Telenor-sjefen om Myanmar: – Det er ingen løse tråder

Sigve Brekke møter E24 etter tirsdagens tallslipp for å diskutere utfordringer med salget i Myanmar, fusjoneringer i Asia og hvordan 5G-nettverket åpner for nye muligheter.

Telenor-sjef Sigve Brekke forteller om utfordringer med Myanmar-salg, og de neste utfordringene til Norges største telekomselskap.
Publisert: Publisert:

Norges største telekomselskap la tirsdag morgen frem resultatene for årets første tre måneder.

Så langt har blant annet strømpriser og valutakursendringer vært med på å barbere bort over en milliard kroner av årets inntekter, sammenlignet med kvartalet i forveien.

Likevel er ikke Telenor-sjef Sigve Brekke bekymret når E24 møter han kort tid etter tallslipp.

– Dette har vært et kvartal der vi er i endring, begrunner han.

Les også

Resultatløft for Telenor i første kvartal

Solgt virksomheten i Myanmar

Med over 18 millioner registrerte kunder i Myanmar kunngjorde Telenor i fjor sommer at virksomheten skulle selges til libanesiske M1 Group for 900 millioner kroner.

Telenor forklarte at bakgrunnen for salget var at militærjuntaen i Myanmar krever å få overvåke mobilkommunikasjon.

Fredag 22. mars ble salget gjennomført.

– Ligger det igjen noen løse tråder etter denne prosessen?

– Det er ingen løse tråder. Vi har solgt det og hele transaksjonen er gjennomført, sier Brekke til E24.

I en fire måneders periode etter transaksjonen vil likevel M1 Group kunne bruke Telenors merkevarenavn, og vil i et halvt år kunne bruke selskapets kontor- og administrative systemtjenester.

– Det er det eneste som henger igjen. Resten har vi nå lagt bak oss, forteller Telenor-sjefen.

Telenor-sjef Sigve Brekke under åpningen av kontoret til Telenor Myanmar i Yangon i 2014.

Under salgsprosessen er det flere som har kritisert salget av Telenors virksomhet i Myanmar. Flere har også krevd at telekomselskapet skulle slette brukerdataen til de 18 millioner kundene som befinner seg i landet.

– Har de blitt slettet?

– Vi har ikke slettet noe brukerdata. Selskapet er overdratt til ny eier med «alt innholdet», opplyser Brekke.

– De har overtatt ansatte, distribusjon, nettverk, og hele virksomheten i landet.

– Var det en vanskelig avgjørelse?

– Det var en supervanskelig avgjørelse. Det var så mange dilemmaer å forholde seg til. På toppen av det så var det en følelsesmessig vanskelig sak, svarer Telenor-sjefen.

– Driften i Myanmar var noe vi virkelig var stolte av – det var ikke bare en god forretning. Den forskjellen vi gjorde i det landet ved å gi folk mobiltjenester var en veldig viktig del av Telenor.

Les også

SV krever redegjørelse fra Vestre om Telenors Myanmar-salg

Ikke overrasket over bekymringsmeldinger

Sommeren 2021 signerte Telenor og Axiata en avtale om å slå sammen sine mobilvirksomheter i Malaysia, henholdsvis Digi og Celcom.

Det nye selskapet skal hete Celcom Digi Berhad, og blir en kjempe med en anslått markedsverdi på 100 milliarder kroner, ifølge Telenor.

– Vi ser at det er viktig for å posisjonere oss for den neste vekstbølgen som også kommer dit, slik som den gjør her i Norge, forteller Brekke.

Ifølge Telenor-sjefen går sammenslåingen akkurat etter planen. Nå venter de blant annet på en regulatorisk godkjenning, som ifølge Brekke skal være «rett rundt hjørnet».

Neste steg vil være å børsnotere det nye telekomselskapet.

– I løpet av andre halvår i år skal vi begynne å operere som ett selskap. Så det går akkurat som planlagt. Det samme gjør det i Thailand, forteller Brekke.

I april ble fusjonen satt under lupen av Malaysias kommisjon for multimedia og kommunikasjon (MCMC) som fortalte om «innledende bekymringer om markedskonkurranse».

Telekom-sjefen var derimot ikke overrasket over bekymringsmeldingene.

Det var en del av den prosessen som vi var bevisst på, sier han, og legger til at en endelig avgjørelse vil komme innen kort tid.

Les også

Telenors gigantfusjon i Malaysia under lupen

Satser i Asia

I tillegg til sammenslåingen av Digi og Celcom, og en sterk markedsposisjon i Bangladesh, peker Brekke ut markedet i Pakistan som neste mål.

– Der ser vi også på muligheter for å styrke vår posisjon. Det er nok et marked der det å sitte som nummer to eller nummer tre blir for smått, sier han.

Telenor-sjef Sigve Brekke forteller at markedet i Pakistan blir det neste steget for å styrke Telenors posisjon i Asia.

Etter å ha styrket seg i flere av de Asiatiske markedene, forteller Telenor-sjefen at de snuser på tanken om å gjøre noe på et «fullt Asia-nivå».

Han kan imidlertid ikke si noe mer om de store planene.

– Hva med i Norden?

– I Norden fokuserer vi på å styrke oss der vi er, forteller Brekke, og nevner at de venter på nyheter fra EU-kommisjonen om endring i restriksjoner på sammenslåinger i EU-landene.

– Konkurransemyndighetene i EU har vært veldig restriktive på det.

I 2015 måtte Telenor og danske TeliaSonera gi opp forsøket på å få til en fusjon i Danmark, etter at konkurransemyndighetene i EU ga dem mye hodebry etter kunngjørelsen.

Bakgrunnen var blant annet at konkurransen i Danmark ville lide dersom man skulle gå fra fire til tre telekomoperatører.

– Hvis det kommer noen nye signaler på at denne type sammenslåing blir tillat, så er det klart at vi vil se på Danmark igjen som er et veldig konkurranseutsatt marked, opplyser Brekke.

Les også

Telenors neste gigantfusjon kan bli i Pakistan: – Vi ser etter muligheter

Den neste vekstbølgen

Styrkingen av Telenors posisjon i Asia, sammen med utbyggingen av 5G-nettverk, er viktig for å gjøre markedet klart for telekomselskapets «neste vekstbølge» – en plan som ofte ble nevnt under selskapets presentasjon av kvartalsresultatene tirsdag morgen.

– Den første vekstbølgen handlet om å gi alle mobiltelefon, og så etter hvert data på mobiltelefonen, sier Brekke.

– Den neste bølgen dreier seg om hvordan man kan skape nye forretningsmodeller med 5G.

Vekstbølgen går altså ut på å selge tjenester og produkter i tillegg til de eksisterende datapakkene.

– Det er den neste vekstbølgen. Der er Telenor Norge definitivt ledende i nordisk sammenheng, forteller Brekke.

Her hjemme har Telenors nye «vekstbølge» allerede begynt å rulle ut, og Helse Midt-Norge og Forsvaret er blant kundene som har begynt å ta i bruk de nye tjenestene.

Vi må derimot vente til høsten inntreffer før vi får vite mer om det neste steget for Norges største telekomselskap.

Les også

Telenor-leder svarer: Slik dyrker vi ansatte som ikke går ut på dato

Publisert:
Gå til e24.no