EasyJet avviser oppkjøpstilbud og henter milliarder

EasyJet skal ha avvist et bud fra ungarske Wizz Air. Nå henter flyselskapet nær 13 milliarder kroner.

EasyJet-sjef Johan Lundgren, her fra et medietreff på Gatwick Lufthavn i 2020.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Lavprisflyselskapet EasyJet varsler å ha avvist et oppkjøpstilbud fra en ikke-navngitt budgiver, skriver Financial Times torsdag.

«Aksjebud»

Budet skal ha representert en lav premie over EasyJets aksjekurs, og vært «svært avhengig av fullt oppgjør i aksjer», ifølge selskapet.

EasyJet bekrefter også at budgiver og budet ikke lenger skal være aktuelt.

Den ukjente budgiveren skal imidlertid være det ungarske lavprisflyselskapet Wizz Air, melder Bloomberg News, ifølge TDN Direkt.

Financial Times navngir også Wizz Air i en oppdatering av saken torsdag formiddag, og viser til en nærstående kilde.

Fyller opp kassen

EasyJet melder samtidig torsdag at selskapet vil hente inn 1,2 milliarder pund, rundt 12,6 milliarder kroner fra eksisterende eiere, gjennom en tegningsrettsemisjon.

Les også

Norse-sjefen må få 15 parkerte Dreamliner-fly i luften: – Den risikoen står på leasingselskapene

Provenyet skal benyttes til å styrke EasyJets balanse, og til å sikre «fleksibilitet til å kapre strategiske vekstmuligheter», fremgår det av en melding fra selskapet torsdag.

– Kapitalinnhentingen annonsert i dag ikke bare styrker balansen slik at vi kan sette fart på vår opphentingsplan etter COVID-19. Den vil også posisjonere oss for vekst slik at vi kan utnytte de strategiske investeringsmulighetene som ventes å oppstå i det europeisk luftfart kommer seg ut av pandemien, sier EasyJet-sjef Johan Lundgren.

EasyJet har også sikret en ny rullerende kredittfasilitet på 400 millioner dollar, ifølge meldingen.

Les også

Norwegian-sjefen tror han kan hindre kasse-lekkasje fremover: – 2022 er hovedprosjektet nå

EasyJet varslet tidligere i sommer å ville fly på 60 prosent av kapasiteten i fjerde kvartal.

– Risikabelt trekk

Analytiker Laura Hoy i meglerhuset Hargreaves Lansdown mener den massive kapitaltilførselen bærer bud om en utfordrende vinter, melder Dow Jones Newswires.

EasyJet kan imidlertid dra fordel av at de tradisjonelle nettverks-flyselskapene nedskalerer enkelte ruter permanent.

Les også

SAS-sjefen: – Kommer meg ikke inn i Norge

Det åpner for at EasyJet kan øke tilstedeværelsen ved større flyplasser, noe selskapet ikke hadde vært i stand til uten kapitaltilførselen, påpeker analytikeren,

– Det er et risikabelt trekk, spesielt hvis pandemien fortsetter å trekke ut etter vinteren. Det er imidlertid et «være eller ikke å være» («sink or swim, red.anm.) i flybransjen, og trekket kan lønne seg dersom EasyJet er i stand til å utvide tilstedelseværelsen til mer lønnsomme ruter, sier Hoy til Dow Jones.

EasyJet-sjef Johan Lundgren uttalte torsdag at selskapet har identifisert flere attraktive avgangs- og landingstillatelser, såkalte «slots», ifølge Financial Times.

– Vi tror at i løpet av de neste seks til tolv månedene vil det bli flere «slots» tilgjengelig som følge av nettverksselskapenes tilbaketrekning, sier Lundgren.

Les også

Én million fløy med SAS også i august

Les også

Boeings Dreamliner-leveranser trolig utsatt til slutten av oktober

Les også

Milliardene renner fortsatt ut av SAS

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Wizz Air
  2. Easyjet
  3. Luftfart

Flere artikler

  1. Oljefondet vil stemme nei til Wizz Air-sjefens milliardbonus

  2. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press

  3. Betalt innhold

    Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

  4. SAS fraktet over én million passasjerer i juli

  5. Norwegian-sjefen tror han kan hindre kasse-lekkasje fremover: – 2022 er hovedprosjektet nå