Containerboomen

MPC Container Ships snur stortap til milliardoverskudd

Containerrederiets inntjening ble løftet til rekordhøyder av den globale trafikkorken i fjor.

Illustrasjonsfoto. MPC Container Ships, som driver med såkalte «feeder»-skip, seilte gjennom fjoråret inn store resultatløft på grunn av de skyhøye ratene for containerskip.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

MPC Container Ships, en av fjorårets vinnere på Oslo Børs i lys av et knallsterkt marked for containerfrakt til havs, publiserer torsdag tallene for fjerde kvartal 2021.

  • Inntektene for kvartalet landet på 143 millioner dollar, mot 46 millioner dollar året før. For 2021 som helhet ble omsetningen 385 millioner dollar, kraftig opp fra 172 millioner dollar i 2020.
  • Resultatet etter skatt ble 128 millioner dollar for kvartalet, opp fra minus 18 millioner dollar året før. For 2021 som helhet ble inntjeningen 190 millioner dollar, et betydelig hopp fra tapet på 65 millioner dollar i 2020.

Helårsresultatet for 2021 tilsvarer 1,7 milliarder kroner.

Fasiten betyr at selskapet følger etter en rekke av verdens containerrederier og legger bak seg et regnskapsår preget av en full snuoperasjon.

For 2022 som helhet venter MPC Container Ships nå inntekter på mellom 550 millioner dollar og 575 millioner dollar. Brutto driftsresultat (ebitda) ventes å lande på mellom 450 millioner dollar og 470 millioner dollar.

MPC Container Ships-aksjen faller rundt tre prosent torsdag formiddag - en børsdag preget av stor uro.

Les på E24+

Nå er de gamle Seadrill-aksjene null verdt

I gang med kvartalsutbytter

Tidligere i år ble det kjent at containerrederiet betaler et utbytte på tre kroner per aksje, tilsvarende 1,33 milliarder kroner, etter flere skipssalg.

For fjerde kvartal betales i tillegg et utbytte på 0,11 dollar per aksje, eller rundt 50 millioner dollar, fremgår det torsdag.

Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var på 180 millioner dollar.

Markedet for containerfrakt har vært brennhett det siste året, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene sine.

Den gjennomsnittlige timecharter-inntjeningen i fjerde kvartal var på 23.103 dollar per dag, opp fra 19.656 dollar per dag i tredje kvartal.

MPC Container Ships var en av fjorårets favoritter hos norske småsparere.

Les på E24+

Hvis veksten blir lønnsom, kan Vow-aksjen vekke oppsikt

«Enda sterkere»

Oslo Børs-rederiet meldte tidligere i år at «containermarkedet har startet 2022 enda sterkere enn det avsluttet i 2021».

Per 1. januar har den kontraktfestede omsetningen økt til 1,2 milliarder dollar og sikret ebitda-ordrereserve (driftsresultat før av- og nedskrivninger) er på over 850 millioner dollar, fremgår det i meldingen.

Det tilsvarer basert på daværende valutakurs rundt 10,5 milliarder kroner og rundt 7,5 milliarder kroner.

MPC Container Ships har en markedsverdi på 12,4 milliarder kroner.

Les flere saker om containersituasjonen til havs:

Les også

Bestilte containerskip for 400 milliarder i 2021: – Klar risiko

Les også

Europris-sjefen om fraktsmellen: – Gjør vondt at det koster såpass mye mer

Les også

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

Les også

Shippingtopp tror containerboom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerboomen
  2. Containerfrakt
  3. MPC Container Ships
  4. Oslo Børs
  5. Shipping

Flere artikler

  1. Rekordkvartal for Mærsk

  2. MPC Container Ships fortsetter å tjene på containerboomen

  3. MPC Container Ships deler ut milliardutbytte

  4. Sissener vedder på containerknekk på børs

  5. Tre uker på rad med containerknekk: – Tror ikke det er starten på et større fall