Fredriksen flagger ut:
- Alvorlig, men ikke verdens undergang

Høyre-politiker Svein Flåtten tror skipsreder John Fredriksens utflagging vil svekke det norske maritime miljøet, men mener det ikke er verdens undergang.

- SVEKKER MARITIME NORGE: Høyre-politiker Svein Flåtten (til høyre) er ikke glad for nyheten om at John Fredriksen vil flytte rederivirksomheten ut av Norge.
Publisert:

- Dette er synd. Vi har en sterk maritim klynge i Norge, og den blir ikke borte men utvilsomt svekket, sier Svein Flåtten, stortingsrepresentant og næringspolitisk talsmann for Høyre.

I et intervju med TV 2 onsdag kveld fortalte skipsreder John Fredriksen at det er blitt vanskelig å drive tankrederi fra Norge.

Til kanalen uttalte den Kypros-utflyttede nordmannen at problemene med å finne kvalifisert arbeidskraft tvinger ham til å flagge ut.

LES OGSÅ: Fredriksen flagger ut rederivirksomheten

- Ganske alvorlig

Flåtten mener utflaggingen bør være et varsko til politikerne.

- Fredriksen forteller om problemer med rekruttering. Det er ganske alvorlig. Jeg har ingen løsning, men dersom det er vanskelig å skaffe topp kvalifiserte fagfolk, bør vi gå inn og se på årsakene, sier han.

- På hvilken måte mener du næringen blir svekket?

- Det er vanskelig å si den konkrete betydningen. Det er viktig at profilerte eiere og redere har en tilknytning til Norge. Det styrker Norge som skipsfartsnasjon i internasjonal sammenheng, sier han.

- Men det er ikke verdens undergang, legger han til.

- Må ta utviklingen på alvor

- BEKLAGELIG: Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.

Norges Rederiforbund synes det er beklagelig at Fredriksen vil forsvinne fra Norge, men kjenner seg ikke helt igjen i hans beskrivelse av det norske maritime miljøet.

- Norge er en av verdens største og mest avanserte maritime nasjoner, og vi står sterkere i dag enn på mange år, skriver administrerende direktør Sturla Henriksen i en epost til E24.

- Så er det riktig som Fredriksen sier at det er en stadig sterkere konkurranse om kompetent arbeidskraft, forsetter han.

Henriksen mener de stramme arbeidsmarkedet gir særnorske utfordringer både på grunn av tilgangen til flinke hoder og den høye lønnsveksten.

LES OGSÅ:Misforstått flåteferd

- Dette er en utvikling vi må ta på alvor. Saken understreker også betydningen av at norske myndigheter fører en aktiv maritim politikk med internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser, og en forutsigbar håndheving av regelverket, fortsetter han.

Han understreker at han ikke kjenner begrunnelsen for utflaggingen, annet enn det skipsrederen uttalte i intervjuet på TV2-nyhetene i onsdag kveld.

- Men jeg tolker det som en kombinasjon av personlige og kommersielle forhold, utdyper Henriksen.

LES OGSÅ: Frontline tapte 470 millioner i fjor

- En av de verste vintrene noensinne

Fredriksen kontrollerer rederiene Golden Ocean og Frontline i Norge. Sistnevnte er det mest kjente, og et av verdens største. Til TV 2 fortalte han at utflyttingen vil skje i løpet av året og neste år.

Frontline sliter for tiden på grunn av et svært presset tankmarked. Selskapet tapte 470 millioner kroner i 2012, aksjekursen har det siste året falt 60 prosent og kassen tømmes for penger.

I kvartalsrapporten som ble offentliggjort forrige uke, skrev Frontline at bransjen nå går igjennom en av de verste vintrene noensinne.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no