Tror på mindre statlig eierskap i SAS: – Det er veien fremover
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror Sverige ønsker å selge seg ned i det kriserammede flyselskapet.
Kriserammede SAS gikk på et nytt milliardtap i andre regnskapskvartal, fra februar til april i år. Resultatet før skatt landet på minus 1,6 milliarder svenske kroner.
Tidligere i år lanserte flyselskapet en omfattende restruktureringsplan, SAS Forward. De nyeste detaljene fra planen ble kjent tirsdag:
SAS vil gjøre om 20 milliarder svenske kroner fra gjeld til aksjer. I tillegg vil selskapet hente inn minst 9,5 nye milliarder svenske kroner.
SAS-aksjen faller over ni prosent i tidlig handel på Oslo Børs.
Nytt milliardtap for kriserammede SAS
Tror Sverige spesielt vil selge seg ned
Flyselskapet poengterer at de ønsker pengene skal komme fra nye, private investorer. Det mener flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, er det rette å gjøre for selskapet.
– De ønsker å få inn tunge institusjonelle investorer som eiere. Det står ingenting om den svenske og danske staten, sier Elnæs.
Våre to nordiske naboland eier 21,8 prosent hver av SAS.
Oppgang på Oslo Børs – SAS faller etter krisegrep
Gjelden som skal konverteres og den nye kapitalen som skal hentes, tror Elnæs hverken vil komme fra Sverige, Danmark eller Norge.
– Jeg tror SAS' fremtid er bedre med mindre statlig eierskap, og dermed altså mer privat, sier Elnæs. Han legger til:
– Rent politisk tror jeg det er tungt å gå inn og være enda større eiere i flyselskapet, både for Sverige og Danmark. Jeg tror Sverige spesielt ønsker å selge seg ned.
Danmark tror han imidlertid kanskje vil beholde en større eierpost i flyselskapet, da Københavns flyplass Kastrup er blant de største arbeidsplassene i Danmark, ifølge Elnæs.
Frp om SAS: – Vi kan ikke kaste gode penger etter dårlige
Må få alle parter med på planen
– Hvem ønsker å eie SAS da?
– Lysten til å eie SAS er avhengig av at SAS-sjef Anko van der Werff implementerer denne Forward-planen i sin originale form og får alle partene rundt bordet med på det. Selskapet er nødt til å bli mer konkurransedyktig og han må få fagforeningene med seg på å bli mer effektive, sier Elnæs.
Han peker spesielt på konkurrent Norwegian som han kaller fremoverlent, spesielt etter mandagens nyhet om at selskapet kjøper 50 nye fly.
Tiden er knapp, og problemene står – bokstavelig talt – i kø for SAS
– Katastrofe for merkevaren
I slutten av mars startet SAS forhandlinger med pilotforeningene for å komme frem til en ny kollektivavtale. Bare et døgn inn i forhandlingene, forlot pilotene forhandlingsbordet.
SAS-pilotene truet med streik etter forhandlingsbruddet, men så langt har det ikke skjedd.
Flyanalytiker Elnæs tror imidlertid det ikke vil bli streik.
– Det er katastrofe for merkevaren om det skulle skje. Det finnes ikke noen verre situasjon enn om markedet skulle miste tilliten til SAS, etter over to år med pandemi. Det tror jeg begge parter er veldig bevisste på, sier Elnæs.