Autostore-sjefen går av
Karl Johan Lier går av som sjef for Autostore etter 14 år i selskapet. Inn kommer salgssjef Mats Hovland Vikse.
Lier vil bli værende i stillingen som administrerende direktør frem til 1. januar. Selskapet skriver at avgangen er planlagt, og at Lier vil gå av med pensjon. Lier vil være ansatt i selskapet frem til mars 2023. Han har vært i robotlager selskapet i 14 år, og vært administrerende direktør siden 2017.
– Det har vært et privilegium å lede Autostore fra første stund og se produktene og selskapet vokse som det har gjort gjennom flotte mennesker, kultur og lidenskap, sier han.
– Jeg er veldig glad for å overlate rollen som administrerende direktør i Mats sine dyktige hender. Han har vært en enestående bidragsyter til Autostore-reisen fra sin aller første dag med selskapet for fem år siden, sier Lier.
Mats Hovland Vikse tar over som administrerende direktør i selskapet. Han er 34 år og rekrutteres internt fra stillingen som salgssjef.
Fra sideprosjekt til milliardomsetning
Lier var med da Autostore var et sideprosjekt, utført av fire-fem personer som en del av Hatteland Group, på slutten av 1990-tallet. Han var med da Autostore var gjennom flere år med underskudd og driftsproblemer. I 2003 så han den første prototypen i operasjon på lageret på Vats, og flere investeringer ble gjort for å finne partnere og kunder. Så slo finanskrisen inn, og i løpet av de neste 18 månedene gjorde ikke Autostore ett eneste salg.
– Han er en tydelig leder, som sier nøyaktig hva han mener
Gjennombruddet kom i 2010 da de kapret en av verdens største leverandører av elektriske komponenter som kunde. Da kunne siviløkonomen Lier endelig se det lysne i budsjettene, og omsetningen steg fra 20 millioner til 130 millioner bare på ett år. I 2016 solgte Hatteland Group seg ut, og inn kom investeringsfondet EQT og kjøpte 87 prosent av selskapet for fire milliarder kroner.
Siden tok det av. Omsetningen i 2018 var på 1,2 milliarder, en vekst på 80 prosent. i 2021 tok Lier selskapet på børs.
Kostnadspress
I årets tredje kvartal omsatte selskapet for nesten 1,5 milliarder kroner. Autostore merker samtidig kostnadspress. Lønnsomheten, målt som justert brutto driftsmargin (EBITDA-margin) falt i kvartalet.
Det skyldes hovedsakelig fortsatt kostnadsinflasjon på nøkkelkomponenter som følge av utfordringer i globale verdikjeder i 2022, ifølge selskapet.
Autostore skriver at det har tatt grep og økt prisene, noe selskapet venter vil ta marginene tilbake til historiske nivåer i løpet av 2023, når prosjektene som ligger i ordrereserven blir utført.
Patentstrid
Høsten 2020 saksøkte Autostore Ocado for patentbrudd i USA og Storbritannia. Søksmålet har blitt etterfulgt av motkrav fra Ocado og flere søksmål i en omfattende rettsbatalje.
Patentstriden påfører fortsatt Austostore kostnader. Tall for tredje kvartal viste at striden har kostet selskapet 23,4 millioner dollar så langt. De to konkurrentene har i lengre kjempet om patenter i flere rettsinstanser.