Høy aktivitet gir offshoreskip bedre betalt: Ratene doblet på under en uke

Høy aktivitet og færre ledige skip gir bedre betaling til ankerhåndteringsfartøy. På under en uke er ratene i spotmarkedet doblet, men analytiker advarer om at de raskt kan falle ned igjen.

BEDRE BETALT: Solstad Offshores Normand Prosper får betalt 65.000 pund per dag for å flytte riggen WilPhoenix.

Foto: Valderhaug/Vard Valderhaug/Vard
Publisert:

Offshoreskipene har fått bedre betalt i det siste, og mandag stiger dagratene videre i spotmarkedet i Nordsjøen.

Tre ankerhåndteringsskip ble leid inn til 350.000 kroner per dag før helgen, før ratene for denne skipstypen steg til 400.000 kroner dagen, viste en oversikt hos skipsmegleren Westshore.

  • Nå viser oversikten at Shell har leid inn de to ankerhåndteringsfartøyene Magne Viking og Normand Prosper for å flytte boreriggen WilPhoenix, til en rate på henholdsvis 60.000 og 65.000 pund.
  • Det tilsvarer rundt 670.000 og 730.000 kroner per dag med dagens valutakurser, og er omtrent en dobling fra ratene som ble oppnådd på torsdag.

Ifølge analytiker Inge Moy i Westshore fører kombinasjon av høy aktivitet og begrenset antall ledige skip til at ratene presses oppover.

Les også

Rystad: Oljekjempene vil bore like langt som til månen – og tilbake

– Når tilgjengeligheten er lav kan ratene gå raskt oppover. Høy aktivitet med mange riggflytt på samme tid kan raskt føre til at markedet strammer seg til. I tilfeller hvor befrakter trenger spesielle typer fartøy kan ratene bli bydd ytterligere opp, sier han til E24.

– Det kan gå veldig raskt opp, og det kan falle raskt ned igjen, legger analytikeren til.

E24 (+): Slik henter Trøim milliardrigger på billigsalg

Ser få fartøy og stigende aktivitet

I spotmarkedet i Nordsjøen svinger betalingene til offshoreskipene mye. For eksempel ble det i fjor vår oppnådd millionrate, men det har også vært perioder der rederne ikke engang har fått dekket driftskostnadene.

Sommeren er typisk høysesong med stigende aktivitet.

Les også

Kraftig ordrevekst hos oljeleverandøren Aibel

– Nå har man en økning i antall rigger som kommer inn i operasjon. Det vil si en situasjon hvor mange rigger skal flyttes på samme tid. Da trenger du mange fartøy også, sier Moy.

Han peker på at størrelsen på flåten av ankerhåndteringsskip heller ikke er veldig stor, historisk sett.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger.

– Nå er det cirka 30 ankerhåndterere i markedet, mens det i fjor sommer var 40. Når du har såpass få fartøy i markedet vil du få et veldig volatilt marked, hvor du trenger mindre aktivitet for å stramme til markedet, sier analytikeren.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik henter Trøim milliardrigger på billigsalg

Får bedre betalt

De siste årene har markedet vært preget av offshorekrisen, men 2019 har startet med rateoppgang. Moy har spesielt pekt på at markedet for forsyningsskip (PSV) er stramt.

Denne skipskategorien står for vareleveringen til oljeriggene, og oppnår i gjennomsnitt spotrater på nær 15.600 pund hittil i mai, ifølge oversikten hos Westshore. Det er nesten en dobling fra de lave nivåene på samme tid i fjor.

Snittraten for ankerhåndteringsskip i spotmarkedet for mai ligger nå på over 25.500 pund per dag. Mai i fjor endte med snittrater på rundt 10.100 pund, men ratene var høyere tilbake i mai 2016.

Man skal heller ikke lenger tilbake enn april i år for å finne en måned der snittratene lå under fjoråret for ankerhåndteringsfartøyene.

Les også

Borr kjøper rigg for én milliard

Les også

Spetalen-selskap kjøpte seg opp i offshorekrisen: – Vi er forsiktige optimister

Her kan du lese mer om