Advarer om betydelig shipping-uro i år: – Enda høyere risiko

Hedgefondsjef Joakim Hannisdahl mener fjorårets knallsterke shippingår vil følges av et 2022 der ståa «kan skifte ekstremt fort». – Privatinvestorer i shippingaksjer må følge fryktelig nøye med, sier han.

Illustrasjonsfoto. Containerfrakt er blant shippingvinnerne det siste året. Oslo Børs-noterte MPC Container Ships var en favoritt hos småsparere gjennom fjoråret, men opplevde storsalg blant nettmeglerens Nordnets kunder i desember.
Publisert: Publisert:

På Oslo Børs endte enkelte aksjer innen gassfrakt, tørrlast, containerfrakt og bilfrakt med å doble seg eller mer i 2021, et år der investorinteressen for shipping økte markant både i Norge og utlandet.

Den kraftige kursoppgangen resulterte i at listen over de ti aksjene som steg mest på Børsen gjennom fjoråret ble tungt preget av shippingaksjer.

– Det var et fantastisk shippingår. For meg var det primært fordi jeg satt med høy eksponering mot tørrlast og samtidig solgte i september, som viste seg å være god timing, sier Joakim Hannisdahl.

Han er tidligere analysesjef i meglerhuset Cleaves Securities og leder nå det ferske shipping-hedgefondet Cleaves Shipping Fund.

Les på E24+

Skipsaksjene som kan surfe på strømprissjokk

– Stor usikkerhet

Gjennom 2021 leverte Hannisdahl en avkastning på 42 prosent på sine veddemål i sektoren.

Nå venter han et år preget av «flere bevegelige deler enn vanligvis» – i den fra før normalt svært volatile shippingverdenen.

– Det blir et kjempespennende år med masse muligheter, men det er stor usikkerhet vi har foran oss, og det kommer til å kreve enormt med ressurser å være i forkant av informasjonsflyten.

Hannisdahl mener situasjonen i flere av fjorårets vinnersektorer «kan skifte ekstremt fort i år».

– Privatinvestorer i shipping må følge fryktelig nøye med. Vanligvis er det stor risiko, men dette vil mest sannsynlig være et år med enda høyere risiko, sier han.

Les også

Privatinvestorer solgte unna i shippingvinner

– De fleste posisjonene våre er i spill

Synet på 2022 forklares med at oppturen i flere av fjorårets vinnersegmenter delvis kom i lys av det som er forventet å være forbigående faktorer.

– Forstyrrelser i de globale forsyningskjedene på grunn av pandemien har ført til lavere flåteeffektivitet for både container- og tørrlastrederier, noe som kan endre seg fort og frigjøre betydelig flåtekapasitet.

Aksjer i begge de ovennevnte sektorene var blant favorittene hos norske småsparere i løpet av fjoråret, ifølge statistikk publisert gjennom 2021.

I containerrederiet MPC Container Ships ble det riktignok solgt unna i stor stil i desember, etter et kurshopp på rundt 300 prosent siden årsskiftet.

I tillegg skyldes nedturen for tankrederiene, som frakter olje, de midlertidige produksjonskuttene til oljegrupperingen Opec+ og mindre etterspørsel etter olje på grunn av coronaviruset.

Hannisdahl planlegger blant annet derfor store rokeringer i fondets portefølje i januar, og ønsker ikke kommentere potensielle veddemål før fasiten er klar.

Gjennom hedgefondet har han en long/short-strategi, der det både kjøpes og selges verdipapirer for å tjene på oppgang, men også brukes finansielle strategier for å vedde på fall.

– De fleste posisjonene våre er i spill. Vi avslutter for tiden posisjoner som har utspilt seg, samtidig som vi ser andre konkrete muligheter for 2022.

Joakim Hannisdahl.

Borte fra tank, men ser etter muligheter

En rekke aktører, både investorer og analytikere, har de siste månedene sagt at tankaksjer er en soleklar kjøpskandidat inn i 2022, etter at inntjeningen til rederiene har vært begredelig siden Opec-landene kuttet oljeproduksjonen våren 2020.

Hannisdahl er noe mer skeptisk til en opptur i aller nærmeste fremtid.

– Vi hadde en ganske stor posisjon i tank i høst, men som ble avviklet da vi så tegn til at vintermarkedet ikke kom til å materialisere seg nevneverdig. Nå sitter vi med netto null eksponering i tank og ser etter muligheter både «long» og «short».

– Synes du aktørene som venter en tankopptur på starten av 2022 er for optimistiske?

– Alt avhenger av Opec+. Hvis de fortsetter å øke produksjonen, så kan ratene respondere tidligere enn det tradisjonelt sterke vintermarkedet fra oktober, men vi tror Opec+ kan bli nødt til å ta en pause i økningen noen måneder i første halvår, så vårt «base case» er at det ikke blir noe særlig inntjening for oljetankere før fjerde kvartal i år, forklarer han.

Les på E24+

Ekspertenes tips: Dette blir vinneraksjene i 2022

Publisert:
Gå til e24.no