Containerboomen

Bestilte containerskip for 400 milliarder i 2021: – Klar risiko

Bestillingsrushet har fortsatt inn i 2022. Nå fryktes det en nedtur i det brennhete fraktmarkedet når en stor del av skipene leveres neste år.

Illustrasjonsfoto av containerskip. Disse finnes i flere ulike størrelser og bestillingene har vært høyest blant de største skipene. Blant eierne av containerskip er A.P. Møller – Mærsk, Seaspan, Evergreen, CMA CGM og Cosco.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Fasiten på 563 skip for 44,6 milliarder dollar, eller 400 milliarder kroner, i 2021 betyr at det gjennom fjoråret ble bestilt flere nye containerskip enn de foregående fire årene samlet, ifølge tall hentet fra VesselsValue.

Containerfrakt-analytiker Felix Mathes i analysebyrået omtaler 2021 som et rekordår i markedet for containerskip-nybygg.

– Bølgen av bestillinger har fortsatt inn i 2022, med ingen tegn til brems. Så langt i år har ytterligere 40 containerskip blitt bestilt, sier han.

– Klar risiko

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur når skipene leveres.

I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker.

– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sier Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet.

Mathes i VesselsValue understreker at frykten finnes i markedet.

– De 328 skipene som vil komme til markedet vil gjøre at mer tonnasje blir tilgjengelig, som rebalanserer den nåværende tilbud- og etterspørselsbalansen, og dermed sannsynlig fører til en nedgang i ratene, tilføyer han.

Les også

Havets dronning i olympisk skvis

– Avgjørende for skipseiere

Markedet for containerfrakt til havs har de seneste årene vært preget av for mange skip og svært svak inntjening for rederiene.

Situasjonen gjorde helomvending under coronakrisen, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin – noe som igjen blusset opp i forbindelse med omikronvarianten.

– Gitt den sykliske naturen til shippingindustrien, er det sannsynlig at historien vil gjenta seg fra et økonomisk perspektiv.

– Men dette er en mulighet for kontantrike eiere til å begynne med en flåtefornyelse, der man bytter ut eldre og mindre effektiv tonnasje med mer moderne og teknisk avanserte skip. Det vil være avgjørende for skipseiere i møte med de nye miljøkravene, sier Mathes.

Heaney i Drewry sier at motivasjonen bak bestillingene er «mange».

– Det inkluderer den nye kapitalutgift-krigskassen, et ønske om å være i forkant av økende nybyggpriser og å sikre «slots» hos verftene.

Les også

Fraktsmell for Europris: – Gjør vondt at det koster såpass mye mer

– Større skip tjener mer penger

Bestillingene har, ifølge VesselsValue, kommet inn på både større og mindre skip, der verftene blant annet tidvis har mottatt høye antall ordre på «feeder»-skip i størrelsen 1.700–2.500 TEU.

På de sentrale havnene i Los Angels er det stappfullt og stor kø. – 77 prosent av havnene i verden er overbelastet, sa logistikkprofessor Christopher S. Tang ved University of California Los Angeles i desember.

TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte. Det gigantiske «Ever Given»-skipet, som ble stående fast i Suezkanalen i fjor, er på 20.000 TEU.

Den samlede kapasiteten som ble bestilt i 2021 er på 4,39 millioner TEU.

– Siden de største shippingselskapene har vært spesielt aktive i nybyggmarkedet, er det ikke overraskende at 300 av skipene som ble bestilt i 2021 er på mer enn 4.000 TEU. Større skip tjener mer penger og disse er i hovedsak bestilt for å forynge flåten, sier Mathes i VesselsValue.

Tross det fortsettende bestillingsrushet i år, tror han ikke 2022-fasiten vil bli ende høyere enn gjennom fjoråret.

Les også

På innsiden av krisen som rystet verdenshandelen

Store summer å bruke

Containerboomen har løftet inntjeningen til rederiene betydelig.

I 2021 anslås det en samlet inntjening på driften på 190 milliarder dollar, eller rundt 1.700 milliarder kroner. Det er opp fra 25 milliarder dollar i 2020.

For 2022 øyner analyse- og konsulentbyrået Drewry en driftsinntjening på 200 milliarder dollar, tilsvarende rundt 1.800 milliarder kroner.

– Det er fortsatt uvant å skrive så store tall i forbindelse med det som historisk har vært en bransje med lave overskudd, sa Heaney til E24 nylig.

Onsdag denne uken ble det kjent at den danske shippingkjempen Mærsk venter et brutto driftsresultat (ebitda) på 24 milliarder dollar, eller rundt 211 milliarder kroner, for 2022 – drevet av containerfrakt.

Les også

XXL-sjefen om forsyningskrise: – Jeg er schizofrent rolig

Les også

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerboomen
  2. Containerfrakt
  3. Shipping

Flere artikler

  1. Rekordkvartal for Mærsk

  2. Sissener vedder på containerknekk på børs

  3. Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

  4. MPC Container Ships snur stortap til milliardoverskudd

  5. MPC Container Ships fortsetter å tjene på containerboomen