Telenors neste gigantfusjon kan bli i Pakistan: – Vi ser etter muligheter

Telenor mener det er flere milliarder å tjene på å bli største mobiloperatør i Thailand, men ser også etter muligheter i andre asiatiske land.

NUMMER ÉN: Telenor har inngått nok en avtale for å innta topposisjon i et asiatisk land, denne gangen i Thailand. Bildet viser Telenor-sjef Sigve Brekke (t.v.) og True-sjef Supachai Chearavanont.
Publisert: Publisert:

Mandag morgen annonserte Telenor en avtale om å slå seg sammen med det nest største mobilselskapet i Thailand, True, for å sikre seg topposisjonen i landet.

Tidligere i år skapte Telenor en tilsvarende mobilgigant i Malaysia, ved å fusjonere med Axiata.

– Vi må styrke posisjonene i de markedene vi er, rett og slett for å være kraftfulle nok til å kunne investere og utnytte mulighetene og veksten som ligger i den digitale utviklingen som skjer i Asia akkurat nå. Derfor fusjonerte vi i Malaysia, og det er bakgrunnen for det vi gjør i Thailand i dag, sier Telenor-sjef Sigve Brekke til E24 på videomøte fra Bangkok.

– Vi vil fortsette å gjøre dette også i andre asiatiske markedet, sier han videre. Og ett stort land peker seg ut...

PAKISTANS MOBILMARKED: I Pakistan er Telenor den neste største mobiltelefonoperatøren med 49 millioner abonnenter.

– Krevende å ikke være markedsleder

Etter at Telenor nå inntar ledende posisjoner både i Thailand og Malaysia, er spørsmålet hva som er neste destinasjon.

– Det markedet vi har igjen etter Malaysia og Thailand er Pakistan, for i Bangladesh er vi allerede markedsledende. Jeg vil ikke være mer spesifikk enn det, men vil bare si at vi fortsetter å se på muligheter, altså fusjoner i markeder som vi er i, sier Brekke.

Han tilføyer at de også ser på om det finnes noen regionale muligheter.

– Dette er ting vi ser på hele tiden for å styrke vår posisjon i Asia.

I Pakistan er Telenor den nest største mobiltelefonoperatøren med 49 millioner kunder og en markedsandel på drøye 26 prosent. Jazz er den klart største med rundt 70 millioner, mens Zong ligger på tredjeplass med 41 millioner, ifølge Pakistanske telekommyndigheter (PTA).

– Det er krevende å skape aksjonærverdi i disse markedene når du ikke har de ledende markedsposisjonene, og dermed ikke styrken til å ta de vekstmulighetene, sier Brekke.

Han tror derfor at det å fortsette med samme modell som tidligere ville vært krevende i tiden som kommer.

– Derfor gjør vi det annerledes nå og blir en klar nr. 1-operatør i Thailand.

Les også

Derfor ble Telenor-Brekkes India-drøm et mareritt

Milliardtap i Asia

Telenors satsing i Asia, med Brekke i spissen, har ikke alltid vært vellykket. Storsatsingen på rundt 25 milliarder kroner i India ble en fiasko, og selskapet solgte seg helt ut i 2016.

I Myanmar har Telenor også gått på en milliardsmell etter militærkuppet, og venter nå på at salget av virksomheten der skal godkjennes.

– Er fusjonen i Thailand et uttrykk for at dere satser på å bli, eller er det en måte å komme ut?

– Jeg vil si at vi reposisjonerer vår posisjon i Asia. Det er ordet jeg vil bruke om det. Vi reposisjonerer for å være sikker på at vi har en stilling som skaper verdi for våre aksjonærer og kunder i tiden som kommer. Det er derfor vi velger å gå inn i fusjoner og partnerskap for å få ledende markedsposisjoner. Sånn sett kommer Asia til å se annerledes ut i tiden fremover, det er det fokuset vi har. Vi styrker posisjonen der vi er, og reduserer risikoen, svarer han.

Les på E24+

Telenor i Myanmar: Braksuksess, blodbad og milliardtap

Milliardsynergier

Telenor regner med å punge ut 3–500 millioner dollar for å komme opp i en eierandel på rundt en tredjedel av det fusjonerte selskapet i Thailand.

Til gjengjeld venter selskapet betydelige synergier, det vil si innsparinger og økte verdier.

Finansdirektør Tone Hegland Bachke vil ikke si noe spesifikt om hvor mye penger det er snakk om, men henviser i dagens telefonkonferanse til synergieffekter fra fusjonen i Malaysia som ventes å gi synergieffekter på rundt to milliarder dollar.

– Blir det mer å hente fra sammenslåingen i Thailand, Brekke?

– Fusjonen i Thailand er cirka tre ganger større enn den i Malaysia. Så sånn sett blir synergiene større, men vi har ikke sagt noe eksakt tall, sier han.

– Håper på bedring neste år

Telenors resultater for tredje kvartal var preget av svakere utvikling i Asia, og spesielt i Thailand, som følge av coronanedstengning. Landet er svært avhengig både av turister og migrantarbeidere, og har vært nedstengt i rundt halvannet år. Først fra november i år startet landet med gjenåpning.

– Jeg er i Bangkok nå og ser mange flere folk i gatene, så vi håper at Thailand kommer tilbake til det det en gang var. Vi håper at når vi beveger oss inn i første halvår neste år, så kommer mye av veksten tilbake, sier Brekke.

Han tror ikke det blir nye nedstengninger, selv om det har skjedd flere steder i Europa den siste tiden.

– Vi ser også at pandemien har drevet endring i de digitale vanene. Nå som samfunnet igjen åpnes, ser vi en eskalering i digitaliseringen i disse markedene. Dette skjer nå veldig raskt i hele Sørøst-Asia, sier Brekke.

Publisert:
Gå til e24.no