Telia skal fortsette dekningsutbyggingen: – Prisene vil ikke øke

NetCom-navnet er borte, nettet oppgraderes for milliardbeløp og nye tilbud rulles stadig ut. Likevel har ikke Telia klart å øke antallet kunder i året som har gått. Sjefen mener konkurransen i markedet er intens.

NYTT NAVN, NY TID: Tidligere i år annonserte Telia Norge-sjef Abraham Foss at Netcom-navnet skulle erstattes med Telia. Med et nytt navn, et nettverk under stadig utbygging og oppdaterte produkttilbud til både Telia- og Chess-kundene, skal selskapet hevde seg med ny styrke mot konkurrentene.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Det er nå gått et drøyt år siden Telia startet fusjoneringen med Tele2s norske virksomhet.

Etter først å ha lovet at oppkjøpet skulle gi besparelser (synergier) på rundt 750 millioner kroner, ble målet senere oppjustert til en milliard kroner i besparelser årlig fra og med 2017.

Telias konsernsjef Johan Dennelind konstaterte onsdag at man nå har oppnådd milliardbesparelsen i Norge.

– Det vi lovet at vi skulle klare i løpet av året har vi nå realisert. Det gjør at vi også har en brukbar retning på marginene våre, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss til E24 etter at tallene ble presentert.

Telia Norge hadde, målt i svenske kroner, en flat inntektsutvikling på 2,03 milliarder, ned fra 2,04 i første kvartal i fjor. Mobilinntektene, utenom utstyrssalg, gikk fra 1,68 til 1,72 milliarder kroner. Ettersom den svenske kronen har styrket seg med rundt ti prosent i den samme perioden, er utviklingen i norske kroner mer positiv.

– De økte inntektene på mobiltjenester skyldes økt bruk av data, både innenfor abonnementene og fordi folk oppgraderer abonnement, sier Foss.

Større marginer

I forbindelse med sin kvartalsrapport onsdag endret Telia-konsernet guidingen sin for 2016 fra å ha «en ambisjon» om et likt driftsresultat som i 2015, til nå å si at «det er forventet» at tallet holder seg eller stiger noe sammenlignet med i fjor.

Johan Dennelind, konsernsjef i Telia, skriver i kvartalsrapporten at utvidet 4G-dekning og veksten med Tele2-fusjonen styrker selskapets posisjon fremover.

Foto: Telia

Foss vil ikke gå inn på om Norge spesifikt vil klare dette, men han peker på at man ikke kan forvente en like god vekst i marginene fremover siden besparelser fra fusjonen nå i all hovedsak er tatt ut.

– Men det betyr jo ikke at vi ikke skal fortsette å jobbe med kostnadene og operasjonen vår, sier han.

I 2014 lå selskapet stabilt på en driftsmargin på mellom 30,2 og 33,4 prosent, mens det i 2015 duppet ned i 19 prosent i første kvartal. Etter at fusjonen var ferdig økte man til nesten 30 prosent utover høsten. I første kvartal hadde marginen steget opp i 31,8 prosent.

Les også

Telia og Jernbane-Norge lover nytt dekningsløft: – Det har vært et dekningshull

Tror konkurransen holder prisene i sjakk

Selv om marginen har steget, har månedsinntjeningen i snitt per kunde (ARPU) falt i første kvartal fra 270 til 244 kroner.

Telia-sjefen mener imidlertid at man heller må måle mot andre kvartal i fjor, ettersom man gjennomførte fusjonen i første kvartal i fjor, og da er nedgangen fra 254 til 244 kroner.

– Underliggende har vi en stabil ARPU-utvikling, sier han og forklarer at nedjusteringen er termineringsprisen i fjor høst forklarer mye av nedgangen (prisene operatørene kan ta av hverandre når kundene ringer til andre mobilnett, journ.anm.)

– Ser du muligheter for å øke inntjeningen per kunde i år?

– Prisene ut til kundene vil ikke øke. Konkurransen i markedet tilsier i hvertfall ikke det, sier Foss.

Han sier at det er derfor er usikkert om man kan klare det, men at det finnes muligheter for det:

– Vi leverer mer og mer nytte for kundene, gjennom et stadig bedre nett, bedre mobiler og mer data, sier han.

Telia satte i fjor i gang en omfattende nettutbygging, som har utfordret Telenor på deres banehalvdel på en måte man ikke har sett tidligere.

Så langt i år er 700 basestasjoner oppgradert i prosjektet, og foreløpig har selskapet ingen planer om å bremse investeringene i bedre 4G-dekning.

– Den formidable oppgraderingstakten har fortsatt fra 2015 og inn i 2016, og vi vil holde tempoet fremover, sier Foss, og lover å fortsatt være på hugget selv om man allerede har gjort mye.

Les også

Nå vil Telia at du skal «Roam like home»: Kutter dyre surfegebyrer i Norden

Ingen kundeøkning

Telia hadde en total nedgang i antallet kunder på 38.000 i første kvartal, mot samme periode i fjor, og selskapet er nå på sitt laveste antall kunder siden Tele2 Norge ble kjøpt opp.

Ifølge Foss er det snakk om 11.000 færre abonnementskunder, mens resten hovedsakelig kommer av en opprydding i kundebasen på kontantkort.

Gjennom fusjonen med Tele2 steg antallet kunder fra 1,34 til 2,31 millioner. Deretter steg det til 2,33 millioner i tredje kvartal før det endte på 2,27 millioner kunder i første kvartal.

– Det er en svak, men også forventet, nedgang som følge av konkurransen i markedet, sier Foss.

Han sier at churn (antallet kunder som faller fra, journ.anm.) er på vei ned, etter at selskapet i fjor opplevde at en del kunder forsvant i kjølvannet av Tele2-oppkjøpet.

–Det er viktig at churn er ned, men vi er ikke i mål ennå, sier Foss.

Han peker blant annet ut Ice som en av aktørene som har gjort seg bemerket i markedet. Ice er i full gang med utbyggingen av sitt landsdekkende 4G-nett, som vil bli Norges tredje nett. Selskapet leier også tilgang hos Telia for å utfylle sitt eget nett inntil videre.

– Hvilke kundetyper er det dere mister?

– Konkurransetrykket er størst i de laveste og mest prisjagende segmentene, sier Foss om den relativt beskjedne kundenedgangen.

Han forklarer at denne konkurransen ikke bare påvirker OneCall og Chess, men også de tilsvarende segmentene i Telia.

Les også

– Telenor og Telia tjener penger som gress

Les også

Mobilkrigen fortsetter: Ice og Telenor vil kjempe om «kabelkutterne»

Les også

– Trist og vemodig at navnet blir historie

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bedre marginer i Norge, men Usbekistan-oppgjør svir for Telia

  2. Telia girer om for å slå enda hardere fra seg

  3. Lavpriskonkurrentene forsyner seg av Telia-kunder

  4. Annonsørinnhold

  5. Telia-resultatet skuffer – men Norge får skryt

  6. Vil ikke friskmelde mobilmarkedet ennå