Braathen om krisen hos konkurrenten SAS: – Har kommet ekstremt kort

Luftfartsveteran og hovedeier i svenske BRA, Per G. Braathen, sier til Dagens Industri at han tror SAS kanskje er for sent ute denne gangen.

Flyarving Per G. Braathen er største eier i flyselskapet Bra, som selv har vært gjennom store økonomiske utfordringer tidlig i pandemien.
  • Truls Lier
Publisert: Publisert:

Den svenske regjeringen varslet tirsdag at den ikke vil gå inn med mer penger i kriserammede SAS.

Regjeringen er samtidig innstilt på å konvertere lån til kapital, som betyr omgjøring av gjelden til aksjer, men er tydelige på at den svenske staten ikke vil være en langsiktig eier i SAS.

Samme dag har den norske investoren Per G. Braathen snakket med Dagens Industri om den økonomiske krisen hos konkurrenten. I Sverige står Braathen bak det regionale flyselskapet BRA som hovedeier.

Om SAS overlever eller ikke tror Braathen ligger i flyselskapets egne hender.

– For å få til en restrukturering må du komme til enighet med alle de store kreditorene – ellers går det ikke. Nøkkelen er om ledelsen får med seg alle partene. Og de har kommet ekstremt kort på vei, sier Braathen til den svenske avisen.

Les også

Tror SAS’ redningsplan kan gå raskere: – Større press på alle aktører

Hente penger og kutte kostander

Redningsplanen SAS lanserte i februar innebærer å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostander. Flyselskapet vil også hente 9,5 milliarder i frisk kapital, og gjøre om 20 milliarder svenske kroner i gjelde til aksjer.

Får å få dette må kreditorene, blant annet leasingselskaper, gå med på å gjøre om gjelden til aksjer, og SAS må bli enige med fagforeningene om kostnadskutt.

Les også

SAS fornøyd med at Sverige åpner for gjeldsgrep

Braathen mener SAS rent operativt er i grei stand, men at de likevel kanskje er for sent ute denne gangen.

– Man pleier å si «aldri la en krise gå til spille», men nå er jo pandemien over. Under pandemien kunne et leasingselskap heller tenke seg å ta en «haircut» enn å ta tilbake et fly. Men nå finnes det andre som kan betale, tilbøyeligheten til å skriver ned fordringer er mindre, sier han til Dagens Industri.

Om SAS skulle bli borte mener Braathen at historien viser at andre selskaper, slik som hans eget BRA, kommer raskt på banen for å ta over.

– De linjene som er viktige for Norden er veldig interessante og lønnsomme.

Les også

Sverige sier nei til å spytte nye penger inn i SAS

Egne pandemiutfordringer

Flyselskapet hans BRA har selv gått gjennom krise og tøffe tak da pandemien traff. BRA søkte om svensk konkursbeskyttelse i starten av april 2020, og etter at den prosessen ble avsluttet var flåten redusert fra drøye 20 til 12 fly.

Braathen er også inne i andre reiselivsbedrifter, som reisebyråene Ticket og Escape Travel, i tillegg til Dyreparken i Kristiansand.

Han er også en del av luftfartsfamilien bak flyselskapet Braathens Safe, som ble solgt til SAS i 2001. Broren Erik G. Braathen har på sin side startet det nye norske flyselskapet Flyr.

Les også

Dyreparken tjente rekordsummer på Julius- og Sabeltann-besøkende

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Flyselskaper
  2. Luftfart
  3. Per G. Braathen
  4. Dagens Industri

Flere artikler

  1. Tror SAS’ redningsplan kan gå raskere: – Større press på alle aktører

  2. Kan tape 100–130 mill. pr. dag med streik: Her er SAS’ største utfordringer

  3. 1,8 millioner passasjerer fløy med SAS i mai - utelukker ikke flere kanselleringer i sommer

  4. Inflasjonshopp påvirker SAS’ redningsplan: – Gjør det ikke enklere

  5. Betalt innhold

    SAS-krisen forklart: Streikefare, redningsplan og veien videre