Salgsøkning for klesgiganten H&M

Kjedens totale salgstall økte tross avsluttet drift i Russland.

Kleskjeden har trukket seg ut av Russland og Belarus etter krigen i Ukraina.
Publisert:

Torsdag legger klesgiganten frem sine tall for det fjerde kvartalet i regnskapsåret, som dekker perioden fra 1. desember 2021 til 30. november 2022.

H&Ms totale salg endte på 62,4 millarder svenske kroner, omtrent 59,7 milliarder kroner, i løpet av fjerde kvartal. Analytikerne hadde i gjennomsnitt forventet at tallet skulle lande på 62,2 milliarder svenske kroner, omtrent 59,57 kroner, ifølge Infronts sammenstilling.

Aksjekursen ligger på 112,6 kroner torsdag morgen.

I lokal valuta var salget uendret sammenlignet med samme kvartal i fjor, som var noe under forventningen på 0,8 prosent ifølge estimat fra Infront.

Utenom Russland, Belarus og Ukraina steg salget med 2 prosent i lokal valuta.

12 prosent årsoppgang

Selskapet økte sin nettomsetning til 223 milliarder svenske kroner, eller 213,6 milliarder kroner, en oppgang på 12 prosent sammenlignet med fjoråret.

Bortsett fra Russland, Belarus og Ukraina var økningen 15 prosent i svenske kroner og 8 prosent i lokal valuta.

Krig og corona

Kleskjeden har trukket seg ut av Russland og Belarus etter krigen i Ukraina.

I tillegg har mange butikker i Kina vært nedstengt grunnet smitteverntiltak.

– H & M-gruppens virksomhet i Russland og Belarus ble avviklet i løpet av kvartalet med salg av gjenværende varelager og de siste butikkene ble stengt 30. november. I løpet av kvartalet har omtrent 25 til 50 butikker vært midlertidig stengt i Kina på grunn av nye coronautbrudd, skriver H & M i pressemeldingen.

I en tidligere versjon av denne saken sto det at H&Ms salg endte på 59,7 millioner norske kroner i fjerde kvartal. Det riktige er 59,7 milliarder kroner. Saken ble oppdatert den 15.12.22 klokken 09.24.

Les på E24+

Er investorene for negative til 2023?

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om