette gikk så fort så tror jeg at mange nok blir tatt på sengen når man ser aksjekursen fredag morgen. Skal jeg tippe vil jeg tro at kursen åpner mellom 0,5 og 0,8 kroner, sier Johannesen.

Les på E24+

Børskommentar: Bilindustrien skrur på motoren. Det kan bety betydelig oppside for Oslo Børs' bilaksje

Reduserer aksjekapitalen med 80 prosent

Emisjonskursen ble bestemt etter en såkalt akselerert bokbyggingsprosess onsdag, går det frem av meldingen.

«Bakgrunnen for den rettede emisjonen er at selskapet trenger likviditet for å dempe den dramatiske effekten på inntekter og kontantstrøm som corona-pandemien har, og er ventet å ha, på selskapet», heter det i meldingen.

Emisjonen er betinget av godkjennelse på en ekstraordinær generalforsamling som skal holdes rundt 15. juni.

Styret vil på generalforsamlingen foreslå å redusere aksjekapitalen til 0,1 kroner per aksje, ettersom emisjonskursen er under nåværende pålydende verdi på 0,5 kroner. Det betyr en reduksjon av aksjekapitalen på 80 prosent.

Selskapets største aksjonær, Teleios Capital Partners, har tegnet seg for 1,62 milliarder aksjer i emisjonen, noe som gjør at de beholder sin eierandel på 23,18 prosent. Andre eksisterende og nye investorer har bidratt med de resterende kronene.

Her kan du lese mer om

  1. Kongsberg Automotive
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kongsberg Automotive-ras på Oslo Børs

  2. Fredly og Spetalen inn i Kongsberg Automotive

  3. Betalt innhold

    Børskommentar: Emisjonen i Kongsberg Automotive var kanskje ikke så brutal likevel

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian legger frem detaljer om redningsplanen

  6. Leverer 300.000 kransekaker – investerer millionbeløp på Børsen