Is, pølser og brus ga ny Vipps-rekord

17. mai er den store Vipps-dagen i Norge. I år vippset vi for 146,1 millioner kroner.

Oslo 20180517. Barnetoget går oppover Karl Johans gate i Oslo sentrum 17. mai Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

I løpet av 17. mai ble det gjort 722.036 transaksjoner med Vipps, og dermed banket betalingsløsningen tallene fra 17. mai i fjor, som var på 450.000 transaksjoner.

Totalt ble det vippset for 146,1 millioner kroner. I fjor ble det til sammenligning vippset for 87 millioner kroner.

− 17. mai er den største Vipps-dagen i året, og det viser hvor viktig smartbetaling med mobilen har blitt for folk flest. Vi forventer å kunne betale for is, brus og pølser uten å ha kontanter på innerlommen. Vi har både hatt store forventninger og mye entusiasme rundt 17. mai, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Ekstra ressurser

For andre 17. mai på rad klarte også Vipps seg uten store tekniske problemer. Til E24 sier Vipps at de hadde ekstra ressurser på plass, og hadde forberedt seg godt, for å ha kontroll på den ekstra pågangen.

Les også

Jubelbrus på Vinmonopolet 16. mai: Solgte en vanlig mai-tirsdag hver time mot slutten av dagen

− Vi ligger snart på dette transaksjonsnivået flere dager i året. I tillegg har vi ny teknologi som håndterer mye høyere trafikk uten problem, sier Garborg.

Ved feiring av årets nasjonaldag har Vipps vært et alternativ for betaling på nærmere 3.000 utsalgssteder, og selskapet sier at FAU, skolekorps og andre organisasjoner har vært aktive når det kommer til implementering av Vipps som betalingsløsning.

17. mai-klassikere som is, brus og pølser har dermed gjort sitt for å hjelpe Vipps over 700.000 transaksjoner.

Ny oppdatering på vei

Apple Pay er ventet på plass i Norge i løpet av kort tid, og det er allerede mulig å bruke kinesiske Alipay for turister på besøk i landet. Blant nordmenn er dog Vipps den store favoritten, i hvert fall enn så lenge.

Les på E24+ (for abonnenter)

3 grunner til at Vipps-fusjonen er så viktig

Selskapet sier at de nå nærmer seg tre millioner brukere, og at det i slutten av mai vil komme en oppdatering av Vipps-appen, som skal gi flere funksjoner, forenkle brukeropplevelsen og males i Vipps’ nye oransje farge.

− Med den nye appen står vi enda bedre rustet til at Vipps kan brukes til alt som handler om betaling fremover, sier Garborg.

I tillegg til lag og foreninger har også bedrifter tatt i bruk betalingsløsningen. Den største prosentvise økningen 17. mai skjedde ifølge Vipps innen bedriftssegmentet.

Her kan du lese mer om